Na základě předchozího výzkumu si klademe za cíl prozkoumat, zda existuje souvislost mezi kognitivními schopnostmi a úrovní kognitivní empatie. Dále zkoumáme vztah mezi kapacitou krátkodobé paměti a kognitivní empatií, s předpokladem, že jedinci s vyšší kapacitou pracovní paměti mohou lépe chápat a interpretovat emocionální stavy a záměry druhých, čímž by se mohla projevit vyšší úroveň kognitivní empatie. Následně zkoumáme vztah mezi kapacitou krátkodobé paměti a kognitivními schopnostmi
s předpokladem pozitivní spojitosti mezi oběma faktory. Nakonec se zabýváme otázkou, zda jsou kognitivní schopnosti zprostředkovávat vztah mezi krátkodobou pamětí
a kognitivní empatií.
Anotace v angličtině
Based on previous research, we aim to investigate whether there is a relationship between cognitive ability and the level of cognitive empathy. We further examine the relationship between short-term memory capacity and cognitive empathy, with the assumption that individuals with higher working memory capacity can better understand and interpret the emotional states and intentions of others, which could manifest a higher level of cognitive empathy. Subsequently, we examine the relationship between short-term memory capacity and cognitive abilities, assuming a positive connection between both factors. Finally, we addres the question of whether cognitive abilities medite the realationship between short-term memory and cognitive empathy.
Na základě předchozího výzkumu si klademe za cíl prozkoumat, zda existuje souvislost mezi kognitivními schopnostmi a úrovní kognitivní empatie. Dále zkoumáme vztah mezi kapacitou krátkodobé paměti a kognitivní empatií, s předpokladem, že jedinci s vyšší kapacitou pracovní paměti mohou lépe chápat a interpretovat emocionální stavy a záměry druhých, čímž by se mohla projevit vyšší úroveň kognitivní empatie. Následně zkoumáme vztah mezi kapacitou krátkodobé paměti a kognitivními schopnostmi
s předpokladem pozitivní spojitosti mezi oběma faktory. Nakonec se zabýváme otázkou, zda jsou kognitivní schopnosti zprostředkovávat vztah mezi krátkodobou pamětí
a kognitivní empatií.
Anotace v angličtině
Based on previous research, we aim to investigate whether there is a relationship between cognitive ability and the level of cognitive empathy. We further examine the relationship between short-term memory capacity and cognitive empathy, with the assumption that individuals with higher working memory capacity can better understand and interpret the emotional states and intentions of others, which could manifest a higher level of cognitive empathy. Subsequently, we examine the relationship between short-term memory capacity and cognitive abilities, assuming a positive connection between both factors. Finally, we addres the question of whether cognitive abilities medite the realationship between short-term memory and cognitive empathy.
Emoční inteligence se v posledních letech stala středem pozornosti v psychologickém výzkumu a prokázala se jako důležitý faktor ovlivňující různé aspekty lidského života. Cílem této práce je ověřit existenci vztahu mezi emoční inteligencí a pamětí a identifikovat ty aspekty emoční inteligence, které jsou s pamětí nejvíce spojeny. Výsledky této práce by mohly přispět ke zlepšení poznání procesů paměti a emoční inteligence a mohly by být využity v různých oblastech, jako například ve vzdělávání, kognitivní terapii a psychologickém poradenství.
Zásady pro vypracování
Emoční inteligence se v posledních letech stala středem pozornosti v psychologickém výzkumu a prokázala se jako důležitý faktor ovlivňující různé aspekty lidského života. Cílem této práce je ověřit existenci vztahu mezi emoční inteligencí a pamětí a identifikovat ty aspekty emoční inteligence, které jsou s pamětí nejvíce spojeny. Výsledky této práce by mohly přispět ke zlepšení poznání procesů paměti a emoční inteligence a mohly by být využity v různých oblastech, jako například ve vzdělávání, kognitivní terapii a psychologickém poradenství.
Petrů, M. (2018). Fyziologie mysli: Úvod do kognitivní vědy. Praha: Karolinum.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie (1. vydání). Praha: Portál.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1989-1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
Baddeley, A. D. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience, 4(10), 829-839.
Tulving, E. (2002). Episodic memory: from mind to brain. Annual Review of Psychology, 53, 1-25.Gemeay, Essmat. (2018). Relation between Emotional Intelligence, Personal Meaning and Psychological Well-being among Nursing Students. International Journal of Nursing Didactics. 08. 68-76. 10.15520/ijnd.v8i07.2249.
Libby, L. K., Shaeffer, E. M., Eibach, R. P., & Slemmer, J. A. (2007). Picture yourself at the polls: visual perspective in mental imagery affects self-perception and behavior. Psychological Science, 18(3), 199-203.
Petrů, M. (2018). Fyziologie mysli: Úvod do kognitivní vědy. Praha: Karolinum.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie (1. vydání). Praha: Portál.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1989-1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
Baddeley, A. D. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience, 4(10), 829-839.
Tulving, E. (2002). Episodic memory: from mind to brain. Annual Review of Psychology, 53, 1-25.Gemeay, Essmat. (2018). Relation between Emotional Intelligence, Personal Meaning and Psychological Well-being among Nursing Students. International Journal of Nursing Didactics. 08. 68-76. 10.15520/ijnd.v8i07.2249.
Libby, L. K., Shaeffer, E. M., Eibach, R. P., & Slemmer, J. A. (2007). Picture yourself at the polls: visual perspective in mental imagery affects self-perception and behavior. Psychological Science, 18(3), 199-203.