Cílem této bakalářské práce je prozkoumat roli binárních opozic v tvorbě významu. Teoretická část práce se zaměřuje na opozice v lingvistických teoriích. Středem zájmu je převážně strukturalistický směr, jak jej můžeme znát z děl Ferdinanda de Saussura nebo Pražského lingvistického kroužku, ale také koncept sémiotického čtverce Algirdase Juliena Greimase. Metodologie práce je dále rozvedena v následujících sekci, zaměřené na naratologii. Nakonec se probírá sémiotická teorie Juriho Lotmana, se zaměřením na jeho koncept textu a filmový jazyk jako způsob, jak zkoumat vizuální, nelingvistický význam. Analytická část práce poté tyto získané vědomosti aplikuje na Sonatine, film z roku 1993 režírován Takeshi Kitanem. Tento film silně využívá protikladné motivy násilí a klidu, což z něj tvoří excelentní ukázku využívání kontrastních konceptů jakožto způsob vytváření významu. Analýza je proběhla ve dvou částích: první byla popsána narativní struktura, a poté jsme se přesunuli k vizuálním použití binárních opozic. Druhá část analýzy pokryla opozice nejen ve vybraných scénách, ale obsahuje i popis vybraných postav. K detailní kategorizaci opozic a vztahů mezi nimi byl využit sémiotický čtverec. Závěr na konci shrnuje výsledky analýzy, případné nedostatky v rámci metodologie a možnosti pro budoucí výzkum.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to explore the role of binary oppositions in meaning making. The theoretical section of the work focuses on oppositions in linguistic theories. It is mainly concerned on the structuralist tradition as represented by Ferdinand de Saussure and the Prague Linguistic Circle, as well as Algirdas Julien Greimas' concept of the semiotic square. The methodology is further discussed in the following section, covering structural narratology. Lastly, Juri Lotman's semiotics, focused on the concept of the text and cinematic language, are discussed as a way to work with visual, non-linguistic meaning. The analytical section then applies this knowledge on the 1993 film Sonatine, directed by Takeshi Kitano. The film heavily utilizes the opposing motives of violence and stillness, making it an excellent example of the relevance of contrasting imagery as a meaning-making process. The analysis is done on two planes: first the narrative structure is described, before moving on to the visual usage of binary oppositions. The second part of the analysis covers oppositions within a selection of narrative events, as well as a thorough description of select characters. The semiotic square is used to better categorize the motives and the relationships between them. Finally, the conclusions discuss the results of the analysis, as well as any shortcomings of the methodology and possibilities for future research.
Binary oppositions, Semiotics of cinema, Narratology, Semiotic square
Rozsah průvodní práce
42 s. (86 055 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat roli binárních opozic v tvorbě významu. Teoretická část práce se zaměřuje na opozice v lingvistických teoriích. Středem zájmu je převážně strukturalistický směr, jak jej můžeme znát z děl Ferdinanda de Saussura nebo Pražského lingvistického kroužku, ale také koncept sémiotického čtverce Algirdase Juliena Greimase. Metodologie práce je dále rozvedena v následujících sekci, zaměřené na naratologii. Nakonec se probírá sémiotická teorie Juriho Lotmana, se zaměřením na jeho koncept textu a filmový jazyk jako způsob, jak zkoumat vizuální, nelingvistický význam. Analytická část práce poté tyto získané vědomosti aplikuje na Sonatine, film z roku 1993 režírován Takeshi Kitanem. Tento film silně využívá protikladné motivy násilí a klidu, což z něj tvoří excelentní ukázku využívání kontrastních konceptů jakožto způsob vytváření významu. Analýza je proběhla ve dvou částích: první byla popsána narativní struktura, a poté jsme se přesunuli k vizuálním použití binárních opozic. Druhá část analýzy pokryla opozice nejen ve vybraných scénách, ale obsahuje i popis vybraných postav. K detailní kategorizaci opozic a vztahů mezi nimi byl využit sémiotický čtverec. Závěr na konci shrnuje výsledky analýzy, případné nedostatky v rámci metodologie a možnosti pro budoucí výzkum.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to explore the role of binary oppositions in meaning making. The theoretical section of the work focuses on oppositions in linguistic theories. It is mainly concerned on the structuralist tradition as represented by Ferdinand de Saussure and the Prague Linguistic Circle, as well as Algirdas Julien Greimas' concept of the semiotic square. The methodology is further discussed in the following section, covering structural narratology. Lastly, Juri Lotman's semiotics, focused on the concept of the text and cinematic language, are discussed as a way to work with visual, non-linguistic meaning. The analytical section then applies this knowledge on the 1993 film Sonatine, directed by Takeshi Kitano. The film heavily utilizes the opposing motives of violence and stillness, making it an excellent example of the relevance of contrasting imagery as a meaning-making process. The analysis is done on two planes: first the narrative structure is described, before moving on to the visual usage of binary oppositions. The second part of the analysis covers oppositions within a selection of narrative events, as well as a thorough description of select characters. The semiotic square is used to better categorize the motives and the relationships between them. Finally, the conclusions discuss the results of the analysis, as well as any shortcomings of the methodology and possibilities for future research.
Binary oppositions, Semiotics of cinema, Narratology, Semiotic square
Zásady pro vypracování
Analysis of Takeshi Kitano's Sonatine using linguistic constructions and semiotic expressions in terms of its visual syntax and potentional semantic relations between different parts of the film as a way to discover potentional meaning mechanisms in the cinematic language of the filmmaker.
The thesis will present a theory of how Sonatine employs contrastative semantic structures in order to convey specific meanings, and will analyze these structures using the literature referenced in order to provide a novel overview of the work of Kitano from a language-systemic perspective.
Zásady pro vypracování
Analysis of Takeshi Kitano's Sonatine using linguistic constructions and semiotic expressions in terms of its visual syntax and potentional semantic relations between different parts of the film as a way to discover potentional meaning mechanisms in the cinematic language of the filmmaker.
The thesis will present a theory of how Sonatine employs contrastative semantic structures in order to convey specific meanings, and will analyze these structures using the literature referenced in order to provide a novel overview of the work of Kitano from a language-systemic perspective.
Seznam doporučené literatury
Chandler, D. (2002). Semiotics: The Basics. London: Routledge.*
Greimas, A. J. (1989). On Meaning. New Literary History, 20(3), 539–550.
Bal, M., & Bryson, N. (1991). Semiotics and Art History. The Art Bulletin, 73(2), 174–208. JSTOR. https://doi.org/10.2307/3045790
Lotman, J. (1988). The Semiotics of Culture and the Concept of a Text. Soviet Psychology, 26(3), 52–58. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405260352
Eagle, H. (1976). The semiotics of cinema: Lotman and Metz. Dispositio, 1(3), 303–313.
Kitano, T. (Director). (1993). Sonatine [Film]. Shochiku.
Seznam doporučené literatury
Chandler, D. (2002). Semiotics: The Basics. London: Routledge.*
Greimas, A. J. (1989). On Meaning. New Literary History, 20(3), 539–550.
Bal, M., & Bryson, N. (1991). Semiotics and Art History. The Art Bulletin, 73(2), 174–208. JSTOR. https://doi.org/10.2307/3045790
Lotman, J. (1988). The Semiotics of Culture and the Concept of a Text. Soviet Psychology, 26(3), 52–58. https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405260352
Eagle, H. (1976). The semiotics of cinema: Lotman and Metz. Dispositio, 1(3), 303–313.
Kitano, T. (Director). (1993). Sonatine [Film]. Shochiku.