Cílem práce bylo zjistit do jaké míry je socializace dětí genderovaná, jaké aspekty výchovy (oblečení, hračky, zájmové aktivity atd.) ovlivňují socializaci dítěte a nakolik rodiče vnímají, že je socializace genderovaná. Teoretická část práce byla propojena s metodologickou částí, kde k získání relevantních dat bylo provedeno deset polostrukturovaných rozhovorů s jedinci ve věkovém rozmezí od 18 do 26 let. Výsledkem práce bylo potvrzení převládajících genderových stereotypů v průběhu socializace dětí.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to find out to what extent children's socialization is gendered, what aspects of upbringing (clothes, toys, hobbies, etc.) influence the child's socialization and to what extent parents perceive that socialization is gendered. The theoretical part of the thesis was linked to the methodological part, where ten semi-structured interviews were conducted with individuals ranging in age from 18 to 26 years to obtain relevant data. The result of the work was the confirmation of the prevailing gender stereotypes in the course of children's socialization.
Cílem práce bylo zjistit do jaké míry je socializace dětí genderovaná, jaké aspekty výchovy (oblečení, hračky, zájmové aktivity atd.) ovlivňují socializaci dítěte a nakolik rodiče vnímají, že je socializace genderovaná. Teoretická část práce byla propojena s metodologickou částí, kde k získání relevantních dat bylo provedeno deset polostrukturovaných rozhovorů s jedinci ve věkovém rozmezí od 18 do 26 let. Výsledkem práce bylo potvrzení převládajících genderových stereotypů v průběhu socializace dětí.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to find out to what extent children's socialization is gendered, what aspects of upbringing (clothes, toys, hobbies, etc.) influence the child's socialization and to what extent parents perceive that socialization is gendered. The theoretical part of the thesis was linked to the methodological part, where ten semi-structured interviews were conducted with individuals ranging in age from 18 to 26 years to obtain relevant data. The result of the work was the confirmation of the prevailing gender stereotypes in the course of children's socialization.
A. Cíl práce: Cílem práce je zjistit, do jaké míry je výchova dětí genderována. Jaké aspekty výchovy ovlivňují genderovou socializaci dítěte a nakolik rodiče vnímají, že socializace je genderovaná.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem je zjistit, nakolik rodiče vnímají genderové stereotypy a zda se jimi řídí při výchově svých dětí. Zjistit, dle čeho vybírají dárky, zájmové kroužky, oblečení atd. pro své děti. Jak rodiče reagují na názor dítěte, které chce hračky, zájmové kroužky atd., které se dle převládajících genderových stereotypů nehodí k jeho genderové roli.
C. Výzkumná otázka: Jak genderové stereotypy ovlivňují a usměrňují socializaci dětí? Jak rodiče reflektují genderové stereotypy a odlišnosti mezi chlapcem a dívkou a reagují na genderově nekonformní chování? Podle jakých vzorců rodiče dětem vybírají zájmové kroužky, hračky, oblečení atd.?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Teoretická východiska budou ověřena pomocí kvalitativní sondy v podobě polostrukturovaných rozhovorů s 8 až 10 komunikačními partnery mezi lety 18 a 26 let. Komunikační partneři budou odpovídat na otázky, jak byli vychováváni a zda vnímali, že byli vychováváni skrze genderové stereotypy a jak se výchova skrze genderové stereotypy projevovala.
E. Harmonogram práce:
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28.2. 2024
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30.3. 2024
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je zjistit, do jaké míry je výchova dětí genderována. Jaké aspekty výchovy ovlivňují genderovou socializaci dítěte a nakolik rodiče vnímají, že socializace je genderovaná.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem je zjistit, nakolik rodiče vnímají genderové stereotypy a zda se jimi řídí při výchově svých dětí. Zjistit, dle čeho vybírají dárky, zájmové kroužky, oblečení atd. pro své děti. Jak rodiče reagují na názor dítěte, které chce hračky, zájmové kroužky atd., které se dle převládajících genderových stereotypů nehodí k jeho genderové roli.
C. Výzkumná otázka: Jak genderové stereotypy ovlivňují a usměrňují socializaci dětí? Jak rodiče reflektují genderové stereotypy a odlišnosti mezi chlapcem a dívkou a reagují na genderově nekonformní chování? Podle jakých vzorců rodiče dětem vybírají zájmové kroužky, hračky, oblečení atd.?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Teoretická východiska budou ověřena pomocí kvalitativní sondy v podobě polostrukturovaných rozhovorů s 8 až 10 komunikačními partnery mezi lety 18 a 26 let. Komunikační partneři budou odpovídat na otázky, jak byli vychováváni a zda vnímali, že byli vychováváni skrze genderové stereotypy a jak se výchova skrze genderové stereotypy projevovala.
E. Harmonogram práce:
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28.2. 2024
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30.3. 2024
Seznam doporučené literatury
ELLEMERS, Naomi. Annual Review of Psychology, Gender Stereotypes [online]. Netherlands: Faculty of Social Sciences, Utrecht University, 2018. Dostupné z: https://www.annualreviews.org
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9.
KARSTEN, Hartmut. Ženy – muži: [Genderové role, jejich původ a vývoj]. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X.
LIPPA, Richard A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009. Galileo. ISBN 978-80-200-1719-2.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J.. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
Seznam doporučené literatury
ELLEMERS, Naomi. Annual Review of Psychology, Gender Stereotypes [online]. Netherlands: Faculty of Social Sciences, Utrecht University, 2018. Dostupné z: https://www.annualreviews.org
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9.
KARSTEN, Hartmut. Ženy – muži: [Genderové role, jejich původ a vývoj]. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X.
LIPPA, Richard A. Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia, 2009. Galileo. ISBN 978-80-200-1719-2.
RENZETTI, Claire M., CURRAN, Daniel J.. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.