Diplomová práce se věnuje tématům začínajícího učitele a problematice kázně na úrovni základního vzdělávání. V práci jsou objasněny pojmy začínající učitel a uvádějící učitel, včetně nezbytných předpokladů pro výkon tohoto povolání a je zde popsána problematika kázně, faktory a příčiny, které ji ovlivňují, nejběžnější projevy nekázně a metody pro její řešení a prevenci. Výzkum je zaměřen na popis pocitů začínajících učitelů při konfrontaci s nekázní.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on a trainee teacher and discipline at the level of primary education. The thesis explains the concepts of a trainee teacher and a mentoring teacher, including the prerequisites necessary for the exercise of this profession, and describes discipline issues, factors, and causes that influence her, the most common manifestations of insubordination, and methods for addressing and preventing it. The research is aimed at describing the feelings of aspiring teachers when confronted with indiscipline.
Keywords
začínající učitel, kázeň, základní škola, pocity, reakce
Diplomová práce se věnuje tématům začínajícího učitele a problematice kázně na úrovni základního vzdělávání. V práci jsou objasněny pojmy začínající učitel a uvádějící učitel, včetně nezbytných předpokladů pro výkon tohoto povolání a je zde popsána problematika kázně, faktory a příčiny, které ji ovlivňují, nejběžnější projevy nekázně a metody pro její řešení a prevenci. Výzkum je zaměřen na popis pocitů začínajících učitelů při konfrontaci s nekázní.
Annotation in English
The diploma thesis focuses on a trainee teacher and discipline at the level of primary education. The thesis explains the concepts of a trainee teacher and a mentoring teacher, including the prerequisites necessary for the exercise of this profession, and describes discipline issues, factors, and causes that influence her, the most common manifestations of insubordination, and methods for addressing and preventing it. The research is aimed at describing the feelings of aspiring teachers when confronted with indiscipline.
Keywords
začínající učitel, kázeň, základní škola, pocity, reakce