Specifickým cílem této práce je aplikace metod vybraných alternativních škol ve vzdělávání dospělých. Práce se zabývá aplikací pedagogických postupů vybraných alternativních škol ke vzdělávání zaměstnanců ve firmě. Praktická část práce začíná rozhovory s odborníky a absolventy alternativních škol pro posouzení vhodnosti a výběru alternativních metod pro vzdělávání dospělých. V další části práce proběhne aplikace alternativních metod ve firemním prostředí. V závěru práce se posuzuje aplikovatelnost metod pomocí zpětné vazby.
Anotace v angličtině
The specific goal of this work is the application of the methods of selected alternative schools in adult education. The thesis deals with the application of pedagogical procedures of selected alternative schools to the education of employees in the company. The practical part of the work begins with interviews with experts and graduates of alternative schools to assess the suitability and selection of alternative methods for adult education. In the next part of the work, the application of alternative methods in the company environment will take place. At the end of the work, the applicability of the methods is assessed using feedback.
Klíčová slova
alternativní škola, Montessori, Dalton, Waldorf, alternativní metody, vzdělávání dospělých, firemní vzdělávání, samostatná práce, práce s pochvalou, práce s chybou, práce ve skupině, daltonský plán
Klíčová slova v angličtině
alternative school, Montessori, Dalton, Waldorf, alternative methods, adult education, corporate education, independent work, work with praise, work with error, group work, Dalton plan
Rozsah průvodní práce
125 s. (163 514 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Specifickým cílem této práce je aplikace metod vybraných alternativních škol ve vzdělávání dospělých. Práce se zabývá aplikací pedagogických postupů vybraných alternativních škol ke vzdělávání zaměstnanců ve firmě. Praktická část práce začíná rozhovory s odborníky a absolventy alternativních škol pro posouzení vhodnosti a výběru alternativních metod pro vzdělávání dospělých. V další části práce proběhne aplikace alternativních metod ve firemním prostředí. V závěru práce se posuzuje aplikovatelnost metod pomocí zpětné vazby.
Anotace v angličtině
The specific goal of this work is the application of the methods of selected alternative schools in adult education. The thesis deals with the application of pedagogical procedures of selected alternative schools to the education of employees in the company. The practical part of the work begins with interviews with experts and graduates of alternative schools to assess the suitability and selection of alternative methods for adult education. In the next part of the work, the application of alternative methods in the company environment will take place. At the end of the work, the applicability of the methods is assessed using feedback.
Klíčová slova
alternativní škola, Montessori, Dalton, Waldorf, alternativní metody, vzdělávání dospělých, firemní vzdělávání, samostatná práce, práce s pochvalou, práce s chybou, práce ve skupině, daltonský plán
Klíčová slova v angličtině
alternative school, Montessori, Dalton, Waldorf, alternative methods, adult education, corporate education, independent work, work with praise, work with error, group work, Dalton plan
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je aplikace metod tří vybraných alternativních škol ve vzdělávání dospělých. Dále všeobecně posoudit vliv alternativních škol na rozvoj osobnosti jak u dětí, tak i u dospělých. U dětí na to už existují studie, u dospělých to bude zkoumáno pomocí strukturovaného rozhovoru s dospělými absolventy alternativních škol. Na závěr se zhodnotí případné limity metod ve vzdělávání dospělých.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Analýzou metod tří vybraných alternativních škol vytvoříme novou alternativní metodu vzdělávání dospělých. Mezi tři vybrané alternativní základní a střední školy patří Montessori, Waldorf a Dalton. Z těchto škol vyberu vhodné metody, které pak aplikuji ve vzdělávání dospělých. Provedu strukturovaný rozhovor jak s odborníky, tak i s dospělými bývalými studenty alternativních škol, abych zjistila, jaký vliv mají alternativní školy na rozvoj osobnosti a jaké májí vybrané alternativní metody limity při vzdělávání dospělých.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Základní teoretické a terminologické ukotvení Osobní strukturovaný rozhovor s odborníky a s dospělými absolventy alternativních škol (s učiteli na třech hlavních alternativních ZŠ a SŠ, s učitelkou na vysoké škole zabývající se alternativními školami, s inspektorkou na školní inspekci, která kontroluje alternativní školy a s dospělými absolventy alternativních škol). Aplikace výukových metod vybraných alternativních škol vyskytujících se v ČR (Montessori, Waldorf a Dalton) ve vzdělávání dospělých. Zhodnocení prototypu metody vzdělávání dospělých pomocí dotazníku. Zpracování výsledků práce, zhodnocení konečných výsledků a limitů použitých metod.
D. Harmonogram práce: pracovní verze osnovy práce nejpozději do 31. 12. 2015 odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2023
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je aplikace metod tří vybraných alternativních škol ve vzdělávání dospělých. Dále všeobecně posoudit vliv alternativních škol na rozvoj osobnosti jak u dětí, tak i u dospělých. U dětí na to už existují studie, u dospělých to bude zkoumáno pomocí strukturovaného rozhovoru s dospělými absolventy alternativních škol. Na závěr se zhodnotí případné limity metod ve vzdělávání dospělých.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Analýzou metod tří vybraných alternativních škol vytvoříme novou alternativní metodu vzdělávání dospělých. Mezi tři vybrané alternativní základní a střední školy patří Montessori, Waldorf a Dalton. Z těchto škol vyberu vhodné metody, které pak aplikuji ve vzdělávání dospělých. Provedu strukturovaný rozhovor jak s odborníky, tak i s dospělými bývalými studenty alternativních škol, abych zjistila, jaký vliv mají alternativní školy na rozvoj osobnosti a jaké májí vybrané alternativní metody limity při vzdělávání dospělých.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Základní teoretické a terminologické ukotvení Osobní strukturovaný rozhovor s odborníky a s dospělými absolventy alternativních škol (s učiteli na třech hlavních alternativních ZŠ a SŠ, s učitelkou na vysoké škole zabývající se alternativními školami, s inspektorkou na školní inspekci, která kontroluje alternativní školy a s dospělými absolventy alternativních škol). Aplikace výukových metod vybraných alternativních škol vyskytujících se v ČR (Montessori, Waldorf a Dalton) ve vzdělávání dospělých. Zhodnocení prototypu metody vzdělávání dospělých pomocí dotazníku. Zpracování výsledků práce, zhodnocení konečných výsledků a limitů použitých metod.
D. Harmonogram práce: pracovní verze osnovy práce nejpozději do 31. 12. 2015 odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 31. 3. 2023
Seznam doporučené literatury
KOMENSKÝ, Jan Amos. Jak (se) učit: vybrané myšlenky o vzdělání a výchově. Vyd. 1. Editor Jan Kumpera. Praha: Mladá fronta, 2004, 124 s. ISBN 8020411232.
FILOVÁ, Hana a Jarmila SVOBODOVÁ. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007, 220 s. ISBN
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 9788071789994.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 202 s. ISBN 8072382209.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802.
Seznam doporučené literatury
KOMENSKÝ, Jan Amos. Jak (se) učit: vybrané myšlenky o vzdělání a výchově. Vyd. 1. Editor Jan Kumpera. Praha: Mladá fronta, 2004, 124 s. ISBN 8020411232.
FILOVÁ, Hana a Jarmila SVOBODOVÁ. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007, 220 s. ISBN
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 9788071789994.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 202 s. ISBN 8072382209.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802.