Cílem výzkumu v této práci je zjistit, jak klienti pobytových zařízení sociálních služeb vnímají vzdělávání, zda si myslí, že je pro ně potřebné a co bylo jejich motivací. Zda jim to přináší uspokojení a také zda počítají s uplatněním na trhu práce po absolvování vzdělání. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické.
První část diplomové práce je zaměřena na problematiku mentální retardace, transformaci sociálních služeb a také se zabývá popisem pobytových sociálních služeb Domov pro osoby se zdravotním postižením a Chráněného bydlení. Druhá část je věnovaná vzniku projektu vzdělávání klientů Domova pro osoby zdravotně postižené, popisu průběhu vzdělávání klientů, jejich názorů na studium a také jak vnímají jeho potřebnost.
Anotace v angličtině
The aim of the research in this thesis is to find out how clients of residential social service facilities perceive education, whether they think it is necessary for them and what their motivation was. Whether it brings them satisfaction and also whether they expect to find employment on the labor market after completing their education. The diploma thesis consists of two parts, theoretical and empirical. The first part of the thesis is focused on the issue of mental retardation, the transformation of social services and also deals with the description of residential social services Homes for persons with disabilities and Sheltered housing. The second part is devoted to the creation of the project of educating clients of the Home for Disabled Persons, a description of the progress of the clients' education, their views on study and how they perceive its necessity.
Klíčová slova
Mentální retardace, vzdělávání, chráněné bydlení, uživatel sociální služby, transformace sociálních služeb, deinstitucionalizace, speciální pedagog, strukturované učení, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, sheltered housing, social service user, social service transformation, deinstitutionalization, special educator, structured learning, employment
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem výzkumu v této práci je zjistit, jak klienti pobytových zařízení sociálních služeb vnímají vzdělávání, zda si myslí, že je pro ně potřebné a co bylo jejich motivací. Zda jim to přináší uspokojení a také zda počítají s uplatněním na trhu práce po absolvování vzdělání. Diplomová práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické.
První část diplomové práce je zaměřena na problematiku mentální retardace, transformaci sociálních služeb a také se zabývá popisem pobytových sociálních služeb Domov pro osoby se zdravotním postižením a Chráněného bydlení. Druhá část je věnovaná vzniku projektu vzdělávání klientů Domova pro osoby zdravotně postižené, popisu průběhu vzdělávání klientů, jejich názorů na studium a také jak vnímají jeho potřebnost.
Anotace v angličtině
The aim of the research in this thesis is to find out how clients of residential social service facilities perceive education, whether they think it is necessary for them and what their motivation was. Whether it brings them satisfaction and also whether they expect to find employment on the labor market after completing their education. The diploma thesis consists of two parts, theoretical and empirical. The first part of the thesis is focused on the issue of mental retardation, the transformation of social services and also deals with the description of residential social services Homes for persons with disabilities and Sheltered housing. The second part is devoted to the creation of the project of educating clients of the Home for Disabled Persons, a description of the progress of the clients' education, their views on study and how they perceive its necessity.
Klíčová slova
Mentální retardace, vzdělávání, chráněné bydlení, uživatel sociální služby, transformace sociálních služeb, deinstitucionalizace, speciální pedagog, strukturované učení, zaměstnávání
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, education, sheltered housing, social service user, social service transformation, deinstitutionalization, special educator, structured learning, employment
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Sběr dat a výběr literatury 3. Zpracování teoretické části 4. Vypracování praktické části 5. Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce 2. Sběr dat a výběr literatury 3. Zpracování teoretické části 4. Vypracování praktické části 5. Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
1. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením (Černá M. a kolektiv) 2. Rodiče a děti (Matějček Z.) 3. Člověk s handicapem (Slowík J.) 4. Znevýhodněný žák (Valenta M., Morávková L., Hlebová B. a kol.) 5. Budování citového pouta (Hughes D. A.)
Seznam doporučené literatury
1. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením (Černá M. a kolektiv) 2. Rodiče a děti (Matějček Z.) 3. Člověk s handicapem (Slowík J.) 4. Znevýhodněný žák (Valenta M., Morávková L., Hlebová B. a kol.) 5. Budování citového pouta (Hughes D. A.)