Tato bakalářská práce se věnuje filmovému odpadu, konkrétně jeho divácké recepci. Jejím cílem je zjistit, jak lidé filmový odpad definují a proč a jak ho sledují. Toho dosahuje pomocí kvalitativního výzkumu mezi šesti studenty a studentkami filmové vědy, s nimiž byly vedeny polostrukturované rozhovory. V práci jsou průběžně vysvětlovány teoretické koncepty a definice, pomocí nichž jsou analyzovány odpovědi respondentů*ek. Práce je rozdělená na tři části: filmový odpad, která se věnuje definici odpadu a souvisejících pojmů, sledování, kde je rozebírán divácký přístup a emoce, a komunita, která se zabývá kolektivním sledováním, fanouškovstvím a paratexty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on trash cinema, specifically its audience reception. It aims to find out how people define trash cinema and why and how they watch it. It achieves this through qualitative research among six film students with whom semi-structured interviews were conducted. The theoretical concepts and definitions are continuously explained in the thesis and used to analyse the answers of respondents. The thesis is divided into three parts: trash cinema, which looks at the definition of trash and related concepts; spectatorship, where audience approach and emotions are discussed; and community, which looks at collective spectatorship, fandom and paratexts.
Tato bakalářská práce se věnuje filmovému odpadu, konkrétně jeho divácké recepci. Jejím cílem je zjistit, jak lidé filmový odpad definují a proč a jak ho sledují. Toho dosahuje pomocí kvalitativního výzkumu mezi šesti studenty a studentkami filmové vědy, s nimiž byly vedeny polostrukturované rozhovory. V práci jsou průběžně vysvětlovány teoretické koncepty a definice, pomocí nichž jsou analyzovány odpovědi respondentů*ek. Práce je rozdělená na tři části: filmový odpad, která se věnuje definici odpadu a souvisejících pojmů, sledování, kde je rozebírán divácký přístup a emoce, a komunita, která se zabývá kolektivním sledováním, fanouškovstvím a paratexty.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on trash cinema, specifically its audience reception. It aims to find out how people define trash cinema and why and how they watch it. It achieves this through qualitative research among six film students with whom semi-structured interviews were conducted. The theoretical concepts and definitions are continuously explained in the thesis and used to analyse the answers of respondents. The thesis is divided into three parts: trash cinema, which looks at the definition of trash and related concepts; spectatorship, where audience approach and emotions are discussed; and community, which looks at collective spectatorship, fandom and paratexts.
Předmětem mé práce je koncept "filmového odpadu", konkrétně jeho divácká recepce. Popularita filmů, které jsou "tak špatné, až jsou dobré" v poslední době roste nejen v podobě recenzí a sestřihů na platformě YouTube, ale také vznikem festivalů zaměřených pouze na nevkus a bizarnost. V práci se nesnažím hodnotit konkrétní filmová díla ani je blíže neanalyzuji. Cílem práce je popsat divácké motivace pro sledování filmů, které sami diváci považují za špatné. V teoretické části vycházím zejména z prací I. Q. Huntera a jeho pojetí konceptu "trash cinema". Stejnému tématu se věnuje také Guy Barefoot ve své knize Trash Cinema: The Lure of the Low. V analytické části navazuji na předešlé výzkumy, kterých není mnoho a často jsou v určitém směru omezené - Richard McCulloh se věnoval diváckým zkušenostem s filmem The Room, Keyvan Sarkhosh a Winfried Menninghaus zkoumaly divácké motivace více obecně, ale pouze skrz online dotazník. V mé práci využívám kvalitativní hloubkové rozhovory s respondenty, kterých je sice méně, ale to mi umožňuje rozebrat jejich motivace a způsoby sledování více dopodrobna. Pro tyto účely vycházím z knihy Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace Jana Hendla.
Zásady pro vypracování
Předmětem mé práce je koncept "filmového odpadu", konkrétně jeho divácká recepce. Popularita filmů, které jsou "tak špatné, až jsou dobré" v poslední době roste nejen v podobě recenzí a sestřihů na platformě YouTube, ale také vznikem festivalů zaměřených pouze na nevkus a bizarnost. V práci se nesnažím hodnotit konkrétní filmová díla ani je blíže neanalyzuji. Cílem práce je popsat divácké motivace pro sledování filmů, které sami diváci považují za špatné. V teoretické části vycházím zejména z prací I. Q. Huntera a jeho pojetí konceptu "trash cinema". Stejnému tématu se věnuje také Guy Barefoot ve své knize Trash Cinema: The Lure of the Low. V analytické části navazuji na předešlé výzkumy, kterých není mnoho a často jsou v určitém směru omezené - Richard McCulloh se věnoval diváckým zkušenostem s filmem The Room, Keyvan Sarkhosh a Winfried Menninghaus zkoumaly divácké motivace více obecně, ale pouze skrz online dotazník. V mé práci využívám kvalitativní hloubkové rozhovory s respondenty, kterých je sice méně, ale to mi umožňuje rozebrat jejich motivace a způsoby sledování více dopodrobna. Pro tyto účely vycházím z knihy Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace Jana Hendla.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HUNTER, Ian Q. British Trash Cinema. Bloomsbury Publishing, 2019. ISBN 9781838714857.
BAREFOOT, Guy. Trash Cinema: The Lure of the Low. New York: Columbia University Press, 2017. ISBN 9780231180375.
MCCULLOH, Richard. ‘Most People Bring Their Own Spoons’: The Room’s participatory audiences as comedy mediators. Participations: Journal of Audience and Reception Studies. University of East Anglia, 2011, 8(2), 189-218.
SARKHOSH, Keyvan a Winfried MENNINGHAUS. Enjoying trash films: Underlying features, viewing stances, and experiential response dimensions. Poetics. 2016, (57), 40-54.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HUNTER, Ian Q. British Trash Cinema. Bloomsbury Publishing, 2019. ISBN 9781838714857.
BAREFOOT, Guy. Trash Cinema: The Lure of the Low. New York: Columbia University Press, 2017. ISBN 9780231180375.
MCCULLOH, Richard. ‘Most People Bring Their Own Spoons’: The Room’s participatory audiences as comedy mediators. Participations: Journal of Audience and Reception Studies. University of East Anglia, 2011, 8(2), 189-218.
SARKHOSH, Keyvan a Winfried MENNINGHAUS. Enjoying trash films: Underlying features, viewing stances, and experiential response dimensions. Poetics. 2016, (57), 40-54.