Bakalářská práce se věnuje tématu přínosů dramaterapie pro jedince s mentálním postižením. Cílem je přijít s inovativním přístupem využití dramaterapie u jedinců s mentálním postižením v oblasti zlepšování vlastních sociálních dovedností a interakcí, s důrazem na komunikaci, sociální interakci a sebevyjádření. Tato práce zpracovává projekt "Provizorního divadla" v kontextu dramaterapie a zkoumá jeho aplikaci a přínosy pro tuto cílovou skupinu. Teoretická část práce se věnuje teoretickému poznání dramaterapie, mentálního postižení, sociální práce, metod a technik sociální práce a legislativy. Praktická část práce se věnuje analýze potřebnosti a projektu "Provizorní divadlo", který je specificky zaměřen pro sociální rehabilitaci Rozkvět, která je součástí Charity Šternberk. Skrze aktivity a příklady jsou vyobrazeny možnosti, jak lze dramaterapii aplikovat a jaký má dramaterapie přínos pro jedince s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the benefits of drama therapy for individuals with intellectual disabilities. The aim is to come up with an innovative approach to the use of drama therapy for individuals with intellectual disabilities in improving their own social skills and interactions, with an emphasis on communication, social interaction and self-expression. This thesis elaborates a makeshift theatre project in the context of dramatherapy and explores its application and benefits for this target group. The theoretical part of the thesis is devoted to the theoretical understanding of dramatherapy, intellectual disability, social work, social work methods and techniques and legislation. The practical part of the thesis is devoted to the analysis of the need and the project "Provisional Theatre", which is specifically aimed for the social rehabilitation Rozkvět, which is part of the Charity Šternberk. Through activities and examples, the possibilities of how drama therapy can be applied and how drama therapy benefits individuals with intellectual disabilities are illustrated.
Klíčová slova
Dramaterapie, mentální postižení, komunikace, interakce, sociální dovednosti, sociální práce, sociální rehabilitace, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Dramatherapy, mental disorder, communication, interaction, social skills, social work, social rehabilitation, social services
Rozsah průvodní práce
63 s. (115 677 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu přínosů dramaterapie pro jedince s mentálním postižením. Cílem je přijít s inovativním přístupem využití dramaterapie u jedinců s mentálním postižením v oblasti zlepšování vlastních sociálních dovedností a interakcí, s důrazem na komunikaci, sociální interakci a sebevyjádření. Tato práce zpracovává projekt "Provizorního divadla" v kontextu dramaterapie a zkoumá jeho aplikaci a přínosy pro tuto cílovou skupinu. Teoretická část práce se věnuje teoretickému poznání dramaterapie, mentálního postižení, sociální práce, metod a technik sociální práce a legislativy. Praktická část práce se věnuje analýze potřebnosti a projektu "Provizorní divadlo", který je specificky zaměřen pro sociální rehabilitaci Rozkvět, která je součástí Charity Šternberk. Skrze aktivity a příklady jsou vyobrazeny možnosti, jak lze dramaterapii aplikovat a jaký má dramaterapie přínos pro jedince s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the benefits of drama therapy for individuals with intellectual disabilities. The aim is to come up with an innovative approach to the use of drama therapy for individuals with intellectual disabilities in improving their own social skills and interactions, with an emphasis on communication, social interaction and self-expression. This thesis elaborates a makeshift theatre project in the context of dramatherapy and explores its application and benefits for this target group. The theoretical part of the thesis is devoted to the theoretical understanding of dramatherapy, intellectual disability, social work, social work methods and techniques and legislation. The practical part of the thesis is devoted to the analysis of the need and the project "Provisional Theatre", which is specifically aimed for the social rehabilitation Rozkvět, which is part of the Charity Šternberk. Through activities and examples, the possibilities of how drama therapy can be applied and how drama therapy benefits individuals with intellectual disabilities are illustrated.
Klíčová slova
Dramaterapie, mentální postižení, komunikace, interakce, sociální dovednosti, sociální práce, sociální rehabilitace, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Dramatherapy, mental disorder, communication, interaction, social skills, social work, social rehabilitation, social services
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zpracování projektu provizorního divadla v kontextu dramaterapie u jedinců s mentálním postižením se zaměřením na oblasti komunikace, sociální interakce a sebevyjádření.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zpracování projektu provizorního divadla v kontextu dramaterapie u jedinců s mentálním postižením se zaměřením na oblasti komunikace, sociální interakce a sebevyjádření.
HICKSON, Andy. Dramaterapie a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-387-0.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, Milan. Dramaterapie: speciální pedagogika, psychologie, psychiatrie, gerontologie, penitenciární a postpenitenciární péče, pedagogika volného času, prevence a terapie sociálně patologických jevů. Olomouc: Netopejr, 1999. ISBN: 80-86096-27-0.
VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing, 2012.
VALENTA, Milan. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0615-2.
VALENTA, Milan. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
VALENTA, Milan. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 139 s. ISBN 80-244-1358-2.
HICKSON, Andy. Dramaterapie a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-387-0.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, Milan. Dramaterapie: speciální pedagogika, psychologie, psychiatrie, gerontologie, penitenciární a postpenitenciární péče, pedagogika volného času, prevence a terapie sociálně patologických jevů. Olomouc: Netopejr, 1999. ISBN: 80-86096-27-0.
VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing, 2012.
VALENTA, Milan. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0615-2.
VALENTA, Milan. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
VALENTA, Milan. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 139 s. ISBN 80-244-1358-2.