Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak paní učitelky v mateřské škole vnímají rodinnou výchovu a její vliv na chování dítěte.
V teoretické části jsme si přiblížili pojmy jako rodina, její funkce a výchovné styly. Dále jsem si specifikovali osobnost učitele a jeho další rozvoj v profesi. Řekli jsme si, jaké máme výchovné prostředky a co může způsobit psychickou deprivaci.
V praktické části bylo realizováno 6 rozhovorů s paní učitelkami. Všechny rozhovory byly následně analyzovány a pomocí kódů rozděleny na 7 hlavních témat. Ke každému tématu jsou uvedeny citované části z rozhovorů.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to find out how the kindergarten teachers perceive family education and its influence on the child's behavior.
In the theoretical part, we approached concepts such as family, its functions and educational styles. I also specified the personality of the teacher and his further development in the profession. We talked about what educational resources we have and what can cause psychological deprivation.
In the practical part, 6 interviews were conducted with teachers. All interviews were subsequently analyzed and divided into 7 main themes using codes. Quoted parts from the interviews are given for each topic.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, rodina, výchovné styly, učitel, funkce rodiny, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, family, educational styles, teacher, functions of the family, kindergartens
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak paní učitelky v mateřské škole vnímají rodinnou výchovu a její vliv na chování dítěte.
V teoretické části jsme si přiblížili pojmy jako rodina, její funkce a výchovné styly. Dále jsem si specifikovali osobnost učitele a jeho další rozvoj v profesi. Řekli jsme si, jaké máme výchovné prostředky a co může způsobit psychickou deprivaci.
V praktické části bylo realizováno 6 rozhovorů s paní učitelkami. Všechny rozhovory byly následně analyzovány a pomocí kódů rozděleny na 7 hlavních témat. Ke každému tématu jsou uvedeny citované části z rozhovorů.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to find out how the kindergarten teachers perceive family education and its influence on the child's behavior.
In the theoretical part, we approached concepts such as family, its functions and educational styles. I also specified the personality of the teacher and his further development in the profession. We talked about what educational resources we have and what can cause psychological deprivation.
In the practical part, 6 interviews were conducted with teachers. All interviews were subsequently analyzed and divided into 7 main themes using codes. Quoted parts from the interviews are given for each topic.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, rodina, výchovné styly, učitel, funkce rodiny, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, family, educational styles, teacher, functions of the family, kindergartens
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budu zabývat vlivem rodinné výchovy na dítě předškolního věku. V teoretické části bude popsaná osobnost dítěte věku od 3 do 6 let.
Dále bude charakterizovaný rodinný systém. Přiblížené budou i rizikové faktory problémového rodinného systému mající vliv na projevy v chováni dítěte v MŠ.
Pro praktickou část jsem zvolila kvalitativní výzkum. Metodou ke sběru dat bude rozhovor s 5 učitelkami MŠ. Pro analýzu získaných dat bude využita tématická analýza.
Výzkumné cíle jsou:
Zjistit nejčastější negativní vlivy rodinné výchovy na projevy osobnosti dítěte v MS z pohledu učitele.
Zjistit nejčastější pozitivní vlivy rodinné výchovy na projevy osobnosti dítěte v MS z pohledu učitele.
Analyzovat nejčastější negativní projevy dětí v MŠ z pohledu učitele.
Analyzovat specifika výchovného přístupu učitele k dítěti v MŠ pocházejícího z problémového rodinného systému.
Zásady pro vypracování
V diplomové práci se budu zabývat vlivem rodinné výchovy na dítě předškolního věku. V teoretické části bude popsaná osobnost dítěte věku od 3 do 6 let.
Dále bude charakterizovaný rodinný systém. Přiblížené budou i rizikové faktory problémového rodinného systému mající vliv na projevy v chováni dítěte v MŠ.
Pro praktickou část jsem zvolila kvalitativní výzkum. Metodou ke sběru dat bude rozhovor s 5 učitelkami MŠ. Pro analýzu získaných dat bude využita tématická analýza.
Výzkumné cíle jsou:
Zjistit nejčastější negativní vlivy rodinné výchovy na projevy osobnosti dítěte v MS z pohledu učitele.
Zjistit nejčastější pozitivní vlivy rodinné výchovy na projevy osobnosti dítěte v MS z pohledu učitele.
Analyzovat nejčastější negativní projevy dětí v MŠ z pohledu učitele.
Analyzovat specifika výchovného přístupu učitele k dítěti v MŠ pocházejícího z problémového rodinného systému.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-15-3.
MÁCHOVÁ, Jiřina. Duševní hygiena rodinného života. Praha: Avicenum, 1974.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
PACHL, Ladislav a kol. Malá abeceda rodiny. Praha: Panorama, 1983. Pyramida (Panorama).
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5452-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
BOWLBY, John. Vazba: Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-15-3.
MÁCHOVÁ, Jiřina. Duševní hygiena rodinného života. Praha: Avicenum, 1974.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
PACHL, Ladislav a kol. Malá abeceda rodiny. Praha: Panorama, 1983. Pyramida (Panorama).
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5452-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
BOWLBY, John. Vazba: Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.