Diplomová práce se zaměřuje na uvádějící učitele na střední odborné škole jako nástroje adaptace začínajícího učitele. V teoretické části se zabývá vymezením oblastí jako je učitelská profese v kontextu středního školství, začínající učitel a jeho adaptace na školní prostředí a vlastní proces uvádění začínajícího učitele. Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového průzkumu realizovaném na vzorku středních školách se stavebním zaměřením, popsat proces uvádění začínajících učitelů do praxe. Vyhodnocený dotazník poskytuje bližší charakteristiky vzorku škol zapojených do průzkumu, zhodnocení podoby adaptačního procesu před a po přijetí novely zákona, který adaptační proces upravuje, popis forem podpory začínajícím a uvádějícím učitelům, specifika podpory začínajícím učitelům odborných předmětů a praktického vyučování, popis podpory profesního rozvoje pedagogů a závěrem i celkové zhodnocení vnímání tohoto procesu. Práci zakončuje shrnutí výsledků s následnou diskusí a závěr včetně doporučení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on mentor teachers at secondary school as a tool for the adaptation of beginning teachers. The theoretical part of the thesis addresses defining areas such as the teaching profession in the context of secondary education, beginning teachers and their adaptation to the school environment and the actual process of introducing beginning teachers. The aim of the practical part is to describe the process of introducing beginning teachers into practice through a questionnaire survey conducted in a sample of secondary schools with a focus on construction. The evaluated questionnaire provides more detailed characterization of the sample of schools involved in the survey, an assessment of the form of the adaptation process before and after the adoption of an amendment to the law regulating the adaptation process, a description of forms of support for beginning and mentor teachers, the specifics of the support for beginning teachers of vocational subjects and practical training, a description of support for the professional development of educators, and finally an overall assessment of the perception of this process. The thesis is concluded with a summary of the results followed by discussion and conclusion including recommendations.
Klíčová slova
Adaptace, začínající učitel, uvádějící učitel, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, beginning teacher, mentor teacher, secondary school
Rozsah průvodní práce
76 s. (122 888 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na uvádějící učitele na střední odborné škole jako nástroje adaptace začínajícího učitele. V teoretické části se zabývá vymezením oblastí jako je učitelská profese v kontextu středního školství, začínající učitel a jeho adaptace na školní prostředí a vlastní proces uvádění začínajícího učitele. Cílem praktické části je prostřednictvím dotazníkového průzkumu realizovaném na vzorku středních školách se stavebním zaměřením, popsat proces uvádění začínajících učitelů do praxe. Vyhodnocený dotazník poskytuje bližší charakteristiky vzorku škol zapojených do průzkumu, zhodnocení podoby adaptačního procesu před a po přijetí novely zákona, který adaptační proces upravuje, popis forem podpory začínajícím a uvádějícím učitelům, specifika podpory začínajícím učitelům odborných předmětů a praktického vyučování, popis podpory profesního rozvoje pedagogů a závěrem i celkové zhodnocení vnímání tohoto procesu. Práci zakončuje shrnutí výsledků s následnou diskusí a závěr včetně doporučení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on mentor teachers at secondary school as a tool for the adaptation of beginning teachers. The theoretical part of the thesis addresses defining areas such as the teaching profession in the context of secondary education, beginning teachers and their adaptation to the school environment and the actual process of introducing beginning teachers. The aim of the practical part is to describe the process of introducing beginning teachers into practice through a questionnaire survey conducted in a sample of secondary schools with a focus on construction. The evaluated questionnaire provides more detailed characterization of the sample of schools involved in the survey, an assessment of the form of the adaptation process before and after the adoption of an amendment to the law regulating the adaptation process, a description of forms of support for beginning and mentor teachers, the specifics of the support for beginning teachers of vocational subjects and practical training, a description of support for the professional development of educators, and finally an overall assessment of the perception of this process. The thesis is concluded with a summary of the results followed by discussion and conclusion including recommendations.
Klíčová slova
Adaptace, začínající učitel, uvádějící učitel, střední škola
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, beginning teacher, mentor teacher, secondary school
Zásady pro vypracování
Osnova (specifikovaná do druhé úrovně nadpisů):
Úvod
1. Učitelská profese
1.1 Charakteristika učitelství
1.2 Koncepce přípravy učitelů středních skol
1.3 Učitel na odborné střední škole
2. Adaptace začínajícího učitele
2.1 Adaptace, socializace, sociální adaptace a pracovní adaptace
2.2 Faktory ovlivňující pracovní adaptaci
2.3 Řízení adaptace nových zaměstnanců na pracovišti
3. Uvádění začínajících učitelů do praxe
3.1 Uvádějící učitel
3.2 Oblasti uvádění nového učitele
3.3 Metody práce uvádějícího učitele
4 Výzkumná část (osnova bude doplněna…)
Zásady pro vypracování
Osnova (specifikovaná do druhé úrovně nadpisů):
Úvod
1. Učitelská profese
1.1 Charakteristika učitelství
1.2 Koncepce přípravy učitelů středních skol
1.3 Učitel na odborné střední škole
2. Adaptace začínajícího učitele
2.1 Adaptace, socializace, sociální adaptace a pracovní adaptace
2.2 Faktory ovlivňující pracovní adaptaci
2.3 Řízení adaptace nových zaměstnanců na pracovišti
3. Uvádění začínajících učitelů do praxe
3.1 Uvádějící učitel
3.2 Oblasti uvádění nového učitele
3.3 Metody práce uvádějícího učitele
4 Výzkumná část (osnova bude doplněna…)
Seznam doporučené literatury
-BAREŠ, M. Podpora práce začínajících učitelů: jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2009.
-JUKLOVÁ, K. Začínající učitel t pohledu profesního vývoje. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
-PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol.: Mentoring v učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2011
-PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004.
-PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
-RYMEŠ, M. Adaptace pracovníků a pracovních kolektivů. Praha: Svoboda, 1985.
-ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
-ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014
-TMEJ, K. Uvádění začínajících učitelů základních a středních škol do praxe. Praha: SPN, 1980.
-VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018.
Seznam doporučené literatury
-BAREŠ, M. Podpora práce začínajících učitelů: jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2009.
-JUKLOVÁ, K. Začínající učitel t pohledu profesního vývoje. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
-PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. a kol.: Mentoring v učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2011
-PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004.
-PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
-RYMEŠ, M. Adaptace pracovníků a pracovních kolektivů. Praha: Svoboda, 1985.
-ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
-ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014
-TMEJ, K. Uvádění začínajících učitelů základních a středních škol do praxe. Praha: SPN, 1980.
-VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018.