Dizertační práce popisuje působení významného činoherního režiséra Jana Škody v období mezi lety 1930-1937 a 1940-1942, kdy zásadním způsobem utvářel
a ovlivnil ostravský divadelní a mimodivadelní kulturní život, ale formoval také umělecký program, který později uplatil v Realistickém divadle v Praze. Monografie pojednává o komunistickém režisérovi působícím v konzervativním měšťanském divadle průmyslového města, ovšem v daleko umělecky svobodnějších podmínkách než po válce. Režim ho po únorových událostech roku 1948 přijal jako reprezentanta tzv. socialistického realismu; jeho požadavky ho však umělecky svazovaly. V Ostravě spolupracoval se scénografem Janem Sládkem a společně tvořili neobvyklou dvojici režiséra vyznávajícího realisticko-psychologické divadlo a scénografa hlásícího se k avantgardě. Ostravské divadlo se tak v meziválečném období, ale i v počátcích okupace, mohlo porovnávat s evropskými moderními proudy. Dizertační práce shrnuje Škodův profesní a osobní život v kontextu ostravské éry, reflektuje provozní podmínky meziválečného a válečného divadla v Ostravě, ale také představuje osobnosti hereckého souboru. Díky Škodově intenzivní práci totiž postupně vznikl v Ostravě kompaktní umělecký soubor, dodnes označovaný jako "Škodova činohra". Na otázky vyplývající ze setkání realistického režiséra Jana Škody s divadelní avantgardou odpovídají rovněž kapitoly věnující se rekonstrukci inscenací jeho stěžejních dramaturgických linií a činnosti Klubu přátel moderní kultury.
Anotace v angličtině
The thesis describes the work of the distinguished drama director Jan Škoda in the period between 1930-1937 and 1940-1942, when he fundamentally shaped and influenced Ostrava's theatrical and non-theatrical cultural life, but also shaped the artistic programme he later implemented at the Realist Theatre in Prague. The monography discusses about a communist director working in a conservative bourgeois theatre in an industrial city, but in much freer artistic conditions than after the war. After the events of February 1948, the regime accepted him as a representative of so-called socialist realism; his demands, however, bound him artistically. In Ostrava, he collaborated with the stage designer Jan Sládek and together they formed an unusual pair of a director professing realistic-psychological theatre and a stage designer espousing the avant-garde. Ostrava's theatre in the interwar period, but also in the early times of the occupation, could thus compare itself with European modern trends. The thesis summarizes Škoda's professional and personal life in the context of the Ostrava era, reflects the operating conditions of interwar and wartime theatre in Ostrava, but also presents the personalities of the theatrical troupe. Thanks to Škoda's intensive work, a compact artistic ensemble was gradually formed in Ostrava, which is still referred to today as "Škoda's drama". The questions arising from the encounter between the realist director Jan Škoda and the theatrical avant-garde are also answered in the chapters dedicated to the reconstruction of the stagings of his key dramaturgical lines and the activities of the Club of Friends of Modern Culture.
Klíčová slova
Jan Škoda, divadelní režisér, Národní divadlo moravskoslezské, Jan Sládek, Klub přátel moderní kultury, meziválečné divadlo, Ostrava.
Klíčová slova v angličtině
Jan Škoda, theatre director, National Moravian-Silesian Theatre, Jan Sládek, Club of Friends of Modern Culture, interwar theatre, Ostrava.
Rozsah průvodní práce
361 s. (655 781 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Dizertační práce popisuje působení významného činoherního režiséra Jana Škody v období mezi lety 1930-1937 a 1940-1942, kdy zásadním způsobem utvářel
a ovlivnil ostravský divadelní a mimodivadelní kulturní život, ale formoval také umělecký program, který později uplatil v Realistickém divadle v Praze. Monografie pojednává o komunistickém režisérovi působícím v konzervativním měšťanském divadle průmyslového města, ovšem v daleko umělecky svobodnějších podmínkách než po válce. Režim ho po únorových událostech roku 1948 přijal jako reprezentanta tzv. socialistického realismu; jeho požadavky ho však umělecky svazovaly. V Ostravě spolupracoval se scénografem Janem Sládkem a společně tvořili neobvyklou dvojici režiséra vyznávajícího realisticko-psychologické divadlo a scénografa hlásícího se k avantgardě. Ostravské divadlo se tak v meziválečném období, ale i v počátcích okupace, mohlo porovnávat s evropskými moderními proudy. Dizertační práce shrnuje Škodův profesní a osobní život v kontextu ostravské éry, reflektuje provozní podmínky meziválečného a válečného divadla v Ostravě, ale také představuje osobnosti hereckého souboru. Díky Škodově intenzivní práci totiž postupně vznikl v Ostravě kompaktní umělecký soubor, dodnes označovaný jako "Škodova činohra". Na otázky vyplývající ze setkání realistického režiséra Jana Škody s divadelní avantgardou odpovídají rovněž kapitoly věnující se rekonstrukci inscenací jeho stěžejních dramaturgických linií a činnosti Klubu přátel moderní kultury.
Anotace v angličtině
The thesis describes the work of the distinguished drama director Jan Škoda in the period between 1930-1937 and 1940-1942, when he fundamentally shaped and influenced Ostrava's theatrical and non-theatrical cultural life, but also shaped the artistic programme he later implemented at the Realist Theatre in Prague. The monography discusses about a communist director working in a conservative bourgeois theatre in an industrial city, but in much freer artistic conditions than after the war. After the events of February 1948, the regime accepted him as a representative of so-called socialist realism; his demands, however, bound him artistically. In Ostrava, he collaborated with the stage designer Jan Sládek and together they formed an unusual pair of a director professing realistic-psychological theatre and a stage designer espousing the avant-garde. Ostrava's theatre in the interwar period, but also in the early times of the occupation, could thus compare itself with European modern trends. The thesis summarizes Škoda's professional and personal life in the context of the Ostrava era, reflects the operating conditions of interwar and wartime theatre in Ostrava, but also presents the personalities of the theatrical troupe. Thanks to Škoda's intensive work, a compact artistic ensemble was gradually formed in Ostrava, which is still referred to today as "Škoda's drama". The questions arising from the encounter between the realist director Jan Škoda and the theatrical avant-garde are also answered in the chapters dedicated to the reconstruction of the stagings of his key dramaturgical lines and the activities of the Club of Friends of Modern Culture.
Klíčová slova
Jan Škoda, divadelní režisér, Národní divadlo moravskoslezské, Jan Sládek, Klub přátel moderní kultury, meziválečné divadlo, Ostrava.
Klíčová slova v angličtině
Jan Škoda, theatre director, National Moravian-Silesian Theatre, Jan Sládek, Club of Friends of Modern Culture, interwar theatre, Ostrava.
Zásady pro vypracování
Cílem dizertační práce je popsat a zhodnotit působení režiséra Jana Škody v období mezi lety 1930-1937 a 1940-1942, kdy zásadním způsobem formoval a ovlivnil ostravský divadelní i mimodivadelní kulturní život, ale utvářel také umělecký program, který později uplatil rovněž v Realistickém divadle v Praze. Ucelená monografie se zaměří na profesní i osobní život významného režiséra v kontextu jeho ostravského působení, ale bude rovněž reflektovat provozní podmínky meziválečného a válečného ostravského divadla, herecký soubor, a zaměří se na dramaturgické linie prolínající se jeho inscenační tvorbou. Dizertační práce vznikne na základě heuristického výzkumu, důsledné analýzy a následně interpretace a rekonstrukce všech zjištěných faktů o sledovaném tématu.
Zásady pro vypracování
Cílem dizertační práce je popsat a zhodnotit působení režiséra Jana Škody v období mezi lety 1930-1937 a 1940-1942, kdy zásadním způsobem formoval a ovlivnil ostravský divadelní i mimodivadelní kulturní život, ale utvářel také umělecký program, který později uplatil rovněž v Realistickém divadle v Praze. Ucelená monografie se zaměří na profesní i osobní život významného režiséra v kontextu jeho ostravského působení, ale bude rovněž reflektovat provozní podmínky meziválečného a válečného ostravského divadla, herecký soubor, a zaměří se na dramaturgické linie prolínající se jeho inscenační tvorbou. Dizertační práce vznikne na základě heuristického výzkumu, důsledné analýzy a následně interpretace a rekonstrukce všech zjištěných faktů o sledovaném tématu.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla. Díl 4, Činoherní divadlo v Československé republice a za nacistické okupace. Praha, 1983. 706 s. Černý, Jindřich. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945-1955. Praha: Academia, 2007. 526 s. ISBN 978-80-200-1502-0. ŠKODA, Jan. O ostravské činohře ve třicátých letech. In: Ostrava. Sborník příspěvků k dějinám a výstavbě města.9. Ostrava: Profil, 1977, s. 277-306. Zbavitel, Miloš. Osm hereckých portrétů: herci staré gardy ostravské činohry. Ostrava: Profil, 1985. 251 s. ZBAVITEL, Miloš. Jiří Myron. Ostrava: Profil, 1980. 233 s. SÝKOROVÁ-ČÁPOVÁ, Eva, a WEIMANN, Mojmír. 60 let Státního divadla v Ostravě. Ostrava, 1979. 407 s. Spurná, Helena. Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901-1943). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2015. 476 s. ISBN 978-80-87895-44-3. SPURNÁ, Helena. České divadlo na Moravě a meziválečná avantgarda (K situaci v Olomouci). Theatralia, 16(1) s. 42-63. PTÁČKOVÁ, Věra. Jan Sládek. Praha: Divadelní ústav, 1979. 94 s. KAZDA, Jaromír. Realistické divadlo? 1945-1991. Praha: Pražská tisková kancelář, 2005. 200 s. ISBN 80-239-3407-4. ŠORMOVÁ, Eva (ed.). Česká divadla: encyklopedie divadelních souborů. Praha: Divadelní ústav, 2000. 615 s. ISBN 80-7008-107-4.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla. Díl 4, Činoherní divadlo v Československé republice a za nacistické okupace. Praha, 1983. 706 s. Černý, Jindřich. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945-1955. Praha: Academia, 2007. 526 s. ISBN 978-80-200-1502-0. ŠKODA, Jan. O ostravské činohře ve třicátých letech. In: Ostrava. Sborník příspěvků k dějinám a výstavbě města.9. Ostrava: Profil, 1977, s. 277-306. Zbavitel, Miloš. Osm hereckých portrétů: herci staré gardy ostravské činohry. Ostrava: Profil, 1985. 251 s. ZBAVITEL, Miloš. Jiří Myron. Ostrava: Profil, 1980. 233 s. SÝKOROVÁ-ČÁPOVÁ, Eva, a WEIMANN, Mojmír. 60 let Státního divadla v Ostravě. Ostrava, 1979. 407 s. Spurná, Helena. Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901-1943). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2015. 476 s. ISBN 978-80-87895-44-3. SPURNÁ, Helena. České divadlo na Moravě a meziválečná avantgarda (K situaci v Olomouci). Theatralia, 16(1) s. 42-63. PTÁČKOVÁ, Věra. Jan Sládek. Praha: Divadelní ústav, 1979. 94 s. KAZDA, Jaromír. Realistické divadlo? 1945-1991. Praha: Pražská tisková kancelář, 2005. 200 s. ISBN 80-239-3407-4. ŠORMOVÁ, Eva (ed.). Česká divadla: encyklopedie divadelních souborů. Praha: Divadelní ústav, 2000. 615 s. ISBN 80-7008-107-4.