Tato bakalářská práce se zabývá základní fyzicko-geografickou a socioekonomickou charakteristikou povodí řeky Lučiny. Dále jsou uvedeny zajímavosti a specifika krajiny povodí řeky Lučiny, které jsou využitelné ve výuce místní oblasti. Součástí jsou také mapové podklady a fotodokumentace zájmové oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the basic physical-geographical and socio-economic characteristics of the Lucina River basin. Furthermore, the interesting and specific features of the landscape of the Lucina River basin are presented, which are useful in the education of the local area. Maps and photo documentation of the area of interest are also included.
Klíčová slova
řeka Lučina, povodí, Havířov, Slezsko
Klíčová slova v angličtině
Lucina river, basin, Havirov, Silesia
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá základní fyzicko-geografickou a socioekonomickou charakteristikou povodí řeky Lučiny. Dále jsou uvedeny zajímavosti a specifika krajiny povodí řeky Lučiny, které jsou využitelné ve výuce místní oblasti. Součástí jsou také mapové podklady a fotodokumentace zájmové oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the basic physical-geographical and socio-economic characteristics of the Lucina River basin. Furthermore, the interesting and specific features of the landscape of the Lucina River basin are presented, which are useful in the education of the local area. Maps and photo documentation of the area of interest are also included.
Klíčová slova
řeka Lučina, povodí, Havířov, Slezsko
Klíčová slova v angličtině
Lucina river, basin, Havirov, Silesia
Zásady pro vypracování
Geografie místního regionu a její výuka je řešena na všech stupních škol. Význam daného učiva je zejména v rovině celkového osobnostního rozvoje žáka. I přes interdisciplinární přesah daného tématu přísluší výuka místního regionu geografii. Povodí řeky Lučiny (dříve Lucina, Łucyna) je zajímavou kombinací přírodních i antropogenních procesů a forem, které mohou být vhodně použity právě při výuce. Práce je tedy zaměřena na výběr specifik a zajímavostí povodí řeky Lučiny, které mohou obohatit výuku místního regionu řešenou v daném regionu. Faktografické informace včetně mapového zpracování budou možným východiskem pro případný návrh terénní výuky, pracovních listů nebo dalších didaktických materiálů využitelných ve výuce v daném regionu. Součástí práce bude analýza dostupných didaktických materiálů a učebních textů používaných při výuce v zájmovém území a také existujících závěrečných prací řešících danou problematiku.
Zásady pro vypracování
Geografie místního regionu a její výuka je řešena na všech stupních škol. Význam daného učiva je zejména v rovině celkového osobnostního rozvoje žáka. I přes interdisciplinární přesah daného tématu přísluší výuka místního regionu geografii. Povodí řeky Lučiny (dříve Lucina, Łucyna) je zajímavou kombinací přírodních i antropogenních procesů a forem, které mohou být vhodně použity právě při výuce. Práce je tedy zaměřena na výběr specifik a zajímavostí povodí řeky Lučiny, které mohou obohatit výuku místního regionu řešenou v daném regionu. Faktografické informace včetně mapového zpracování budou možným východiskem pro případný návrh terénní výuky, pracovních listů nebo dalších didaktických materiálů využitelných ve výuce v daném regionu. Součástí práce bude analýza dostupných didaktických materiálů a učebních textů používaných při výuce v zájmovém území a také existujících závěrečných prací řešících danou problematiku.
Seznam doporučené literatury
HASPROVÁ, M. (2006): Geografia miestnej krajiny v edukačnom procese. Local area geography in the educational process. Nitra, 73 s.
KÜHNLOVÁ, H. (1997): Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Karolinum, Praha, 55 s.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (2009): Výukové metody. Paido, Brno, 219 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. a MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II. Masarykova univerzita, Brno, 59 s.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – MŠMT (https://www.msmt.cz/file/41216_1_1/)
Seznam doporučené literatury
HASPROVÁ, M. (2006): Geografia miestnej krajiny v edukačnom procese. Local area geography in the educational process. Nitra, 73 s.
KÜHNLOVÁ, H. (1997): Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Karolinum, Praha, 55 s.
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (2009): Výukové metody. Paido, Brno, 219 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. a MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II. Masarykova univerzita, Brno, 59 s.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – MŠMT (https://www.msmt.cz/file/41216_1_1/)
Přílohy volně vložené
1 fotodokumentace, 1 mapa
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala tematické mapy, fotodokumentaci a využití připravených materiálů ve výuce geografie.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
plošně významná nová výstavba rezidenčního bydlení nebo průmyslové zástavby;
změny v prostoru Žermanické údolní nádrže;
návrhy tras fyzickogeografické a socioekonomické exkurze.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
doc. Smolová: Jaké didaktické materiály máte umístěné v práci? Nenašla jsem je tam, byť je máte uvedené v zadání práce. Stejně tak postrádám analýzu učebnic a výukových materiálů používaných v zájmové oblasti k výuce místního regionu. Tab. 2 střední stav obyvatelstva – co znamená barevné rozlišení?