Diplomová práce věnující se mediální výchově na základních školách je rozdělena do dvou částí. První část se zaměřuje na důvody, proč je důležité mediální výchovu do výuky zařazovat, a jaké jsou vlivy médií na člověka a na jeho osobnost. Dále se zabývá aktuálními tématy mediální výchovy, se kterými by měl být seznámen každý žák základní školy. Práce také zkoumá, jak je mediální výchova zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a jaké jsou její tematické okruhy. Druhá část práce specifikuje výukové materiály vhodné pro učitele do jejich výuky, a zároveň je předložen současný stav výukových materiálů. Závěr diplomové práce nabízí tematické výstupy pro jednotlivé ročníky druhého stupně pro lepší přehlednost a rozdělení témat mezi vyučující.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on media education in primary schools is divided into two parts. The first part focuses on the reasons why it is important to include media education in the curriculum and what are the effects of media on people and their personality. Next, the thesis deals with current topics in media education that every primary school pupil should be familiar with. The thesis also analyses how media education is embedded in the Framework Curriculum for Primary Education and what are its topic areas. The second part of the thesis specifies teaching materials suitable for teachers to use in their lessons, and the current state of teaching materials is also discussed. The conclusion of the thesis offers thematic outcomes for each grade of the second level for better clarity and distribution of topics among teachers.
Klíčová slova
Mediální výchova, vliv médií, osobnost dítěte, výukové materiály, učebnice, pracovní listy, výukové programy, tematický plán, výukové cíle
Klíčová slova v angličtině
Media education, media influence, child's personality, teaching materials, textbooks, worksheets, teaching programs, thematic plan, teaching objectives
Rozsah průvodní práce
77 s. (151 942 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce věnující se mediální výchově na základních školách je rozdělena do dvou částí. První část se zaměřuje na důvody, proč je důležité mediální výchovu do výuky zařazovat, a jaké jsou vlivy médií na člověka a na jeho osobnost. Dále se zabývá aktuálními tématy mediální výchovy, se kterými by měl být seznámen každý žák základní školy. Práce také zkoumá, jak je mediální výchova zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a jaké jsou její tematické okruhy. Druhá část práce specifikuje výukové materiály vhodné pro učitele do jejich výuky, a zároveň je předložen současný stav výukových materiálů. Závěr diplomové práce nabízí tematické výstupy pro jednotlivé ročníky druhého stupně pro lepší přehlednost a rozdělení témat mezi vyučující.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on media education in primary schools is divided into two parts. The first part focuses on the reasons why it is important to include media education in the curriculum and what are the effects of media on people and their personality. Next, the thesis deals with current topics in media education that every primary school pupil should be familiar with. The thesis also analyses how media education is embedded in the Framework Curriculum for Primary Education and what are its topic areas. The second part of the thesis specifies teaching materials suitable for teachers to use in their lessons, and the current state of teaching materials is also discussed. The conclusion of the thesis offers thematic outcomes for each grade of the second level for better clarity and distribution of topics among teachers.
Klíčová slova
Mediální výchova, vliv médií, osobnost dítěte, výukové materiály, učebnice, pracovní listy, výukové programy, tematický plán, výukové cíle
Klíčová slova v angličtině
Media education, media influence, child's personality, teaching materials, textbooks, worksheets, teaching programs, thematic plan, teaching objectives
Zásady pro vypracování
Úvod do mediální problematiky
Vzdělávací obsah mediální výchovy ve školách
Stav nynějších učebnic a výukových materiálů mediální výchovy
Tvorba nového výukového materiálu
Zásady pro vypracování
Úvod do mediální problematiky
Vzdělávací obsah mediální výchovy ve školách
Stav nynějších učebnic a výukových materiálů mediální výchovy
Tvorba nového výukového materiálu
Seznam doporučené literatury
Jakubowicz, K. (2017). Média a demokracie v 21. století. Hledání nových modelů. Masarykova univerzita.
Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Portál.
Kopecký, K. a kol. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Univerzita Palackého v Olomouci.
Mikulcová, K., & Kopecký, K. (2020). Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. Univerzita Palackého v Olomouci.
Táborský, J. (2020). V síti [dez]informací. Proč věříme alternativním faktům. Grada Publishing, a.s.
Uhls, Y., T. (2015). Mediální mámy a digitální tátové. Rady, které na internetu nenajdete. Portál.
Sochorová, D. (2016). Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Masarykova univerzita Brno 2016.
Suša, O., & Hrubec, M. a kol. (2017). Riziková společnost a globální ohrožení. Ke kritické teorii Ulricha Becka. Sociologické nakladatelství Praha 2017.
Seznam doporučené literatury
Jakubowicz, K. (2017). Média a demokracie v 21. století. Hledání nových modelů. Masarykova univerzita.
Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Portál.
Kopecký, K. a kol. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Univerzita Palackého v Olomouci.
Mikulcová, K., & Kopecký, K. (2020). Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ. Univerzita Palackého v Olomouci.
Táborský, J. (2020). V síti [dez]informací. Proč věříme alternativním faktům. Grada Publishing, a.s.
Uhls, Y., T. (2015). Mediální mámy a digitální tátové. Rady, které na internetu nenajdete. Portál.
Sochorová, D. (2016). Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Masarykova univerzita Brno 2016.
Suša, O., & Hrubec, M. a kol. (2017). Riziková společnost a globální ohrožení. Ke kritické teorii Ulricha Becka. Sociologické nakladatelství Praha 2017.