Diplomová práce se zabývá problematikou profesního rozvoje učitelů v různých kontextech. Cílem teoretické části práce bylo identifikovat možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů. V rámci empirické části bylo cílem identifikovat, jaký je přístup učitelů k profesnímu rozvoji v různých kontextech.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of professional development of teachers in different contexts. The aim of the theoretical part of the thesis was to identify the opportunities and barriers to teachers' professional development. In the empirical part, the aim was to identify teachers' attitudes towards professional development in different contexts.
Keywords
Profesní rozvoj, učitel, vzdělávání dospělých, možnosti ve vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Keywords in English
Professional development, teacher, adult education, opportunities in education, barriers to education
Length of the covering note
94 s. (131 554 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou profesního rozvoje učitelů v různých kontextech. Cílem teoretické části práce bylo identifikovat možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů. V rámci empirické části bylo cílem identifikovat, jaký je přístup učitelů k profesnímu rozvoji v různých kontextech.
Annotation in English
The thesis deals with the issue of professional development of teachers in different contexts. The aim of the theoretical part of the thesis was to identify the opportunities and barriers to teachers' professional development. In the empirical part, the aim was to identify teachers' attitudes towards professional development in different contexts.
Keywords
Profesní rozvoj, učitel, vzdělávání dospělých, možnosti ve vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Keywords in English
Professional development, teacher, adult education, opportunities in education, barriers to education
Research Plan
A. Cíl práce: Identifikovat možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Magisterská diplomová práce se zaměří na možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů na základních školách v závislosti na typu zřizovatele školy a délce praxe učitele. Konkrétně se bude jednat o základní školy ve městech s počtem obyvatel nad 10 tisíc v pohraničních oblastech. Téma je andragogické z hlediska toho, že učitelství je profese a učitel se zde vzdělává jako dospělý. Aktuálnost tématu souvisí s aktuálními kurikulárními změnami.
C. Výzkumná otázka:
Hlavní výzkumná otázka: Jaký je přístup učitelů k profesními rozvoji v různých kontextech?
Hlavní výzkumná otázka bude zodpovězena skrze dílčí výzkumné otázky: Jak souvisí zájem pedagogů o další vzdělávání s délkou jejich praxe? Jaké jsou rozdíly v možnostech profesního rozvoje učitelů u různých zřizovatelů? Jak učitelé využívají samostudium k dalšími profesnímu růstu v závislosti na typu zřizovatele?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): kvantitativní výzkumná strategie; sběr dat bude realizován pomocí dotazníku vlastní konstrukce.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31.5.2023
teoretické ukotvení práce – nejpozději do: 31.8.2023
výzkumný nástroj – nejpozději do: 31.10.2023
interpretace výzkumu – nejpozději do: 31.12.2023
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31.1.2024
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2024 (orientačně – bude upřesněno)
Research Plan
A. Cíl práce: Identifikovat možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Magisterská diplomová práce se zaměří na možnosti a bariéry profesního rozvoje učitelů na základních školách v závislosti na typu zřizovatele školy a délce praxe učitele. Konkrétně se bude jednat o základní školy ve městech s počtem obyvatel nad 10 tisíc v pohraničních oblastech. Téma je andragogické z hlediska toho, že učitelství je profese a učitel se zde vzdělává jako dospělý. Aktuálnost tématu souvisí s aktuálními kurikulárními změnami.
C. Výzkumná otázka:
Hlavní výzkumná otázka: Jaký je přístup učitelů k profesními rozvoji v různých kontextech?
Hlavní výzkumná otázka bude zodpovězena skrze dílčí výzkumné otázky: Jak souvisí zájem pedagogů o další vzdělávání s délkou jejich praxe? Jaké jsou rozdíly v možnostech profesního rozvoje učitelů u různých zřizovatelů? Jak učitelé využívají samostudium k dalšími profesnímu růstu v závislosti na typu zřizovatele?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): kvantitativní výzkumná strategie; sběr dat bude realizován pomocí dotazníku vlastní konstrukce.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31.5.2023
teoretické ukotvení práce – nejpozději do: 31.8.2023
výzkumný nástroj – nejpozději do: 31.10.2023
interpretace výzkumu – nejpozději do: 31.12.2023
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31.1.2024
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2024 (orientačně – bude upřesněno)
Recommended resources
JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus
KYRIACOU, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál
ŠNEBERGER, V. (2014). Kompetenční model. Východiska a příklady. Praha
VÍTEČKOVÁ, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido
ZLÁMAL, J. (2009). Didaktika profesního vzdělávání v širším pedagogickém kontextu: (monografie). České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií
Recommended resources
JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus
KYRIACOU, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál
ŠNEBERGER, V. (2014). Kompetenční model. Východiska a příklady. Praha
VÍTEČKOVÁ, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido
ZLÁMAL, J. (2009). Didaktika profesního vzdělávání v širším pedagogickém kontextu: (monografie). České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií
Enclosed appendices
Příloha 1: Dílčí výzkumné otázky a hypotézy
Příloha 2: Dotazník