- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Návrh edukačního programu s využitím potenciálu stálých přírodovědných expozic Vlastivědného muzea v Olomouci.
Hlavní téma v angličtině
Proposition of an educational programme with the usage of the potential of permanent scientific / naturalistic expositions of the Regional Museum in Olomouc.
Název dle studenta
Návrh edukačního programu s využitím potenciálu stálých přírodovědných expozic Vlastivědného muzea v Olomouci
Název dle studenta v angličtině
Proposition of an educational programme with the usage of the potential of permanent scientific / naturalistic expositions of the Regional Museum in Olomouc.
Cílem práce bylo navrhnout, vytvořit a zrealizovat edukační program na geologickou expozici pro Vlastivědné muzeum v Olomouci, pro žáky 2. stupně a nižšího gymnázia. Teoretická část je odbornou rešerší, ze které bylo vycházeno při plánování edukačního programu a blíže specifikuje stanovené cíle a zvolenou problematiku. V praktické části je uvedeno plánování, tvorba a realizace. Program byl plánován s ohledem na využití potenciálu zvolených muzeálií, naplňuje provázanost s rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání a se vzdělávacími předměty přírodopis a výtvarná výchova. Hlavním cílem bylo dosáhnout, co největšího naplnění mezipředmětových vztahů. Z tohoto důvodu byl mimo jiné navržen metodický list pro učitele výtvarné výchovy, který je reflexí již ve školském zařízení. Program byl plánován i s dalšími stanovenými cíli jako využití prvků badatelsky orientované výuky nebo s ohledem na dětskou krizi výtvarného projevu aj. Veškeré stanovené cíle se podařilo naplnit a ověřit v praxi, kde splnil veškerá očekávání všech zúčastněných.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to propose, create and put into practise an educational program focusing on geology exposition for the Regional Museum in Olomouc suitable for lower secondary pupils as well as for lower grammar scholl pupils. The theoretical part is a specialized research which the educational program planning was based on. Further, it specifies set aims and focus of this diploma thesis. The practical part in focused on describing planning, designing and the implementation od the educational program. The educational program was planned with regards to the subjects of Biology and Arts. The primary aim of the educational program was to axhieve as many interdisciplinary connections as possible. Due to the primary aim, a methodological sheet for Arts teachers was created to serve as a way to reflext on the educational program. Furzher, the program aims at application of inquiry based learning, consideration of the child´s creativity crisis etc. All the aims were successfully fulfilled all of the participants expectations.
Musem, Museum education, Educational program, Cross curriculum, Art Education, Biology, lifelong learning, inquiry-based learning, consideration of the child´s creativity crisis
Rozsah průvodní práce
s. 107 (166 711 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo navrhnout, vytvořit a zrealizovat edukační program na geologickou expozici pro Vlastivědné muzeum v Olomouci, pro žáky 2. stupně a nižšího gymnázia. Teoretická část je odbornou rešerší, ze které bylo vycházeno při plánování edukačního programu a blíže specifikuje stanovené cíle a zvolenou problematiku. V praktické části je uvedeno plánování, tvorba a realizace. Program byl plánován s ohledem na využití potenciálu zvolených muzeálií, naplňuje provázanost s rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání a se vzdělávacími předměty přírodopis a výtvarná výchova. Hlavním cílem bylo dosáhnout, co největšího naplnění mezipředmětových vztahů. Z tohoto důvodu byl mimo jiné navržen metodický list pro učitele výtvarné výchovy, který je reflexí již ve školském zařízení. Program byl plánován i s dalšími stanovenými cíli jako využití prvků badatelsky orientované výuky nebo s ohledem na dětskou krizi výtvarného projevu aj. Veškeré stanovené cíle se podařilo naplnit a ověřit v praxi, kde splnil veškerá očekávání všech zúčastněných.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to propose, create and put into practise an educational program focusing on geology exposition for the Regional Museum in Olomouc suitable for lower secondary pupils as well as for lower grammar scholl pupils. The theoretical part is a specialized research which the educational program planning was based on. Further, it specifies set aims and focus of this diploma thesis. The practical part in focused on describing planning, designing and the implementation od the educational program. The educational program was planned with regards to the subjects of Biology and Arts. The primary aim of the educational program was to axhieve as many interdisciplinary connections as possible. Due to the primary aim, a methodological sheet for Arts teachers was created to serve as a way to reflext on the educational program. Furzher, the program aims at application of inquiry based learning, consideration of the child´s creativity crisis etc. All the aims were successfully fulfilled all of the participants expectations.
Musem, Museum education, Educational program, Cross curriculum, Art Education, Biology, lifelong learning, inquiry-based learning, consideration of the child´s creativity crisis
Zásady pro vypracování
V diplomové práci bude navržen edukační program s výtvarnými prvky pro stálé přírodovědné expozice ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. Edukační program bude metodicky popsán, navržen, realizován a zreflektován. Program je vhodný pro žáky 9. ročníků základní školy a žáků 4. ročníku nižšího gymnázia, kteří si po absolvování edukačního programu osvojí vědomosti, dovednosti a postoje, které využijí ve vyučovacích hodinách výtvarné výchovy a přírodopisu/biologie.
Postup vypracování diplomové práce:
1. studium literatury a pravidelné konzultace 2. sestavení edukačního programu 3. zpracování teoretické části 3. zpracovaná metodika, popis realizace a reflekce edukačního programu v praktické části
Zásady pro vypracování
V diplomové práci bude navržen edukační program s výtvarnými prvky pro stálé přírodovědné expozice ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. Edukační program bude metodicky popsán, navržen, realizován a zreflektován. Program je vhodný pro žáky 9. ročníků základní školy a žáků 4. ročníku nižšího gymnázia, kteří si po absolvování edukačního programu osvojí vědomosti, dovednosti a postoje, které využijí ve vyučovacích hodinách výtvarné výchovy a přírodopisu/biologie.
Postup vypracování diplomové práce:
1. studium literatury a pravidelné konzultace 2. sestavení edukačního programu 3. zpracování teoretické části 3. zpracovaná metodika, popis realizace a reflekce edukačního programu v praktické části
Seznam doporučené literatury
ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vydání. Plzeň: Fraus, 2021. Škola s nadhledem. ISBN 978-80-7489-706-1.
PELLANT, Chris. Horniny a minerály. Vyd. 3., (V Euromedia Group1.). v Praze: Knižní klub, 2005. Příroda v kostce. ISBN 80-242-1416-4.
ZIMÁK, Jiří. Mineralogie a petrografie. 3. vyd. Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-856-9
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978 - 80-247-3450-7.
Seznam doporučené literatury
ŠVECOVÁ, Milada a Dobroslav MATĚJKA. Přírodopis 9: hybridní učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. vydání. Plzeň: Fraus, 2021. Škola s nadhledem. ISBN 978-80-7489-706-1.
PELLANT, Chris. Horniny a minerály. Vyd. 3., (V Euromedia Group1.). v Praze: Knižní klub, 2005. Příroda v kostce. ISBN 80-242-1416-4.
ZIMÁK, Jiří. Mineralogie a petrografie. 3. vyd. Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-856-9
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978 - 80-247-3450-7.