Hlavním cílem práce je vytvoření pěti pracovních listů pro výuku tématu Západní Asie. V teoretické části jsou objasněné pojmy a postupy spojené s tvorbou pracovních listů, vytyčení učebních úloh a seznámení s několika taxonomiemi výukových cílů. Dále se práce zabývá typy učebních úloh ve vybraných pěti učebnicích a pěti pracovních sešitech na téma regionální geografie Západní Asie a tematický celek regionální geografie Asie (s výjimkou textů věnovaných jednotlivým dílčím regionům a státům). Tyto úlohy dále řadí do úrovní podle revidované Bloomovy taxonomie. Z teoretické části vychází praktická část, tvorba vlastních pracovních listů, které byly ověřeny ve výuce v 7. třídě ZŠ ve Valašské Bystřici.
Anotace v angličtině
The main objective of the work is to create five worksheets for teaching the topic of West Asia. The theoretical part explains the concepts and procedures associated with the creation of the worksheets, outlines the learning tasks and introduces several taxonomies of learning objectives. Next, the thesis examines the types of learning tasks in five selected textbooks and five workbooks on the topic of regional geography of West Asia and the thematic unit of regional geography of Asia (with the exception of texts devoted to individual sub-regions and countries).
It further classifies these assignments into levels according to Bloom's revised taxonomy. The theoretical part is based on the practical part, the creation of own worksheets, which have been tested in the 7th grade of primary school in Valašská Bystřice.
Klíčová slova
učební úlohy, pracovní listy, učebnice, pracovní sešity, Západní Asie, taxonomie
učebních úloh, Bloomova taxonomie, analýza učebnic, analýza pracovních sešitů
Klíčová slova v angličtině
learning exercises, work sheets, textbooks, workbooks, West Asia, taxononomy of
learning exercises, Bloom's taxonomy, textbook analysis, workbook analysis
Rozsah průvodní práce
44 stran, 6 příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce je vytvoření pěti pracovních listů pro výuku tématu Západní Asie. V teoretické části jsou objasněné pojmy a postupy spojené s tvorbou pracovních listů, vytyčení učebních úloh a seznámení s několika taxonomiemi výukových cílů. Dále se práce zabývá typy učebních úloh ve vybraných pěti učebnicích a pěti pracovních sešitech na téma regionální geografie Západní Asie a tematický celek regionální geografie Asie (s výjimkou textů věnovaných jednotlivým dílčím regionům a státům). Tyto úlohy dále řadí do úrovní podle revidované Bloomovy taxonomie. Z teoretické části vychází praktická část, tvorba vlastních pracovních listů, které byly ověřeny ve výuce v 7. třídě ZŠ ve Valašské Bystřici.
Anotace v angličtině
The main objective of the work is to create five worksheets for teaching the topic of West Asia. The theoretical part explains the concepts and procedures associated with the creation of the worksheets, outlines the learning tasks and introduces several taxonomies of learning objectives. Next, the thesis examines the types of learning tasks in five selected textbooks and five workbooks on the topic of regional geography of West Asia and the thematic unit of regional geography of Asia (with the exception of texts devoted to individual sub-regions and countries).
It further classifies these assignments into levels according to Bloom's revised taxonomy. The theoretical part is based on the practical part, the creation of own worksheets, which have been tested in the 7th grade of primary school in Valašská Bystřice.
Klíčová slova
učební úlohy, pracovní listy, učebnice, pracovní sešity, Západní Asie, taxonomie
učebních úloh, Bloomova taxonomie, analýza učebnic, analýza pracovních sešitů
Klíčová slova v angličtině
learning exercises, work sheets, textbooks, workbooks, West Asia, taxononomy of
learning exercises, Bloom's taxonomy, textbook analysis, workbook analysis
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření souboru výukových materiálů (pracovních listů, testů, motivačních textů, interaktivních prezentací apod.) pro výuku regionální geografie Západní Asie na základních školách. Součástí práce bude analýza výukových materiálů dostupných na českém trhu a také kapitola zabývající se optimální podobou učebnic a dalších výukových prostředků. V této kapitole se autorka zaměří na zásady tvorby pracovních listů a pracovních sešitů.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření souboru výukových materiálů (pracovních listů, testů, motivačních textů, interaktivních prezentací apod.) pro výuku regionální geografie Západní Asie na základních školách. Součástí práce bude analýza výukových materiálů dostupných na českém trhu a také kapitola zabývající se optimální podobou učebnic a dalších výukových prostředků. V této kapitole se autorka zaměří na zásady tvorby pracovních listů a pracovních sešitů.
Seznam doporučené literatury
V práci budou použity:
1. Učebnice regionální geografie Asie s doložkou MŠMT 2. Odborné články a publikace věnované zásadám tvorby učebnic a pracovních listů 3. České kurikulární dokumenty 4. Populárně naučná literatura věnovaná problematice regionální geografie Západní Asie
Soupis vhodné literatury bude upřesněn v rámci předmětu Bakalářská práce z geografie 1.
Seznam doporučené literatury
V práci budou použity:
1. Učebnice regionální geografie Asie s doložkou MŠMT 2. Odborné články a publikace věnované zásadám tvorby učebnic a pracovních listů 3. České kurikulární dokumenty 4. Populárně naučná literatura věnovaná problematice regionální geografie Západní Asie
Soupis vhodné literatury bude upřesněn v rámci předmětu Bakalářská práce z geografie 1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala výsledky analýzy typů úloh v učebnicích a blíže komentovala ověření využitelnosti pracovních listů.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
výsledky prezentované v kapitole 6;
způsob, jakým kapitola 6 ovlivnila tvorbu pracovních listů v kapitole 7;
evaluace ze strany učitelů základních škol, případně didaktiků geografie;
absence zahraničních zdrojů.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
doc. Smolová: Jakým způsobem se promítla Bloomova taxonomie do tvorby pracovních listů?
dr. Jurek: Inspirace u zahraničních zdrojů může být přínosná jak po stránce obsahové (např. geopolitické), tak i po stránce didaktické (pestrost typů otázek a úloh).