Rigorózní práce přibližuje specifika edukace dívek
s Aspergerovým syndromem a zprostředkovává subjektivní
zkušenosti dívek s podporou ve škole. V teoretické části je
vymezena terminologie poruch autistického spektra,
charakteristika PAS z obecného hlediska i se zřetelem na dívčí
fenotyp a možnosti školní podpory a školního poradenství
v České republice dle platné legislativy. Výzkumná část práce
je zpracována kvalitativně s využitím IPA metodologie a
polostrukturovaných rozhovorů se 7 informantkami a jejich
matkami. Výzkumná část je z toho důvodu rozdělena na 2
fáze, v závěru interpretuje získaná data, prezentuje výsledky a
komparuje s dalšími zahraničními studiemi. V diskuzi jsou
formulována doporučení pro praxi a praktické rady pro
vyučující týkající se práce s dívkami s Aspergerovým
syndromem.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis approximates the specifics of the education of
girls with Asperger's syndrome and conveys the subjective
experiences of girls with support at school. In the theoretical
part, the terminology of autism spectrum disorders is defined,
the characteristics of ASD from a general point of view and
with regard to the female phenotype, and the possibilities of
school support and school counseling in the Czech Republic
according to the current legislation. The research part of the
work is processed qualitatively using the IPA methodology
and semi-structured interviews with 7 informants and their
mothers. For that reason, the research part is divided into 2
phases, at the end it interprets the obtained data, presents the
results and compares them with other foreign studies.
Recommendations for practice and practical advice for
teachers regarding work with girls with Asperger syndrome
are formulated in the discussion.
Rigorózní práce přibližuje specifika edukace dívek
s Aspergerovým syndromem a zprostředkovává subjektivní
zkušenosti dívek s podporou ve škole. V teoretické části je
vymezena terminologie poruch autistického spektra,
charakteristika PAS z obecného hlediska i se zřetelem na dívčí
fenotyp a možnosti školní podpory a školního poradenství
v České republice dle platné legislativy. Výzkumná část práce
je zpracována kvalitativně s využitím IPA metodologie a
polostrukturovaných rozhovorů se 7 informantkami a jejich
matkami. Výzkumná část je z toho důvodu rozdělena na 2
fáze, v závěru interpretuje získaná data, prezentuje výsledky a
komparuje s dalšími zahraničními studiemi. V diskuzi jsou
formulována doporučení pro praxi a praktické rady pro
vyučující týkající se práce s dívkami s Aspergerovým
syndromem.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis approximates the specifics of the education of
girls with Asperger's syndrome and conveys the subjective
experiences of girls with support at school. In the theoretical
part, the terminology of autism spectrum disorders is defined,
the characteristics of ASD from a general point of view and
with regard to the female phenotype, and the possibilities of
school support and school counseling in the Czech Republic
according to the current legislation. The research part of the
work is processed qualitatively using the IPA methodology
and semi-structured interviews with 7 informants and their
mothers. For that reason, the research part is divided into 2
phases, at the end it interprets the obtained data, presents the
results and compares them with other foreign studies.
Recommendations for practice and practical advice for
teachers regarding work with girls with Asperger syndrome
are formulated in the discussion.