Diplomová práce se věnuje prožívání akademického stresu studenty Filozofické a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Cílem práce je více porozumět tomu, jak studenti prožívají akademický stres, co jej působí či jaký na ně má dopad. V teoretické části práce jsou přiblíženy pojmy vysoká škola a vysokoškolští studenti, stres, akademický stres a duševní zdraví. Výzkumná část práce je koncipována kvalitativně. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti studentkami a analyzována za pomoci Interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky práce ukazují, že studenti akademický stres vnímají jako značně negativní a zatěžující, ovlivňující jak jejich duševní, tak fyzické zdraví. V diskuzi práce jsou popsány návrhy možných změn, které mohou přispět ke snížení prožívaného akademického stresu mezi studenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the experience of academic stress by students of the Faculty of Arts and the Faculty of Education of Palacký University. The aim of the thesis is to better understand how students experience academic stress, what causes it or what impact it has on them. In the theoretical part of the thesis, the concepts of university and university students, stress, academic stress and mental health are described. The research part of the thesis is qualitatively conceived. The data were obtained through semi-structured interviews with five female students and analysed with the help of Interpretative Phenomenological Analysis. The results of the thesis show that students perceive academic stress as very negative and burdensome, affecting both their mental and physical health. In the discussion of the thesis, proposals for possible changes that can contribute to reducing the academic stress experienced among students are described.
Klíčová slova
akademický stres, vysoká škola, studenti, prožívání stresu, duševní zdraví, příčiny stresu, dopady stresu, metody zvládání stresu
Klíčová slova v angličtině
academic stress, university, students, experiencing stress, mental health, causes of stress, effects of stress, stress management methods
Rozsah průvodní práce
84 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje prožívání akademického stresu studenty Filozofické a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Cílem práce je více porozumět tomu, jak studenti prožívají akademický stres, co jej působí či jaký na ně má dopad. V teoretické části práce jsou přiblíženy pojmy vysoká škola a vysokoškolští studenti, stres, akademický stres a duševní zdraví. Výzkumná část práce je koncipována kvalitativně. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti studentkami a analyzována za pomoci Interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky práce ukazují, že studenti akademický stres vnímají jako značně negativní a zatěžující, ovlivňující jak jejich duševní, tak fyzické zdraví. V diskuzi práce jsou popsány návrhy možných změn, které mohou přispět ke snížení prožívaného akademického stresu mezi studenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the experience of academic stress by students of the Faculty of Arts and the Faculty of Education of Palacký University. The aim of the thesis is to better understand how students experience academic stress, what causes it or what impact it has on them. In the theoretical part of the thesis, the concepts of university and university students, stress, academic stress and mental health are described. The research part of the thesis is qualitatively conceived. The data were obtained through semi-structured interviews with five female students and analysed with the help of Interpretative Phenomenological Analysis. The results of the thesis show that students perceive academic stress as very negative and burdensome, affecting both their mental and physical health. In the discussion of the thesis, proposals for possible changes that can contribute to reducing the academic stress experienced among students are described.
Klíčová slova
akademický stres, vysoká škola, studenti, prožívání stresu, duševní zdraví, příčiny stresu, dopady stresu, metody zvládání stresu
Klíčová slova v angličtině
academic stress, university, students, experiencing stress, mental health, causes of stress, effects of stress, stress management methods
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jak studenti Filozofické a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého prožívají akademický stres. Výzkumné otázky se budou zaměřovat na prožívání akademického stresu studenty, vliv akademického stresu na jejich fyzické i duševní zdraví, příčiny akademického stresu u daných studentů a způsoby práce s akademickým stresem.
Metoda zpracování: Diplomová práce bude rozdělena do tří částí: úvodní část, ve které se nachází uvedení do problematiky, vymezení konkrétního tématu a cíle práce, struktura práce a důvod výběru tématu. Konceptuální část, rozdělená do kapitol, ve které budou předloženy již provedené výzkumy a další data z publikací, která se vztahují k danému tématu práce a mají význam pro daný výzkum. Nakonec výzkumná část, která bude kvalitativní, provedena formou polostrukturovaného rozhovoru se studenty Univerzity Palackého.
Relevance tématu: Díky hlubšímu porozumění prožívání studentů budu schopna alespoň teoreticky formulovat případné změny, které by mohly vést ke zlepšení situace. Tyto změny se mohou týkat nejen pedagogické, ale i psychologické či sociální roviny. Stejně tak práce poodhalí prožívání studentů a může pomoci navrhnout případná opatření či zlepšení.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jak studenti Filozofické a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého prožívají akademický stres. Výzkumné otázky se budou zaměřovat na prožívání akademického stresu studenty, vliv akademického stresu na jejich fyzické i duševní zdraví, příčiny akademického stresu u daných studentů a způsoby práce s akademickým stresem.
Metoda zpracování: Diplomová práce bude rozdělena do tří částí: úvodní část, ve které se nachází uvedení do problematiky, vymezení konkrétního tématu a cíle práce, struktura práce a důvod výběru tématu. Konceptuální část, rozdělená do kapitol, ve které budou předloženy již provedené výzkumy a další data z publikací, která se vztahují k danému tématu práce a mají význam pro daný výzkum. Nakonec výzkumná část, která bude kvalitativní, provedena formou polostrukturovaného rozhovoru se studenty Univerzity Palackého.
Relevance tématu: Díky hlubšímu porozumění prožívání studentů budu schopna alespoň teoreticky formulovat případné změny, které by mohly vést ke zlepšení situace. Tyto změny se mohou týkat nejen pedagogické, ale i psychologické či sociální roviny. Stejně tak práce poodhalí prožívání studentů a může pomoci navrhnout případná opatření či zlepšení.
Seznam doporučené literatury
Sedláková, E. (2021). Akademický stres - přehledová studie. Diskuze v psychologii, 3(1), 1-8. doi: 10.5507/dvp.2021.005
REDDY, K. J., MENON, K. R., THATTIL, A., (2018). Academic Stress and its Sources Among University Students. Biomed Pharmacol J, 11(1), 531-537, doi: https://dx.doi.org/10.13005/bpj/1404.
HOSSEINKHANi, Z., NEDJAT, S., HASSANABADI, H. R., PARSAEIAN, M,. (2019). Academic stress from the viewpoint of Iranian adolescents: A qualitative study. J Educ Health Promot, 8(13), 1-7, doi: 10.4103/jehp.jehp_202_18.
NOEL-HOEKSEMA, S., FREDERICKSON, L. B., WAGENAAR, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0083-3.
JOCHMANNOVÁ, Leona, KIMPLOVÁ, Tereza. (2021). Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2569-2.
Seznam doporučené literatury
Sedláková, E. (2021). Akademický stres - přehledová studie. Diskuze v psychologii, 3(1), 1-8. doi: 10.5507/dvp.2021.005
REDDY, K. J., MENON, K. R., THATTIL, A., (2018). Academic Stress and its Sources Among University Students. Biomed Pharmacol J, 11(1), 531-537, doi: https://dx.doi.org/10.13005/bpj/1404.
HOSSEINKHANi, Z., NEDJAT, S., HASSANABADI, H. R., PARSAEIAN, M,. (2019). Academic stress from the viewpoint of Iranian adolescents: A qualitative study. J Educ Health Promot, 8(13), 1-7, doi: 10.4103/jehp.jehp_202_18.
NOEL-HOEKSEMA, S., FREDERICKSON, L. B., WAGENAAR, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0083-3.
JOCHMANNOVÁ, Leona, KIMPLOVÁ, Tereza. (2021). Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2569-2.