Bakalářská práce se zabývá malotřídní základní školou, která působila jako sociokulturní centrum v obci.
První kapitola stručně popisuje dějiny školství s ohledem na malotřídní školy a poté na jejich současné fungování.
Druhá kapitola se věnuje sociálnímu aspektu školy, resp. sociálním rolím, které v obci plní.
Třetí, stěžejní část práce, propojuje obsah prvních dvou kapitol na příkladu venkovské školy v Kraji Vysočina, v obci Smrčná.
Práce se zaměřuje na zhodnocení významu školy pro obec zejména v oblasti sociálních rolí. Zjištění mohou posloužit budoucím pedagogům, příp. sociálním pedagogům při specifické práci na takovémto typu školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a small elementary school that acted as a socio-cultural center in the village.
The first chapter briefly describes the history of education with regard to small-class schools and then to their current functioning.
The second chapter is devoted to the social aspect of the school, or the social roles they fulfill in the village.
The third, pivotal part of the thesis connects the content of the first two chapters using the example of a rural school in the Vysočina Region, in the village of Smrčná.
The work focuses on evaluating the importance of the school for the community, especially in the area of social roles. The findings can be useful to future educators, or social pedagogues during specific work at this type of school.
Klíčová slova
školství, malotřídní škola, sociální role, obec, venkov
Klíčová slova v angličtině
education, small-class school, social role, village, countryside
Rozsah průvodní práce
49 s. (80 663 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá malotřídní základní školou, která působila jako sociokulturní centrum v obci.
První kapitola stručně popisuje dějiny školství s ohledem na malotřídní školy a poté na jejich současné fungování.
Druhá kapitola se věnuje sociálnímu aspektu školy, resp. sociálním rolím, které v obci plní.
Třetí, stěžejní část práce, propojuje obsah prvních dvou kapitol na příkladu venkovské školy v Kraji Vysočina, v obci Smrčná.
Práce se zaměřuje na zhodnocení významu školy pro obec zejména v oblasti sociálních rolí. Zjištění mohou posloužit budoucím pedagogům, příp. sociálním pedagogům při specifické práci na takovémto typu školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a small elementary school that acted as a socio-cultural center in the village.
The first chapter briefly describes the history of education with regard to small-class schools and then to their current functioning.
The second chapter is devoted to the social aspect of the school, or the social roles they fulfill in the village.
The third, pivotal part of the thesis connects the content of the first two chapters using the example of a rural school in the Vysočina Region, in the village of Smrčná.
The work focuses on evaluating the importance of the school for the community, especially in the area of social roles. The findings can be useful to future educators, or social pedagogues during specific work at this type of school.
Klíčová slova
školství, malotřídní škola, sociální role, obec, venkov
Klíčová slova v angličtině
education, small-class school, social role, village, countryside
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí práce (na úvod, průběžně dle potřeby, na závěr).
2. Volba výzkumné strategie, vymezení problematiky, volba tématu, specifikace cíllů práce a metodologie (základní znalost historických výzkumných přístupů).
3. Rešerše odborných a dostupných zdrojů.
4. Zpracování práce:
· I. Úvod - vymezení zkoumané problematiky, specifikace cílů práce a zvolené metodologie, přehled aktuálního stavu bádání či výzkumu aj.
· II. Stať - samotná práce
· III. Závěr - shrnutí dosažených cílů práce, využitelnost v praxi.
5. Závěrečná kontrola a formální úprava práce.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelné konzultace s vedoucí práce (na úvod, průběžně dle potřeby, na závěr).
2. Volba výzkumné strategie, vymezení problematiky, volba tématu, specifikace cíllů práce a metodologie (základní znalost historických výzkumných přístupů).
3. Rešerše odborných a dostupných zdrojů.
4. Zpracování práce:
· I. Úvod - vymezení zkoumané problematiky, specifikace cílů práce a zvolené metodologie, přehled aktuálního stavu bádání či výzkumu aj.
· II. Stať - samotná práce
· III. Závěr - shrnutí dosažených cílů práce, využitelnost v praxi.
5. Závěrečná kontrola a formální úprava práce.
Seznam doporučené literatury
Školský zákon – úplné znění zákona č. 561/2004 Sb., ze dne 2. září 2008 o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
M. Uhrínová: Organizace a řízení malotřídní školy (bakalářská diplomová práce). PdF MU 2012
Zounek, Jiří; Šimáně, Michal: Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Brno, MU 2014
Seznam doporučené literatury
Školský zákon – úplné znění zákona č. 561/2004 Sb., ze dne 2. září 2008 o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
M. Uhrínová: Organizace a řízení malotřídní školy (bakalářská diplomová práce). PdF MU 2012
Zounek, Jiří; Šimáně, Michal: Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Brno, MU 2014