Bakalářská práce zkoumá komunitní kruh a jeho využití v hodinách Výchovy k občanství. První část práce se zaměřuje na teoretické vymezení komunitního kruhu, jeho pravidel, zásad a využití. Druhá kapitola se věnuje Výchově k občanství a vymezení vzdělávací oblasti, klíčových kompetencí a průřezových témat v souladu s RVP ZV. Ve druhé části práce se zabýváme průběhem výzkumu,
a analýzou získaných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the "community circle" and its use in civic education classes. The first part of the thesis focuses on the theoretical definition of the "community circle", its rules, principles, and usage. The second chapter is devoted to civic education and the definition of the educational area, key competencies, and cross-curriculas subjects in accordance with the FEP.
The second part of thesis deals with the course of research and analysis of the obtained data.
Klíčová slova
Komunitní kruh, Výchova k občanství, komunikace, žák, výuka, výchova
Klíčová slova v angličtině
Community circle, civic education, communication, student, education, teaching
Rozsah průvodní práce
74 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá komunitní kruh a jeho využití v hodinách Výchovy k občanství. První část práce se zaměřuje na teoretické vymezení komunitního kruhu, jeho pravidel, zásad a využití. Druhá kapitola se věnuje Výchově k občanství a vymezení vzdělávací oblasti, klíčových kompetencí a průřezových témat v souladu s RVP ZV. Ve druhé části práce se zabýváme průběhem výzkumu,
a analýzou získaných dat.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the "community circle" and its use in civic education classes. The first part of the thesis focuses on the theoretical definition of the "community circle", its rules, principles, and usage. The second chapter is devoted to civic education and the definition of the educational area, key competencies, and cross-curriculas subjects in accordance with the FEP.
The second part of thesis deals with the course of research and analysis of the obtained data.
Klíčová slova
Komunitní kruh, Výchova k občanství, komunikace, žák, výuka, výchova
Klíčová slova v angličtině
Community circle, civic education, communication, student, education, teaching
Zásady pro vypracování
Struktura práce: teoretická část zaměřená na vymezení pojmu komunitního kruhu, jeho definice, cíle, pravidla, struktura, využití, vymezení role pedagoga v komunitním kruhu, využívané komunikační nástroje a jejich důsledky. Mimo komunitní kruh i vymezení pojmů z oblasti psychologie osobnosti, motivace, komunikace, třídní klima aj. Praktická část – vlastní výzkumné šetření formou vlastního vedení výuky – vytvoření si plánu a scénáře pro vyučovací jednotky s využitím komunitního kruhu a bez využití komunitního kruhu a následná evaluace a porovnání výsledků. Studium příslušné literatury: z oboru pedagogiky, psychologie, výuky, učení apod. Průběžné konzultace s vedoucím práce. Přínos práce: model realizace výuky pomocí komunitního kruhu, využití komunitního kruhu nejen při řešení třídního klimatu a prevence šikany, motivace učitelům k většímu využívání komunitního kruhu ve vyučovacích hodinách.
Zásady pro vypracování
Struktura práce: teoretická část zaměřená na vymezení pojmu komunitního kruhu, jeho definice, cíle, pravidla, struktura, využití, vymezení role pedagoga v komunitním kruhu, využívané komunikační nástroje a jejich důsledky. Mimo komunitní kruh i vymezení pojmů z oblasti psychologie osobnosti, motivace, komunikace, třídní klima aj. Praktická část – vlastní výzkumné šetření formou vlastního vedení výuky – vytvoření si plánu a scénáře pro vyučovací jednotky s využitím komunitního kruhu a bez využití komunitního kruhu a následná evaluace a porovnání výsledků. Studium příslušné literatury: z oboru pedagogiky, psychologie, výuky, učení apod. Průběžné konzultace s vedoucím práce. Přínos práce: model realizace výuky pomocí komunitního kruhu, využití komunitního kruhu nejen při řešení třídního klimatu a prevence šikany, motivace učitelům k většímu využívání komunitního kruhu ve vyučovacích hodinách.
Seznam doporučené literatury
NEVOLOVÁ, Dobromila, Tatjana KOPŘIVOVÁ, Pavel KOPŘIVA a Jana NOVÁČKOVÁ. Respektovat a být respektován / Pavel Kopřiva ... [et al.]. 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
ADAIR, John Eric a Martin ROZSÍVAL. Vytváření efektivních týmů / John Adair ; [z anglického originálu ... přeložil Martin Rozsíval]. 1994. ISBN 80-856-0370-5.
HOLT, John Caldwell, Jiří TŮMA a Stanislav KOSTIHA. Jak se děti učí / John Holt ; [z anglického originálu přeložili Stanislav Kostiha a Jiří Tůma]. ISBN 80-90-1662-7-X.
DUBEC, Michal. Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a ve škole: tematický okruh osobnostní a sociální výchovy Mezilidské vztahy : lekce 7.1. Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN ISBN978-80-87145-15-9.
SPURNÝ, Petr. Komunitní kruh jako bezpečná podpora vztahů ve třídě [online]. In: . [cit. 2022-01-25]. Dostupné z: doi:http://www.pprch.cz/d/doc_file_347_7f49cf0a647e5bf103f29d5e40e12dff___pdf/Mgr-Petr-Spurny-Komunitni-kruh-jako-bezpecna-podpora-vztahu-ve-tride.pdf
Seznam doporučené literatury
NEVOLOVÁ, Dobromila, Tatjana KOPŘIVOVÁ, Pavel KOPŘIVA a Jana NOVÁČKOVÁ. Respektovat a být respektován / Pavel Kopřiva ... [et al.]. 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
ADAIR, John Eric a Martin ROZSÍVAL. Vytváření efektivních týmů / John Adair ; [z anglického originálu ... přeložil Martin Rozsíval]. 1994. ISBN 80-856-0370-5.
HOLT, John Caldwell, Jiří TŮMA a Stanislav KOSTIHA. Jak se děti učí / John Holt ; [z anglického originálu přeložili Stanislav Kostiha a Jiří Tůma]. ISBN 80-90-1662-7-X.
DUBEC, Michal. Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a ve škole: tematický okruh osobnostní a sociální výchovy Mezilidské vztahy : lekce 7.1. Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN ISBN978-80-87145-15-9.
SPURNÝ, Petr. Komunitní kruh jako bezpečná podpora vztahů ve třídě [online]. In: . [cit. 2022-01-25]. Dostupné z: doi:http://www.pprch.cz/d/doc_file_347_7f49cf0a647e5bf103f29d5e40e12dff___pdf/Mgr-Petr-Spurny-Komunitni-kruh-jako-bezpecna-podpora-vztahu-ve-tride.pdf