Tato diplomová práce je ve své první části teoretickým shrnutím aktuálních poznatků a informací o problematice vývojové dysfázie a přetrvávajících primárních a přechodných reflexů, kterou je možné řešit pomocí neurovývojové terapie/stimulace. V práci je popsána etiologie, epidemiologie, symptomatologie a komorbidyty, diagnostika vývojové dysfázie, dále také možné přístupy k takovému žákovi ve školním prostředí a možnosti terapie - konkrétněji právě neurovývojová stimulace. V praktické části nalezneme podrobné kazuistiky žáků MŠ ve věku 5-7 let s vývojovou dysfázií, u kterých byla v průběhu 20 týdnů aplikována neurovývojová stimulace. Cílem teoretické části práce je podat ucelený pohled na aktuální stav poznatků o dané problematice. Cílem praktické části práce je porovnat stav vývoje a schopností žáků s VD před aplikací a po aplikaci NVS a analyzovat možnosti jejich dalšího vývoje a také zjistit pohledy a názory pedagogů na možnosti využívání NVS ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
In its first part, this diploma thesis is a theoretical summary of current knowledge and information about the problematic development of dysphasia and permanent primary and transient reflexes, which can be solved using neurodevelopmental therapy/stimulation. The work describes the etiology, epidemiology, symptomatology and comorbidities, diagnosis of developmental dysphasia, as well as possible approaches to such people in the school environment and the possibilities of therapy - more specifically, neurodevelopmental stimulation. In the practical part, we will find detailed case studies of kindergarten pupils aged 5-7 years with developmental dysphasia, who were subjected to neurodevelopmental stimulation over the course of 20 weeks. The aim of the theoretical part of the thesis is to provide a comprehensive view of the current state of knowledge on the given issue. The aim of the practical part of the work is to compare the state of development and abilities of pupils with DLD before and after the application of neuro-developmental stimulation and to analyze the possibilities of their further development, as well as to find out the views and opinions of pedagogues on the possibilities of using of neuro-developmental stimulation in the school environment
communication impairment, developmental dysphasia, developmental language disorder, primary/primitive reflexes, neuro-developmental therapy, neuro-developmental stimulation
Rozsah průvodní práce
145 s. (248 891 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je ve své první části teoretickým shrnutím aktuálních poznatků a informací o problematice vývojové dysfázie a přetrvávajících primárních a přechodných reflexů, kterou je možné řešit pomocí neurovývojové terapie/stimulace. V práci je popsána etiologie, epidemiologie, symptomatologie a komorbidyty, diagnostika vývojové dysfázie, dále také možné přístupy k takovému žákovi ve školním prostředí a možnosti terapie - konkrétněji právě neurovývojová stimulace. V praktické části nalezneme podrobné kazuistiky žáků MŠ ve věku 5-7 let s vývojovou dysfázií, u kterých byla v průběhu 20 týdnů aplikována neurovývojová stimulace. Cílem teoretické části práce je podat ucelený pohled na aktuální stav poznatků o dané problematice. Cílem praktické části práce je porovnat stav vývoje a schopností žáků s VD před aplikací a po aplikaci NVS a analyzovat možnosti jejich dalšího vývoje a také zjistit pohledy a názory pedagogů na možnosti využívání NVS ve školním prostředí.
Anotace v angličtině
In its first part, this diploma thesis is a theoretical summary of current knowledge and information about the problematic development of dysphasia and permanent primary and transient reflexes, which can be solved using neurodevelopmental therapy/stimulation. The work describes the etiology, epidemiology, symptomatology and comorbidities, diagnosis of developmental dysphasia, as well as possible approaches to such people in the school environment and the possibilities of therapy - more specifically, neurodevelopmental stimulation. In the practical part, we will find detailed case studies of kindergarten pupils aged 5-7 years with developmental dysphasia, who were subjected to neurodevelopmental stimulation over the course of 20 weeks. The aim of the theoretical part of the thesis is to provide a comprehensive view of the current state of knowledge on the given issue. The aim of the practical part of the work is to compare the state of development and abilities of pupils with DLD before and after the application of neuro-developmental stimulation and to analyze the possibilities of their further development, as well as to find out the views and opinions of pedagogues on the possibilities of using of neuro-developmental stimulation in the school environment
communication impairment, developmental dysphasia, developmental language disorder, primary/primitive reflexes, neuro-developmental therapy, neuro-developmental stimulation
Zásady pro vypracování
- Studium odborné literatury a dostupných odborných zdrojů k danému tématu
- Formulace cílů a výzkumných otázek práce
- Průběžné konzultace s vedoucím práce
- Realizace teoretické části práce (shrnutí dosavadních poznatků o daném tématu)
- Volba metody a postupu výzkumného šetření, sběr dat pro praktickou část práce (testování žáků na přetrvávající primární a přechodné reflexy, aplikace neuro-vývojové stimulace a sledování jejího vlivu na žáky průběžným testováním, rozhovory s rodiči/učiteli žáků
- Zpracování výsledků a jejich interpretace
Zásady pro vypracování
- Studium odborné literatury a dostupných odborných zdrojů k danému tématu
- Formulace cílů a výzkumných otázek práce
- Průběžné konzultace s vedoucím práce
- Realizace teoretické části práce (shrnutí dosavadních poznatků o daném tématu)
- Volba metody a postupu výzkumného šetření, sběr dat pro praktickou část práce (testování žáků na přetrvávající primární a přechodné reflexy, aplikace neuro-vývojové stimulace a sledování jejího vlivu na žáky průběžným testováním, rozhovory s rodiči/učiteli žáků
- Zpracování výsledků a jejich interpretace
Seznam doporučené literatury
VOLEMANOVÁ, Marja. Teoretické základy metody Neuro-vývojové stimuace. INVTS, 2021. ISBN 978-80-907369-4-8.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající promární reflexy: Opomíjený faktor problémů učení a chování. INVTS, 2020. ISBN 978-80-907369-0-0.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána. 2016. ISBN 978-80-7336-844-9.
PROCHÁZKA, Roman a Miroslav OREL. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada, 2021. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-3080-1.
PTÁČEK, Radek a Hana PTÁČKOVÁ. ADHD – variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
Seznam doporučené literatury
VOLEMANOVÁ, Marja. Teoretické základy metody Neuro-vývojové stimuace. INVTS, 2021. ISBN 978-80-907369-4-8.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající promární reflexy: Opomíjený faktor problémů učení a chování. INVTS, 2020. ISBN 978-80-907369-0-0.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána. 2016. ISBN 978-80-7336-844-9.
PROCHÁZKA, Roman a Miroslav OREL. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada, 2021. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-3080-1.
PTÁČEK, Radek a Hana PTÁČKOVÁ. ADHD – variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2930-8.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
Přílohy volně vložené
volně vložené nejsou, pouze přílohy vložené přímo do dokumentu diplomové práce (PŘÍLOHA 1 - Informovaný souhlas, PŘÍLOHA 2 - 1. rodičovský dotazník, PŘÍLOHA 3 - 2. rodičovský dotazník, PŘÍLOHA 4 - Otázky rozhovoru s učiteli)