Cílem této práce je porovnat obraz ženské emancipace v 19. a 20. století v současných českých a anglických učebnicích dějepisu na základě následujících kritérií: tematické okruhy, obrazový materiál a jeho funkce, práce s prameny a učební úlohy.
Anotace v angličtině
This thesis aims to compare the portrayal of women's emancipation in the 19th and 20th centuries in current Czech and English history textbooks based on the following criteria: thematic areas, visual material and its function, use of primary sources, and educational tasks.
Cílem této práce je porovnat obraz ženské emancipace v 19. a 20. století v současných českých a anglických učebnicích dějepisu na základě následujících kritérií: tematické okruhy, obrazový materiál a jeho funkce, práce s prameny a učební úlohy.
Anotace v angličtině
This thesis aims to compare the portrayal of women's emancipation in the 19th and 20th centuries in current Czech and English history textbooks based on the following criteria: thematic areas, visual material and its function, use of primary sources, and educational tasks.
Cílem této magisterské diplomové práce je sledovat vývoj zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v současných českých učebnicích dějepisu a porovnávat jej s vývojem zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v současných anglicky psaných učebnicích dějepisu. Na tento vývoj je nahlíženo z hlediska různých tematických celků, které ženskou emancipaci zahrnují. Dalším cílem bádání je také sledovat odlišnosti v zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v učebnicích dějepisu určených pro základní školy versus pro střední školy či gymnázia. Předmětem zkoumání jsou nejen učebnice samotné, ale také jejich příslušenství, tzn. metodiky, pracovní sešity apod. Srovnání učebnic je smysluplné vzhledem k odlišným podobám ženské emancipace či jejího průběhu, proto je sledováno také to, zda se tyto odlišnosti projevují i v prezentaci této problematiky žákům a žákyním. U amerických učebnic dějepisu je na tematiku ženské emancipace nahlíženo v kontextu dalších emancipačních hnutí. Zkoumáno je také to, zda se obraz ženské emancipace v učebnicích dějepisu používaných v různých amerických státech liší.
Zásady pro vypracování
Cílem této magisterské diplomové práce je sledovat vývoj zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v současných českých učebnicích dějepisu a porovnávat jej s vývojem zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v současných anglicky psaných učebnicích dějepisu. Na tento vývoj je nahlíženo z hlediska různých tematických celků, které ženskou emancipaci zahrnují. Dalším cílem bádání je také sledovat odlišnosti v zobrazování ženské emancipace v 19. a 20. století v učebnicích dějepisu určených pro základní školy versus pro střední školy či gymnázia. Předmětem zkoumání jsou nejen učebnice samotné, ale také jejich příslušenství, tzn. metodiky, pracovní sešity apod. Srovnání učebnic je smysluplné vzhledem k odlišným podobám ženské emancipace či jejího průběhu, proto je sledováno také to, zda se tyto odlišnosti projevují i v prezentaci této problematiky žákům a žákyním. U amerických učebnic dějepisu je na tematiku ženské emancipace nahlíženo v kontextu dalších emancipačních hnutí. Zkoumáno je také to, zda se obraz ženské emancipace v učebnicích dějepisu používaných v různých amerických státech liší.
Seznam doporučené literatury
LITERATURA:
BAHENSKÁ, Marie: Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha 2005.
BUREŠOVÁ, Jana: Proměny společenského postavení českých žen v první polovině 20. století. Olomouc 2001.
GRACOVÁ, Blažena – LABISCHOVÁ, Denisa: Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava 2011.
JANÍK, Tomáš a kol. (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno 2008.
JANKOVÁ, Julie: Reflexe využití učebnic dějepisu, se zřetelem na prameny písemné ve vybraných českých a německých učebnicích dějepisu. In: JULKOWSKA, Violetta – JAKUTOVIČ, Sabina –KRAJEWSKI, Piotr: Źrodła historyczne. Nowe kontexty – badania – interpretacje. Seria Analizy i interpretacje, 2017, s. 101–111.
KENT, Susan Kingsley: Sex and suffrage in Britain, 1860–1914. Princeton 1987.
LABISCHOVÁ, Denisa: Dějiny ženské emancipace v rakouských učebnicích dějepisu. Civilia: revue pro oborovou didaktiku společenských věd, 6, 2015, č. 2, s. 4–20.
LENDEROVÁ, Milena a kol. (eds.): Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2009.
LENDEROVÁ, Milena: K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha 1999.
MALÍNSKÁ, Jana: Do politiky prý žena nesmí – proč? Vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století. Praha 2005.
PRAMENY:
ČURDA, Jan a kol.: Moderní dějiny pro střední školy. Světové a české dějiny 20. století a prvního desetiletí 21. století. Brno 2014.
FASORA, Lukáš a kol.: Dějiny 19. století pro střední školy. Světové dějiny a dějiny českých zemí "dlouhého" 19. století. Brno 2016.
HLAVAČKA, Milan: Dějepis pro gymnázia a střední školy 3. Novověk. Praha 2001.
MÁCHA, Petr a kol.: Hravý dějepis 8. Učebnice pro 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha 2018.
PARKAN, František a kol.: Dějepis 9. Hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. upr. vyd. Plzeň 2021.
PECHNÍK, Ondřej – VYKOUPIL, Libor: Dějepis 8: novověk. Učebnice pro 8. ročník základní školy nebo tercie víceletého gymnázia. Brno 2019.
PINKAS, Jaroslav a kol.: Soudobé dějiny – badatelská učebnice dějepisu pro 9. ročník. Plzeň 2022.
SOCHROVÁ, Marie: Dějepis II. v kostce pro SŠ. Praha 2008.
TINKOVÁ, Daniela a kol.: Dějepis 8. Hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. upr. vyd. Plzeň 2021.
VERNON, James: Modern Britain, 1750 to the Present. Cambridge History of Britain. Cambridge 2017.
Seznam doporučené literatury
LITERATURA:
BAHENSKÁ, Marie: Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha 2005.
BUREŠOVÁ, Jana: Proměny společenského postavení českých žen v první polovině 20. století. Olomouc 2001.
GRACOVÁ, Blažena – LABISCHOVÁ, Denisa: Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava 2011.
JANÍK, Tomáš a kol. (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno 2008.
JANKOVÁ, Julie: Reflexe využití učebnic dějepisu, se zřetelem na prameny písemné ve vybraných českých a německých učebnicích dějepisu. In: JULKOWSKA, Violetta – JAKUTOVIČ, Sabina –KRAJEWSKI, Piotr: Źrodła historyczne. Nowe kontexty – badania – interpretacje. Seria Analizy i interpretacje, 2017, s. 101–111.
KENT, Susan Kingsley: Sex and suffrage in Britain, 1860–1914. Princeton 1987.
LABISCHOVÁ, Denisa: Dějiny ženské emancipace v rakouských učebnicích dějepisu. Civilia: revue pro oborovou didaktiku společenských věd, 6, 2015, č. 2, s. 4–20.
LENDEROVÁ, Milena a kol. (eds.): Žena v českých zemích od středověku do 20. století. Praha 2009.
LENDEROVÁ, Milena: K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha 1999.
MALÍNSKÁ, Jana: Do politiky prý žena nesmí – proč? Vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století. Praha 2005.
PRAMENY:
ČURDA, Jan a kol.: Moderní dějiny pro střední školy. Světové a české dějiny 20. století a prvního desetiletí 21. století. Brno 2014.
FASORA, Lukáš a kol.: Dějiny 19. století pro střední školy. Světové dějiny a dějiny českých zemí "dlouhého" 19. století. Brno 2016.
HLAVAČKA, Milan: Dějepis pro gymnázia a střední školy 3. Novověk. Praha 2001.
MÁCHA, Petr a kol.: Hravý dějepis 8. Učebnice pro 8. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Praha 2018.
PARKAN, František a kol.: Dějepis 9. Hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. upr. vyd. Plzeň 2021.
PECHNÍK, Ondřej – VYKOUPIL, Libor: Dějepis 8: novověk. Učebnice pro 8. ročník základní školy nebo tercie víceletého gymnázia. Brno 2019.
PINKAS, Jaroslav a kol.: Soudobé dějiny – badatelská učebnice dějepisu pro 9. ročník. Plzeň 2022.
SOCHROVÁ, Marie: Dějepis II. v kostce pro SŠ. Praha 2008.
TINKOVÁ, Daniela a kol.: Dějepis 8. Hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. upr. vyd. Plzeň 2021.
VERNON, James: Modern Britain, 1750 to the Present. Cambridge History of Britain. Cambridge 2017.