Diplomová práce se zabývá problematikou udržitelného rozvoje v prostředí veřejných vysokých škol. Teoretická část práce se zaměřuje na principy udržitelného rozvoje, legislativní rámec, metody hodnocení a implementace tohoto konceptu v prostředí vysokých škol. V empirické části bylo provedeno dotazníkové šetření na 23 veřejných vysokých školách v ČR s cílem zjistit, jak probíhá implementace strategie udržitelného rozvoje v jejich managementu. Získaná data byla analyzována a prezentována pomocí tabulek a grafů doplněných o komentáře. Závěrečná část práce se pak věnuje shrnutí výzkumných zjištění a diskuzi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of sustainable development in the conditions of public universities. The theoretical part of the work focuses on the principles of sustainable development, the legislative framework, evaluation methods and implementation of this concept in the environment of universities. In the empirical part, a questionnaire survey was conducted at 23 public universities in the Czech Republic, with the aim of finding out how the implementation of the sustainable development strategy in their management is taking place. The obtained data were analysed and presented using tables and graphs supplemented with comments. The final part of the work is devoted to a summary of the research findings and a discussion.
Klíčová slova
Udržitelný rozvoj, veřejné vysoké školy, management, strategie, implementace
Klíčová slova v angličtině
Sustainable development, public universities, management, strategy, implementation
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou udržitelného rozvoje v prostředí veřejných vysokých škol. Teoretická část práce se zaměřuje na principy udržitelného rozvoje, legislativní rámec, metody hodnocení a implementace tohoto konceptu v prostředí vysokých škol. V empirické části bylo provedeno dotazníkové šetření na 23 veřejných vysokých školách v ČR s cílem zjistit, jak probíhá implementace strategie udržitelného rozvoje v jejich managementu. Získaná data byla analyzována a prezentována pomocí tabulek a grafů doplněných o komentáře. Závěrečná část práce se pak věnuje shrnutí výzkumných zjištění a diskuzi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of sustainable development in the conditions of public universities. The theoretical part of the work focuses on the principles of sustainable development, the legislative framework, evaluation methods and implementation of this concept in the environment of universities. In the empirical part, a questionnaire survey was conducted at 23 public universities in the Czech Republic, with the aim of finding out how the implementation of the sustainable development strategy in their management is taking place. The obtained data were analysed and presented using tables and graphs supplemented with comments. The final part of the work is devoted to a summary of the research findings and a discussion.
Klíčová slova
Udržitelný rozvoj, veřejné vysoké školy, management, strategie, implementace
Klíčová slova v angličtině
Sustainable development, public universities, management, strategy, implementation
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Analyzovat principy udržitelného rozvoje v prostředí vysokých škol. Provést zjištění aktuálního stavu v zavádění strategie udržitelnosti v managementu veřejných vysokých škol v ČR.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na mezinárodní úrovni panuje shoda na nutnosti implementace principů udržitelného rozvoje do činnosti státní správy a tvorby politik. Prostředí vysokých škol není výjimkou a mělo by v uplatňování cílů udržitelného rozvoje být příkladem. V teoretické části budou popsány cíle udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti ve vztahu ke vzdělávacím a výzkumným institucím. V empirické části proběhne, v součinnosti s projektem UNILEAD, průzkum na zjištění aktuálního stavu v implementaci strategie udržitelného rozvoje na českých vysokých školách. Dojde k identifikaci příkladů dobré praxe, případně překážek při zavádění strategie udržitelnosti na oslovených vysokých školách.
Výzkumná otázka: Jak dochází k implementaci strategie udržitelného rozvoje v managementu veřejných vysokých škol?
Návrh postupu řešení (metoda):
- Práce s teoretickými zdroj.
- Dotazníkové šetření na vysokých školách (dotazník).
- Analýza zjištěných dat, interpretace.
Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce; nejpozději do: 31. 11. 2023
- hotová práce k poslední konzultaci; nejpozději do: 1. 3. 2024
- odevzdání definitivní verze práce; nejpozději do 30. 3. 2024 (orientačně; bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Analyzovat principy udržitelného rozvoje v prostředí vysokých škol. Provést zjištění aktuálního stavu v zavádění strategie udržitelnosti v managementu veřejných vysokých škol v ČR.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na mezinárodní úrovni panuje shoda na nutnosti implementace principů udržitelného rozvoje do činnosti státní správy a tvorby politik. Prostředí vysokých škol není výjimkou a mělo by v uplatňování cílů udržitelného rozvoje být příkladem. V teoretické části budou popsány cíle udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti ve vztahu ke vzdělávacím a výzkumným institucím. V empirické části proběhne, v součinnosti s projektem UNILEAD, průzkum na zjištění aktuálního stavu v implementaci strategie udržitelného rozvoje na českých vysokých školách. Dojde k identifikaci příkladů dobré praxe, případně překážek při zavádění strategie udržitelnosti na oslovených vysokých školách.
Výzkumná otázka: Jak dochází k implementaci strategie udržitelného rozvoje v managementu veřejných vysokých škol?
Návrh postupu řešení (metoda):
- Práce s teoretickými zdroj.
- Dotazníkové šetření na vysokých školách (dotazník).
- Analýza zjištěných dat, interpretace.
Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce; nejpozději do: 31. 11. 2023
- hotová práce k poslední konzultaci; nejpozději do: 1. 3. 2024
- odevzdání definitivní verze práce; nejpozději do 30. 3. 2024 (orientačně; bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J., Glavič, P., & Barton, A. 2017. Higher education in Central European countries. Critical factors for sustainability transition. Journal of Cleaner Production, 151, pp. 670-684.
Serafini P.G., Moura J.M.D., Almeida M.R.D., Rezende J.F.D.D. 2022. Sustainable Development Goals in Higher Education Institutions: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production, 370, art. no. 133473.
Adams, R., Martin, S., & Boom, K. 2018. University culture and sustainability: Designing and implementing an enabling framework. Journal of cleaner production, 171, 434-445.
Anonym. Cíle udržitelného rozvoje (Online), dostupné na: https://osn.cz/osn/hlavni-temata/cile-udrzitelneho-rozvoje-sdgs/
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J., Glavič, P., & Barton, A. 2017. Higher education in Central European countries. Critical factors for sustainability transition. Journal of Cleaner Production, 151, pp. 670-684.
Serafini P.G., Moura J.M.D., Almeida M.R.D., Rezende J.F.D.D. 2022. Sustainable Development Goals in Higher Education Institutions: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production, 370, art. no. 133473.
Adams, R., Martin, S., & Boom, K. 2018. University culture and sustainability: Designing and implementing an enabling framework. Journal of cleaner production, 171, 434-445.
Anonym. Cíle udržitelného rozvoje (Online), dostupné na: https://osn.cz/osn/hlavni-temata/cile-udrzitelneho-rozvoje-sdgs/