Tato disertační práce se zabývá primární prevencí rizikového chování na základních školách a změnami v její realizaci v důsledku pandemie covid-19. Teoretická část práce se zabývá legislativními dokumenty a strategiemi, které souvisí s poskytováním primární prevence na českých základnách školách. V této kapitole jsou také nastíněny jednotlivé metodické pokyny MŠMT a dílčí výzkumy a projekty reflektující téma prevence. Druhá kapitola se zabývá dvěma klíčovými koncepty celé předkládané práce, a to je pojem prevence a rizikové chování obecně. V jednotlivých kapitolách je představen systém prevence v českém poradenském systému, její dělení a cílové skupiny. Je zde popsána stručně historie českého poradenského systému a poskytování prevence. V rámci kapitol o rizikovém chování se vychází z klasifikace rizikového chování od profesora Miovského a kolektivu autorů. Rizikové chování je také podmíněno i specifiky vývojového období, ve kterém se žáci na základních školách nacházejí. Český poradenský systém však umožňuje nastavení podpůrných opatření, využívaných právě jako pomoc při vznikajícím rizikovém chování u ohrožených žáků. Třetí kapitola se poté zabývá fungováním školního poradenského pracoviště a jednoho z jeho členů - školního metodika prevence. U něj jsou představeny jeho kompetence a teoretické koncepce, ze kterých svou poradenskou činnost realizuje. Důležité informace o fungování poradenského systému a funkce školního metodika prevence nám poskytují výroční a hodnotící zprávy České školní inspekce, které jsou stručně představené v jedné z podkapitol. Čtvrtá kapitola se zabývá poměrně novým fenoménem, a to pandemií covidu-19 a konkrétními výzvami, kterými si nejenom české školství muselo projít. Teoretická část je ukončena shrnutím poznatků.
V empirické části práce se směřuje k důkladnému a komplexnímu prozkoumání problematiky vývoje realizace prevence rizikového chování na ZŠ v důsledku pandemie covid-19 z pohledu školních metodiků prevence. Vzhledem k uvedeným informacím v teoretické části práce bylo stěžejní snahou vystihnout silné a slabé stránky fungování poskytování poradenských služeb ve vztahu k rizikovému chování a poukázat na výzvy, jimž musí v současné době čelit nejen školní metodici prevence. Disertační výzkum odpovídá na hlavní výzkumnou otázku Jakým způsobem je realizovaná prevence rizikového chování žáků základních škol z pohledu školních metodiků prevence a jak se situace vyvíjela v důsledku pandemie covid-19? Následně jsou popsány jednotlivé kroky výzkumných šetření, jeho metodiky, výzkumný soubor a problematika limitů a výzkumné etiky.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with Primary Prevention of Risky Behaviour in Primary Schools and changes in its implementation as a result of the pandemic covid-19. The theoretical part of the thesis deals with legislative documents and strategies related to the provision of primary prevention in Czech primary schools. This chapter also outlines individual methodological guidelines of the Ministry of Education and partial research and projects reflecting the topic of prevention. The second chapter deals with the two key concepts of the whole thesis, namely the concept of prevention and risk behaviour in general. The individual chapters present the system of prevention in the Czech counselling system, its division and target groups. The history of the Czech counselling system and the provision of prevention is briefly described. The chapters on risky behaviour are based on the classification of risky behaviour by Professor Miovský and his team of authors. Risk behaviour is also conditioned by the specifics of the developmental period in which pupils in primary schools find themselves. However, the Czech counselling system allows for the setting up of support measures used precisely to help with the emergence of risky behaviour in pupils at risk. The third chapter then deals with the functioning of the school counselling centre and one of its mem?bers - the school prevention methodologist. His competences and the theoretical concepts from which he carries out his counselling activities are presented. Important information on the functioning of the counselling system and the function of the school prevention methodologist is provided by the annual and evaluation reports of the Czech School Inspectorate, which are briefly presented in one of the subchapters. The fourth chapter deals with a relatively new phenomenon, namely the covid-19 pandemic and the specific challenges that not only the Czech education system had to go through. The theoretical part ends with a summary of the findings.
The empirical part of the thesis aims at a thorough and comprehensive examination of the development of the implementation of risk behaviour prevention in primary schools as a result of the covid-19 pandemic from the perspective of school prevention methodologists. Given the information presented in the theoretical part of the thesis, the main effort was to highlight the strengths and weaknesses of the functioning of counselling services in relation to risky behaviour and to point out the challenges that not only school prevention methodologists have to face at present. The dissertation research answers the main research question How is the prevention of risky behaviour among primary school pupils implemented from the perspective of school prevention methodologists and how has the situation evolved in the wake of the co?vid-19 pandemic? Then the steps of the research investigation, its methodologies, the research population and the issues of limits and research ethics are described.
Klíčová slova
Primární prevence, rizikové chování, pandemie covid-19, školní metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
Primary prevention, risk behaviour, pandemic covid-19, school prevention methodologist
Rozsah průvodní práce
176 stran (353 747 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato disertační práce se zabývá primární prevencí rizikového chování na základních školách a změnami v její realizaci v důsledku pandemie covid-19. Teoretická část práce se zabývá legislativními dokumenty a strategiemi, které souvisí s poskytováním primární prevence na českých základnách školách. V této kapitole jsou také nastíněny jednotlivé metodické pokyny MŠMT a dílčí výzkumy a projekty reflektující téma prevence. Druhá kapitola se zabývá dvěma klíčovými koncepty celé předkládané práce, a to je pojem prevence a rizikové chování obecně. V jednotlivých kapitolách je představen systém prevence v českém poradenském systému, její dělení a cílové skupiny. Je zde popsána stručně historie českého poradenského systému a poskytování prevence. V rámci kapitol o rizikovém chování se vychází z klasifikace rizikového chování od profesora Miovského a kolektivu autorů. Rizikové chování je také podmíněno i specifiky vývojového období, ve kterém se žáci na základních školách nacházejí. Český poradenský systém však umožňuje nastavení podpůrných opatření, využívaných právě jako pomoc při vznikajícím rizikovém chování u ohrožených žáků. Třetí kapitola se poté zabývá fungováním školního poradenského pracoviště a jednoho z jeho členů - školního metodika prevence. U něj jsou představeny jeho kompetence a teoretické koncepce, ze kterých svou poradenskou činnost realizuje. Důležité informace o fungování poradenského systému a funkce školního metodika prevence nám poskytují výroční a hodnotící zprávy České školní inspekce, které jsou stručně představené v jedné z podkapitol. Čtvrtá kapitola se zabývá poměrně novým fenoménem, a to pandemií covidu-19 a konkrétními výzvami, kterými si nejenom české školství muselo projít. Teoretická část je ukončena shrnutím poznatků.
V empirické části práce se směřuje k důkladnému a komplexnímu prozkoumání problematiky vývoje realizace prevence rizikového chování na ZŠ v důsledku pandemie covid-19 z pohledu školních metodiků prevence. Vzhledem k uvedeným informacím v teoretické části práce bylo stěžejní snahou vystihnout silné a slabé stránky fungování poskytování poradenských služeb ve vztahu k rizikovému chování a poukázat na výzvy, jimž musí v současné době čelit nejen školní metodici prevence. Disertační výzkum odpovídá na hlavní výzkumnou otázku Jakým způsobem je realizovaná prevence rizikového chování žáků základních škol z pohledu školních metodiků prevence a jak se situace vyvíjela v důsledku pandemie covid-19? Následně jsou popsány jednotlivé kroky výzkumných šetření, jeho metodiky, výzkumný soubor a problematika limitů a výzkumné etiky.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with Primary Prevention of Risky Behaviour in Primary Schools and changes in its implementation as a result of the pandemic covid-19. The theoretical part of the thesis deals with legislative documents and strategies related to the provision of primary prevention in Czech primary schools. This chapter also outlines individual methodological guidelines of the Ministry of Education and partial research and projects reflecting the topic of prevention. The second chapter deals with the two key concepts of the whole thesis, namely the concept of prevention and risk behaviour in general. The individual chapters present the system of prevention in the Czech counselling system, its division and target groups. The history of the Czech counselling system and the provision of prevention is briefly described. The chapters on risky behaviour are based on the classification of risky behaviour by Professor Miovský and his team of authors. Risk behaviour is also conditioned by the specifics of the developmental period in which pupils in primary schools find themselves. However, the Czech counselling system allows for the setting up of support measures used precisely to help with the emergence of risky behaviour in pupils at risk. The third chapter then deals with the functioning of the school counselling centre and one of its mem?bers - the school prevention methodologist. His competences and the theoretical concepts from which he carries out his counselling activities are presented. Important information on the functioning of the counselling system and the function of the school prevention methodologist is provided by the annual and evaluation reports of the Czech School Inspectorate, which are briefly presented in one of the subchapters. The fourth chapter deals with a relatively new phenomenon, namely the covid-19 pandemic and the specific challenges that not only the Czech education system had to go through. The theoretical part ends with a summary of the findings.
The empirical part of the thesis aims at a thorough and comprehensive examination of the development of the implementation of risk behaviour prevention in primary schools as a result of the covid-19 pandemic from the perspective of school prevention methodologists. Given the information presented in the theoretical part of the thesis, the main effort was to highlight the strengths and weaknesses of the functioning of counselling services in relation to risky behaviour and to point out the challenges that not only school prevention methodologists have to face at present. The dissertation research answers the main research question How is the prevention of risky behaviour among primary school pupils implemented from the perspective of school prevention methodologists and how has the situation evolved in the wake of the co?vid-19 pandemic? Then the steps of the research investigation, its methodologies, the research population and the issues of limits and research ethics are described.
Klíčová slova
Primární prevence, rizikové chování, pandemie covid-19, školní metodik prevence
Klíčová slova v angličtině
Primary prevention, risk behaviour, pandemic covid-19, school prevention methodologist
Zásady pro vypracování
Hlavní výzkumný cíl: zjistit, jakým způsobem je realizovaná prevence rizikového chování žáků ZŠ z pohledu školního metodika prevence a jak se situace vyvíjela v důsledku pandemie covid-19.
Výzkumný vzorek: školní metodici prevence na ZŠ v celé ČR, kteří mají praxi minimálně tři roky.
Výzkum rozdělen na dvě linie:
a) předvýzkum: v první části předvýzkumu dojde k analýze vzdělávacích a legislativních dokumentů, ve druhé části se zkoumala realizace preventivních aktivit z pohledu ŠMP během pandemie covidu-19.
b) hlavní část: smíšený design, v první části proběhne kvantitativní dotazníkové šetření mezi všemi ŠMP na ZŠ v rámci celé ČR, ve druhé kvalitativní části proběhnou polostrukturované rozhovory s vybranými ŠMP na základě jejich dobrovolného zapojení se.
Zásady pro vypracování
Hlavní výzkumný cíl: zjistit, jakým způsobem je realizovaná prevence rizikového chování žáků ZŠ z pohledu školního metodika prevence a jak se situace vyvíjela v důsledku pandemie covid-19.
Výzkumný vzorek: školní metodici prevence na ZŠ v celé ČR, kteří mají praxi minimálně tři roky.
Výzkum rozdělen na dvě linie:
a) předvýzkum: v první části předvýzkumu dojde k analýze vzdělávacích a legislativních dokumentů, ve druhé části se zkoumala realizace preventivních aktivit z pohledu ŠMP během pandemie covidu-19.
b) hlavní část: smíšený design, v první části proběhne kvantitativní dotazníkové šetření mezi všemi ŠMP na ZŠ v rámci celé ČR, ve druhé kvalitativní části proběhnou polostrukturované rozhovory s vybranými ŠMP na základě jejich dobrovolného zapojení se.
Seznam doporučené literatury
ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, roč. 8, č.7 (2011), s. 4-7.
EMCDDA. (2010). Manuals: Prevention and evaluation resources kit (PERK). Step 2a: Models and theories. Dostupné z: http://www.emcdda.europa.eu/publications/perk/resources/step2a/theory.
European Minitoring Centre for Drugs and Drugs Addiction. A handbook for decision-makers, opinion-makers and policy-makers in science-based prevention of substance use. 2019. Dostupné z: https://www.emcdda.europa.eu/publications/manuals/european-prevention-curriculum_en
GALVANI, Stephen al. Alcohol, other drugs and sight loss: a scoping study. Manchester Metropolitan University, 2014.
JEONG, Seok et al. Predicting schooling bullying victimization: Focusing on individual and school enviromental/security factors. Journal of Criminology. Roč.14, č. 1, 2013.
KNOTOVÁ, Dana et al. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
MIOVSKÝ, Michal. Prevence rizikového chování ve školství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015.
RHODES, Tim & HARTNOLL, Richard. AIDS, drugs, and prevention: perspectives on individual and community action. New York: Routledge, 2000.
STORMONT, Melissa & NEWMAN, Cathy. Simple strategies for teaching children at risk. K-5, 2014.
Seznam doporučené literatury
ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, roč. 8, č.7 (2011), s. 4-7.
EMCDDA. (2010). Manuals: Prevention and evaluation resources kit (PERK). Step 2a: Models and theories. Dostupné z: http://www.emcdda.europa.eu/publications/perk/resources/step2a/theory.
European Minitoring Centre for Drugs and Drugs Addiction. A handbook for decision-makers, opinion-makers and policy-makers in science-based prevention of substance use. 2019. Dostupné z: https://www.emcdda.europa.eu/publications/manuals/european-prevention-curriculum_en
GALVANI, Stephen al. Alcohol, other drugs and sight loss: a scoping study. Manchester Metropolitan University, 2014.
JEONG, Seok et al. Predicting schooling bullying victimization: Focusing on individual and school enviromental/security factors. Journal of Criminology. Roč.14, č. 1, 2013.
KNOTOVÁ, Dana et al. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014.
MIOVSKÝ, Michal. Prevence rizikového chování ve školství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015.
RHODES, Tim & HARTNOLL, Richard. AIDS, drugs, and prevention: perspectives on individual and community action. New York: Routledge, 2000.
STORMONT, Melissa & NEWMAN, Cathy. Simple strategies for teaching children at risk. K-5, 2014.