Disertační se věnuje prostředí domovů mládeže v kontextu specifik edukační práce vychovatele. Prostředí domovů mládeže není řešeno v odborném diskurzu, přestože se jedná o školské zařízení, které ročně poskytuje zázemí včetně výchovně vzdělávacích činností téměř 40 000 žáků středních škol a učilišť a pracuje zde necelých 400 pedagogů.
Cílem disertační práce je vymezit specifika spojená s realizací kurikula v domovech mládeže v kontextu edukační práce vychovatele. Teoretická část je rozdělena na čtyři základní kapitoly, které se věnují základnímu vymezení tématu v kontextu domova mládeže. První kapitola je věnována domovu mládeže a jeho charakteristice z hlediska legislativy, historie, sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Jedna z podkapitol stručně představuje podobné zařízení na Slovensku. Druhá kapitola se zaměřuje na vymezení kurikula s následným přenosem tvorby kurikula od Walterové do prostředí domova mládeže. Na třetí kapitolu se věnující se vychovateli a vychovávanému navazuje poslední kapitola zaměřená na představení vybraných metod edukační práce v kontextu domova mládeže.
Empirická část je řešena výzkumem kvalitativního designu, který se skládá ze dvou částí. První část výzkumu je řešena pomocí rámcové analýzy dat, respektive školních vzdělávacích programů vybraných zařízení. Druhá část je věnovaná zakotvené teorie. Sběr dat pro druhou část výzkumu proběhl pomocí polostrukturovaných rozhovorů.
Na hlavní výzkumnou otázku bychom mohli odpovědět následujícím teoretickým modelem. Při realizaci kurikula v domovech mládeže vstupuje do procesu několik faktorů, které souvisí s osobností se zvolenými metodami a formami VVČ a se vztahem vychovatele a žáka. Při výskytu nových témat závisí realizace kurikula pomocí metod a forem na prostředí DM a také na možnostech a limitech DM v oblasti umožnění dalšího vzdělávání vychovatelů, v oblasti motivace vychovatelů, v oblasti vytváření cílů VVČ v ŠVP a v oblasti využívání nabídek v rámci dotačních programů.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis focuses on the environment of youth homes in the context of the specifics of the educational work of the educator. The environment of youth homes is not addressed in the professional discourse, even though it is an educational institution that provides facilities including educational activities for almost 40,000 secondary school and apprenticeship students annually and employs almost 400 teachers.
The aim of the dissertation thesis is to define the specifics associated with the implementation of the curriculum in youth homes in the context of the educational work of the educator. The theoretical part is divided into four basic chapters, which are devoted to the basic definition of the topic in the context of the youth home. The first chapter is devoted to the youth home and its characteristics in terms of legislation, history, social pedagogy and leisure pedagogy. One of the subchapters briefly introduces similar facilities in Slovakia. The second chapter focuses on the definition of the curriculum with a subsequent transfer of curriculum development from Walter to the youth home environment. The third chapter focuses on the educator and the educate, the last chapter follows, focusing on the presentation of selected methods of educational work in the context of a youth home.
The empirical part is addressed through qualitative design research, which consists of two parts. The first part of the research is addressed through a framework analysis of the data or the school educational programs of the selected facilities. The second part is devoted to grounded theory. Data collection for the second part of the research was conducted through semistructured interviews. The main research question could be answered by the following theoretical model. Several factors enter the process of curriculum implementation in youth homes, which are related to the personality with the chosen methods and forms of VET and the relationship between educator and pupil. When new the?mes emerge, the implementation of the curriculum depends on the use of methods and forms on the DM environment and on the possibilities and limits of the DM in terms of facilitating further training of educators, in terms of motivating educators, in terms of creating VET objectives in the curricula, and in the use of the offer of subsidy programmes.
Klíčová slova
domovy mládeže, kurikulum, vychovatel, metody a formy
Klíčová slova v angličtině
youth homes, curriculum, educator, methods, and forms
Rozsah průvodní práce
149
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační se věnuje prostředí domovů mládeže v kontextu specifik edukační práce vychovatele. Prostředí domovů mládeže není řešeno v odborném diskurzu, přestože se jedná o školské zařízení, které ročně poskytuje zázemí včetně výchovně vzdělávacích činností téměř 40 000 žáků středních škol a učilišť a pracuje zde necelých 400 pedagogů.
Cílem disertační práce je vymezit specifika spojená s realizací kurikula v domovech mládeže v kontextu edukační práce vychovatele. Teoretická část je rozdělena na čtyři základní kapitoly, které se věnují základnímu vymezení tématu v kontextu domova mládeže. První kapitola je věnována domovu mládeže a jeho charakteristice z hlediska legislativy, historie, sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Jedna z podkapitol stručně představuje podobné zařízení na Slovensku. Druhá kapitola se zaměřuje na vymezení kurikula s následným přenosem tvorby kurikula od Walterové do prostředí domova mládeže. Na třetí kapitolu se věnující se vychovateli a vychovávanému navazuje poslední kapitola zaměřená na představení vybraných metod edukační práce v kontextu domova mládeže.
Empirická část je řešena výzkumem kvalitativního designu, který se skládá ze dvou částí. První část výzkumu je řešena pomocí rámcové analýzy dat, respektive školních vzdělávacích programů vybraných zařízení. Druhá část je věnovaná zakotvené teorie. Sběr dat pro druhou část výzkumu proběhl pomocí polostrukturovaných rozhovorů.
Na hlavní výzkumnou otázku bychom mohli odpovědět následujícím teoretickým modelem. Při realizaci kurikula v domovech mládeže vstupuje do procesu několik faktorů, které souvisí s osobností se zvolenými metodami a formami VVČ a se vztahem vychovatele a žáka. Při výskytu nových témat závisí realizace kurikula pomocí metod a forem na prostředí DM a také na možnostech a limitech DM v oblasti umožnění dalšího vzdělávání vychovatelů, v oblasti motivace vychovatelů, v oblasti vytváření cílů VVČ v ŠVP a v oblasti využívání nabídek v rámci dotačních programů.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis focuses on the environment of youth homes in the context of the specifics of the educational work of the educator. The environment of youth homes is not addressed in the professional discourse, even though it is an educational institution that provides facilities including educational activities for almost 40,000 secondary school and apprenticeship students annually and employs almost 400 teachers.
The aim of the dissertation thesis is to define the specifics associated with the implementation of the curriculum in youth homes in the context of the educational work of the educator. The theoretical part is divided into four basic chapters, which are devoted to the basic definition of the topic in the context of the youth home. The first chapter is devoted to the youth home and its characteristics in terms of legislation, history, social pedagogy and leisure pedagogy. One of the subchapters briefly introduces similar facilities in Slovakia. The second chapter focuses on the definition of the curriculum with a subsequent transfer of curriculum development from Walter to the youth home environment. The third chapter focuses on the educator and the educate, the last chapter follows, focusing on the presentation of selected methods of educational work in the context of a youth home.
The empirical part is addressed through qualitative design research, which consists of two parts. The first part of the research is addressed through a framework analysis of the data or the school educational programs of the selected facilities. The second part is devoted to grounded theory. Data collection for the second part of the research was conducted through semistructured interviews. The main research question could be answered by the following theoretical model. Several factors enter the process of curriculum implementation in youth homes, which are related to the personality with the chosen methods and forms of VET and the relationship between educator and pupil. When new the?mes emerge, the implementation of the curriculum depends on the use of methods and forms on the DM environment and on the possibilities and limits of the DM in terms of facilitating further training of educators, in terms of motivating educators, in terms of creating VET objectives in the curricula, and in the use of the offer of subsidy programmes.
Klíčová slova
domovy mládeže, kurikulum, vychovatel, metody a formy
Klíčová slova v angličtině
youth homes, curriculum, educator, methods, and forms
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměřuje na realizaci kurikula v domovech mládeže. V první části práce je představeno teoretické ukotvení řešeného tématu v kontextu se současným stavem řešené problematiky v odborné literatuře a ve výzkumech. Cílem práce je vymezit aspekty edukační práce vychovatele při realizaci kurikula směrem k rozvoji klíčových kompetencí žáků v prostředí domovů mládeže. V empirické části je představen výzkum, který má kvalitativní charakter a skládá se ze dvou částí. První část je řešena technikou rámcové analýzy kurikulárních dokumentů vybraných domovů mládeže. Pro hlavní část výzkumu je zvolena metoda zakotvené teorie. Nástrojem pro získání dat jsou polostrukturované rozhovory s vychovateli domovů mládeže. Přínos práce je možné spatřit ve volbě zkoumaného prostředí a problematice, které není věnovaná pozornost. Výsledky rovněž mohou sloužit k inovaci při práci s kurikulem v domovech mládeže.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměřuje na realizaci kurikula v domovech mládeže. V první části práce je představeno teoretické ukotvení řešeného tématu v kontextu se současným stavem řešené problematiky v odborné literatuře a ve výzkumech. Cílem práce je vymezit aspekty edukační práce vychovatele při realizaci kurikula směrem k rozvoji klíčových kompetencí žáků v prostředí domovů mládeže. V empirické části je představen výzkum, který má kvalitativní charakter a skládá se ze dvou částí. První část je řešena technikou rámcové analýzy kurikulárních dokumentů vybraných domovů mládeže. Pro hlavní část výzkumu je zvolena metoda zakotvené teorie. Nástrojem pro získání dat jsou polostrukturované rozhovory s vychovateli domovů mládeže. Přínos práce je možné spatřit ve volbě zkoumaného prostředí a problematice, které není věnovaná pozornost. Výsledky rovněž mohou sloužit k inovaci při práci s kurikulem v domovech mládeže.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, D., HOLEC, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Kurikulum školního vzdělávání zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JANÍK, T. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
KAPLÁNEK, M. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
STRAUSS, A. L., & CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
WALTEROVÁ, E. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁK, D., HOLEC, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Kurikulum školního vzdělávání zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JANÍK, T. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
KAPLÁNEK, M. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
STRAUSS, A. L., & CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert, Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
WALTEROVÁ, E. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6.