Diplomová práce je zaměřena na šetření projevů náročného a problémového chování studentek se sníženou kognitivní schopností (konkrétně na úrovni lehkého a středně těžkého mentálního postižení). Údaje byly získány prostřednictvím analýzy dokumentů dívek a rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Bylo zjištěno, že častými negativními projevy chování jsou agresivita, emoční a afektivní nevyrovnanost, negativismus, nerespektování autorit, vyrušování, psychomotorický neklid aj. Pedagogové vůči studentkám uplatňují individuální přístup, pozitivní motivaci, jsou vlídní, trpěliví, ale důslední. Zohledňují diagnózy dívek a jejich aktuální potřeby na základě jejich psychického a fyzického stavu. Upřednostňují slovní hodnocení a vždy zohledňují diagnózy.
Annotation in English
The diploma thesis is focused on investigating the manifestations of severe and problematic behavior in female students with reduced cognitive ability (mild and moderate mental disability). Data were obtained through analysis of the girls' documents and interviews with educational staff. It was found that frequent negative manifestations of behavior are aggressiveness, emotional and affective imbalance, negativism, disrespect of authorities, disruption, psychomotor restlessness, etc. Educational straff apply an individual approach to students, positive motivation, to be kind, patient, but consistent. They take into account the girls' diagnoses and their actual needs based on their psychological and physical condition. They prefer verbal evaluations and always consider diagnoses.
Keywords
Rizikové chování, mentální retardace, střední škola praktická, agresivita, ADHD.
Keywords in English
Risky behavior, mental retardation, practical high school, aggression, ADHD.
Length of the covering note
77 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na šetření projevů náročného a problémového chování studentek se sníženou kognitivní schopností (konkrétně na úrovni lehkého a středně těžkého mentálního postižení). Údaje byly získány prostřednictvím analýzy dokumentů dívek a rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Bylo zjištěno, že častými negativními projevy chování jsou agresivita, emoční a afektivní nevyrovnanost, negativismus, nerespektování autorit, vyrušování, psychomotorický neklid aj. Pedagogové vůči studentkám uplatňují individuální přístup, pozitivní motivaci, jsou vlídní, trpěliví, ale důslední. Zohledňují diagnózy dívek a jejich aktuální potřeby na základě jejich psychického a fyzického stavu. Upřednostňují slovní hodnocení a vždy zohledňují diagnózy.
Annotation in English
The diploma thesis is focused on investigating the manifestations of severe and problematic behavior in female students with reduced cognitive ability (mild and moderate mental disability). Data were obtained through analysis of the girls' documents and interviews with educational staff. It was found that frequent negative manifestations of behavior are aggressiveness, emotional and affective imbalance, negativism, disrespect of authorities, disruption, psychomotor restlessness, etc. Educational straff apply an individual approach to students, positive motivation, to be kind, patient, but consistent. They take into account the girls' diagnoses and their actual needs based on their psychological and physical condition. They prefer verbal evaluations and always consider diagnoses.
Keywords
Rizikové chování, mentální retardace, střední škola praktická, agresivita, ADHD.
Keywords in English
Risky behavior, mental retardation, practical high school, aggression, ADHD.
Research Plan
Studium a analýza odborné literatury.
Vymezení pojmů a zpracování teoretických východisek.
Realizace výzkumného šetření na základě průzkumu (diagnózy studentek a vývoj problémů, rodinné prostředí, motivace ke změně, případná péče psychiatra).
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Research Plan
Studium a analýza odborné literatury.
Vymezení pojmů a zpracování teoretických východisek.
Realizace výzkumného šetření na základě průzkumu (diagnózy studentek a vývoj problémů, rodinné prostředí, motivace ke změně, případná péče psychiatra).
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Recommended resources
Bartoňová M., 2013: Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vyd. Brno, MU, 224. s.
Costeff H., Cohen B. E., Weller L. E., 1983: Biological Factors in Mild Mental Retardation. Developmental Medicine and Child Neurology, 25(5): 580-587.
Felcmanová L., Hečková L., Myšková L. a kol., 2021: Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení. Metodické doporučení České školní inspekce. 74 s.
Gresham F. M., MacMillan D. L., Bocian, K. M., 1996: Learning Disabilities, Low Achievement, and Mild Mental Retardation: More Alike Than Different? Journal of Learning Disabilities, 29(6): 570-581.
Hutyrová M. a kol., 2019: Děti a problémy v chování. Portál, 140 s.
Matson J. L., Anderson S. J., Bamburg J. W, 2013: The Relationship of Social Skills to Psychopathology for Individuals with Mild and Moderate Mental Retardation. The British Journal of Development Disabilities, 46(90): 15-22.
Navrátil S., Mattioli J., 2011: Problémové chování dětí a mládeže: jak mu předcházet, jak ho eliminovat. Praha, Grada, 120 s.
Pöthe P., 2020: Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha, Grada, 264 s.
Švarcová I., 2006: Mentální retardace. 2. rozšířené a přepracované vydání Praha, Portál, 198 s.
Vágnerová M., 2004: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum, 170 s.
Recommended resources
Bartoňová M., 2013: Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vyd. Brno, MU, 224. s.
Costeff H., Cohen B. E., Weller L. E., 1983: Biological Factors in Mild Mental Retardation. Developmental Medicine and Child Neurology, 25(5): 580-587.
Felcmanová L., Hečková L., Myšková L. a kol., 2021: Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení. Metodické doporučení České školní inspekce. 74 s.
Gresham F. M., MacMillan D. L., Bocian, K. M., 1996: Learning Disabilities, Low Achievement, and Mild Mental Retardation: More Alike Than Different? Journal of Learning Disabilities, 29(6): 570-581.
Hutyrová M. a kol., 2019: Děti a problémy v chování. Portál, 140 s.
Matson J. L., Anderson S. J., Bamburg J. W, 2013: The Relationship of Social Skills to Psychopathology for Individuals with Mild and Moderate Mental Retardation. The British Journal of Development Disabilities, 46(90): 15-22.
Navrátil S., Mattioli J., 2011: Problémové chování dětí a mládeže: jak mu předcházet, jak ho eliminovat. Praha, Grada, 120 s.
Pöthe P., 2020: Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha, Grada, 264 s.
Švarcová I., 2006: Mentální retardace. 2. rozšířené a přepracované vydání Praha, Portál, 198 s.
Vágnerová M., 2004: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum, 170 s.
Enclosed appendices
Příloha č. 1 - Seznam respondentů
Příloha č. 2 - Otázky kladené respondentům včetně odpovědí