Bakalářská práce se zabývá školní zralostí dětí se sluchovým postižením ve vybrané mateřské škole. V teoretické části přiblížím čtenářům oblast sluchového postižení, kompenzační pomůcky, možnosti komunikace, kratší kapitolu věnuji kombinovaným vadám a poslední část předškolnímu vzdělávání a již zmíněné školní zralosti. V praktické části zjišťuji, v jakých oblastech mají děti před nástupem na základní školu největší obtíže, jaké faktory ovlivňují úroveň školní zralosti a mé výsledky srovnávám s výsledky již vzniklých prací na podobné téma.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the school maturity of children with hearing impairments in a selected kindergarten. In the theoretical part, I will introduce readers to the area of hearing impairment, compensatory aids, communication options; a shorter chapter will be devoted to multiple handicaps, and the last part to preschool education and the school maturity. In the practical part, I will determine in which areas children face the greatest difficulties before starting elementary school, what factors influence the level of school maturity, and I will compare my results with the results of previously conducted studies on similar topics.
Klíčová slova
Sluchové postižení, školní zralost, motorika, řeč, sluchové vnímání, vzdělávání, mateřská škola, sluch, dítě
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, school maturity, motor skills, speech, auditory perception, education, kindergarten, hearing, child
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá školní zralostí dětí se sluchovým postižením ve vybrané mateřské škole. V teoretické části přiblížím čtenářům oblast sluchového postižení, kompenzační pomůcky, možnosti komunikace, kratší kapitolu věnuji kombinovaným vadám a poslední část předškolnímu vzdělávání a již zmíněné školní zralosti. V praktické části zjišťuji, v jakých oblastech mají děti před nástupem na základní školu největší obtíže, jaké faktory ovlivňují úroveň školní zralosti a mé výsledky srovnávám s výsledky již vzniklých prací na podobné téma.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the school maturity of children with hearing impairments in a selected kindergarten. In the theoretical part, I will introduce readers to the area of hearing impairment, compensatory aids, communication options; a shorter chapter will be devoted to multiple handicaps, and the last part to preschool education and the school maturity. In the practical part, I will determine in which areas children face the greatest difficulties before starting elementary school, what factors influence the level of school maturity, and I will compare my results with the results of previously conducted studies on similar topics.
Klíčová slova
Sluchové postižení, školní zralost, motorika, řeč, sluchové vnímání, vzdělávání, mateřská škola, sluch, dítě
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, school maturity, motor skills, speech, auditory perception, education, kindergarten, hearing, child
Zásady pro vypracování
1. Rešerše tématu a zdrojů
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
4. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
5. Realizace praktické části práce
6. Realizace teoretické části práce
7. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
8. Zpracování výsledků a jejich interpretace
9. Závěrečná doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Rešerše tématu a zdrojů
2. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Shromažďování a studium odborné literatury k danému tématu
4. Vytyčení koncepce práce, formulace cílů práce
5. Realizace praktické části práce
6. Realizace teoretické části práce
7. Komparace teoretických východisek se získanými informacemi, s praktickými zkušenostmi
8. Zpracování výsledků a jejich interpretace
9. Závěrečná doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
PAUSEWANG, Elfriede. 100 her k rozvoji tvořivosti v předškolním a mladším školním věku. 5. vyd. Přeložil Kristina LIŠKOVÁ. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-173-8.
BOHÁČOVÁ, Jana, Ilona HULÍNOVÁ-MIHALCOVÁ, Karolína JAREŠOVÁ, Aleš JIRÁSEK, Kateřina KONVALINOVÁ, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Eva NEUMANNOVÁ a Jana ŠÁMALOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Praha: Raabe, [2019]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-422-0.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
PŮSTOVÁ, Zuzana. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku: [metodická příručka pro učitele]. Praha: Septima, 1997. ISBN 80-7216-022-2.
VANĚČKOVÁ, Vlasta. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku: [metodická příručka pro učitele]. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-82-5.
Seznam doporučené literatury
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
PAUSEWANG, Elfriede. 100 her k rozvoji tvořivosti v předškolním a mladším školním věku. 5. vyd. Přeložil Kristina LIŠKOVÁ. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-173-8.
BOHÁČOVÁ, Jana, Ilona HULÍNOVÁ-MIHALCOVÁ, Karolína JAREŠOVÁ, Aleš JIRÁSEK, Kateřina KONVALINOVÁ, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Eva NEUMANNOVÁ a Jana ŠÁMALOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Praha: Raabe, [2019]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-422-0.
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3.
PŮSTOVÁ, Zuzana. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku: [metodická příručka pro učitele]. Praha: Septima, 1997. ISBN 80-7216-022-2.
VANĚČKOVÁ, Vlasta. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku: [metodická příručka pro učitele]. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-82-5.