Diplomová práce na téma "Hra jako edukační prostředek v mateřské škole" se zabývá hrou jakožto nedílnou součástí života dětí předškolního věku. Cílem diplomové práce je zjistit a vyhodnotit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol hru při výchově a vzdělávání dětí. Práce se strukturovaná do dvou části teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá dítětem předškolního věku, jeho vývojovými specifiky. Výchovou a vzděláváním v mateřské škole, hrou a možnostmi ji komplexně využít s dětmi předškolního věku. Závěrem pojednává o hře v mateřské škole, jejím významu i úlohou učitele při hře. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumného designu a zahrnuje postup i výsledky výzkumného šetření. Výzkum byl realizován pomocí triangulace výzkumných metod, kterými byly rozhovory s učiteli mateřských škol, pozorování hry v mateřských školách a analýza Školních vzdělávacích programů. Triangulace přináší nové informace z různých úhlů pohledu na danou problematiku.
Anotace v angličtině
The thesis on the topic "Play as an educational tool in kindergarten" deals with play as an integral part of the life of preschool children. The aim of the diploma thesis is to find out and evaluate whether and how kindergarten teachers use play in the upbringing and education of children. The work is structured into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the child of preschool age, his developmental specifics. Through upbringing and education in kindergarten, play and opportunities to use it comprehensively with children of preschool age. In conclusion, it discusses play in kindergarten, its meaning and the role of the teacher during play. The empirical part consists of a qualitative research design and includes both the procedure and the results of the research investigation. The research was carried out using the triangulation of research methods, which were interviews with kindergarten teachers, observation of play in kindergartens and analysis of school educational programs. Triangulation brings new information from different points of view on the given issue.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hra v mateřské škole, význam hry pro dítě
Klíčová slova v angličtině
preschool child, play in kindergarten, meaning of play for a child
Rozsah průvodní práce
95 s. (174 062 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Hra jako edukační prostředek v mateřské škole" se zabývá hrou jakožto nedílnou součástí života dětí předškolního věku. Cílem diplomové práce je zjistit a vyhodnotit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol hru při výchově a vzdělávání dětí. Práce se strukturovaná do dvou části teoretické a empirické. Teoretická část se zabývá dítětem předškolního věku, jeho vývojovými specifiky. Výchovou a vzděláváním v mateřské škole, hrou a možnostmi ji komplexně využít s dětmi předškolního věku. Závěrem pojednává o hře v mateřské škole, jejím významu i úlohou učitele při hře. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumného designu a zahrnuje postup i výsledky výzkumného šetření. Výzkum byl realizován pomocí triangulace výzkumných metod, kterými byly rozhovory s učiteli mateřských škol, pozorování hry v mateřských školách a analýza Školních vzdělávacích programů. Triangulace přináší nové informace z různých úhlů pohledu na danou problematiku.
Anotace v angličtině
The thesis on the topic "Play as an educational tool in kindergarten" deals with play as an integral part of the life of preschool children. The aim of the diploma thesis is to find out and evaluate whether and how kindergarten teachers use play in the upbringing and education of children. The work is structured into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part deals with the child of preschool age, his developmental specifics. Through upbringing and education in kindergarten, play and opportunities to use it comprehensively with children of preschool age. In conclusion, it discusses play in kindergarten, its meaning and the role of the teacher during play. The empirical part consists of a qualitative research design and includes both the procedure and the results of the research investigation. The research was carried out using the triangulation of research methods, which were interviews with kindergarten teachers, observation of play in kindergartens and analysis of school educational programs. Triangulation brings new information from different points of view on the given issue.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, hra v mateřské škole, význam hry pro dítě
Klíčová slova v angličtině
preschool child, play in kindergarten, meaning of play for a child
Zásady pro vypracování
- ujasnění struktury práce
- studium literatury
- ujasnění náplně teoretické části
- náplň a design praktické části
- volba metodiky a instrukcí k nim
- průběžná konzultace s vedoucím závěrečné práce
Zásady pro vypracování
- ujasnění struktury práce
- studium literatury
- ujasnění náplně teoretické části
- náplň a design praktické části
- volba metodiky a instrukcí k nim
- průběžná konzultace s vedoucím závěrečné práce
Seznam doporučené literatury
KOKKALIA, G., D. DRIGAS, A., ECONOMOU, P. ROUSSOS a S. CHOLI. The Use of Serious Games in Preschool Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning. University of Athens: Greece [online]. 2017, [cit. 2023-02-21] roč. 12(11), s. 15-27. Dostupný z WWW: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/6991 ISSN 1863-0383.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 8024708523.
NAVRÁTILOVÁ, Hana a Barbora Petrů PUHROVÁ. Máme hračku, tak co s ní? Od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018. ISBN 978-80-7454-778-2.
PETROVSKA, S., D. SIVEVSKA a O. CACKOV. Role of the Game in the development of Preschool Child. Procedia: Social and Behavioral Sciences [online]. 2013, [cit. 2023-02-21] roč. 92. č. 10, s. 880-884. Dostupný z WWW: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813029017 ISSN 1877-0428.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014, 182 s. ISBN 978-80-262-0698-9.
Seznam doporučené literatury
KOKKALIA, G., D. DRIGAS, A., ECONOMOU, P. ROUSSOS a S. CHOLI. The Use of Serious Games in Preschool Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning. University of Athens: Greece [online]. 2017, [cit. 2023-02-21] roč. 12(11), s. 15-27. Dostupný z WWW: https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/6991 ISSN 1863-0383.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 8024708523.
NAVRÁTILOVÁ, Hana a Barbora Petrů PUHROVÁ. Máme hračku, tak co s ní? Od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018. ISBN 978-80-7454-778-2.
PETROVSKA, S., D. SIVEVSKA a O. CACKOV. Role of the Game in the development of Preschool Child. Procedia: Social and Behavioral Sciences [online]. 2013, [cit. 2023-02-21] roč. 92. č. 10, s. 880-884. Dostupný z WWW: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813029017 ISSN 1877-0428.
SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014, 182 s. ISBN 978-80-262-0698-9.