Práce zkoumá současný stav přístupu k materiálům, pomůckám a literatuře týkající se českého znakového jazyka a způsoby, jak si tento jazyk osvojují rodiče dětí se sluchovým postižením. Zahrnuje analýzu základních komunikačních systémů a strategií pro zahájení komunikace. Dále se zabývá výukou českého znakového jazyka pro rodiče a jejich procesem osvojení jazyka. V historickém kontextu se zaměřuje na ranou péči a její legislativní aspekty, s důrazem na Centrum pro dětský sluch Tamtam. Praktická část studie využívá rozhovory k zjištění, jakým způsobem aktuální stav přístupu k materiálům vnímají dotazovaní, jaké nedostatky pociťují, jaké jsou překážky a co naopak považují za přínosné.
Anotace v angličtině
The work examines the current state of access to materials, aids, and literature related to Czech sign language and how parents of children with hearing impairments acquire this language. It includes an analysis of basic communication systems and strategies for initiating communication. Furthermore, it deals with teaching Czech sign language to parents and their language acquisition process. In a historical context, it focuses on early intervention and its legislative aspects, emphasizing the Tamtam Center for Children's Hearing. The practical part of the study utilizes interviews to determine how the respondents perceive the current state of access to materials, what deficiencies they feel, what obstacles they encounter, and what they consider beneficial.
Czech Sign Language, communication, communication systems, early intervention, courses, current state, parents.
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Práce zkoumá současný stav přístupu k materiálům, pomůckám a literatuře týkající se českého znakového jazyka a způsoby, jak si tento jazyk osvojují rodiče dětí se sluchovým postižením. Zahrnuje analýzu základních komunikačních systémů a strategií pro zahájení komunikace. Dále se zabývá výukou českého znakového jazyka pro rodiče a jejich procesem osvojení jazyka. V historickém kontextu se zaměřuje na ranou péči a její legislativní aspekty, s důrazem na Centrum pro dětský sluch Tamtam. Praktická část studie využívá rozhovory k zjištění, jakým způsobem aktuální stav přístupu k materiálům vnímají dotazovaní, jaké nedostatky pociťují, jaké jsou překážky a co naopak považují za přínosné.
Anotace v angličtině
The work examines the current state of access to materials, aids, and literature related to Czech sign language and how parents of children with hearing impairments acquire this language. It includes an analysis of basic communication systems and strategies for initiating communication. Furthermore, it deals with teaching Czech sign language to parents and their language acquisition process. In a historical context, it focuses on early intervention and its legislative aspects, emphasizing the Tamtam Center for Children's Hearing. The practical part of the study utilizes interviews to determine how the respondents perceive the current state of access to materials, what deficiencies they feel, what obstacles they encounter, and what they consider beneficial.
Czech Sign Language, communication, communication systems, early intervention, courses, current state, parents.
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Vypracování osnovy práce 3. Sběr dat a vhodná literatura 4. Samostatné vypracování závěrečné práce - sepsání teoretické části práce - vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěru práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Vypracování osnovy práce 3. Sběr dat a vhodná literatura 4. Samostatné vypracování závěrečné práce - sepsání teoretické části práce - vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěru práce
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7
HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2016. ISBN 978-80-7216-345-8
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-2336-0
JANOTOVÁ, Naděžda. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. ISBN 9788085801811
RŮŽIČKOVÁ, Marie. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 2000. ISBN 80-7216-126-1
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7
HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2016. ISBN 978-80-7216-345-8
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-2336-0
JANOTOVÁ, Naděžda. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. ISBN 9788085801811
RŮŽIČKOVÁ, Marie. Učíme se českou znakovou řeč. Praha: Septima, 2000. ISBN 80-7216-126-1
Přílohy volně vložené
QR kódy
Rozhovor č. 1
Rozhovor č. 2
Rozhovor č. 3
Rozhovor č. 4
Rozhovor č. 5
Rozhovor č. 6
Rozhovor č. 7