Diplomová práce se zabývá spoluprací logopedů, klinických logopedů a psychologů, klinických psychologů při diagnostice a terapii specifických typů narušení komunikační schopnosti. Je složena ze dvou částí, konkrétně z teoretické části a praktické části. Teoretická část obsahuje definici pojmů narušená komunikační schopnost a řečová komunikace, diagnostikou, terapii, mezioborovou spolupráci a definuje tři určité typy narušené komunikační schopnosti (koktavost, mutismus, vývojovou dysfázii). Praktická část je koncipována jako výzkum kvantitativního charakteru, kdy hlavní výzkumná metoda bylo zvoleno dotazníkové šetření, administrována logopedům, klinickým logopedům, psychologům a klinickým psychologům.
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jaký je aktuální stav spolupráce logopeda a psychologa při diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti v aktuálních podmínkách v České republice
Anotace v angličtině
This thesis deals with the collaboration between speech and language therapists, clinical speech therapists and clinical psychologists in the diagnosis and therapy of specific types of communication disorders. It consists of two parts, namely a theoretical part and a practical part. The theoretical part includes the definition of the terms impaired communication ability and speech communication, diagnosis, therapy and defines three specific types of impaired communication ability (stuttering, mutism, developmental dysphasia). The practical part is designed as a research of quantitative nature, where the main research method chosen was a questionnaire survey, administered to speech therapists, clinical speech therapists, psychologists and clinical psychologists.
The main aim of this thesis is to find out what is the current state of cooperation between speech therapists and psychologists in the diagnosis and therapy of impaired communication skills in the current conditions in the Czech Republic
interdisciplinary cooperation, speech therapy, psychology, communication disorder, stuttering, mutism, developmental dysphasia, diagnosis in speech therapy, speech language therapy, psychological
diagnosis, psychotherapy, interdisciplinary approach
Rozsah průvodní práce
89 + 18 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací logopedů, klinických logopedů a psychologů, klinických psychologů při diagnostice a terapii specifických typů narušení komunikační schopnosti. Je složena ze dvou částí, konkrétně z teoretické části a praktické části. Teoretická část obsahuje definici pojmů narušená komunikační schopnost a řečová komunikace, diagnostikou, terapii, mezioborovou spolupráci a definuje tři určité typy narušené komunikační schopnosti (koktavost, mutismus, vývojovou dysfázii). Praktická část je koncipována jako výzkum kvantitativního charakteru, kdy hlavní výzkumná metoda bylo zvoleno dotazníkové šetření, administrována logopedům, klinickým logopedům, psychologům a klinickým psychologům.
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jaký je aktuální stav spolupráce logopeda a psychologa při diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti v aktuálních podmínkách v České republice
Anotace v angličtině
This thesis deals with the collaboration between speech and language therapists, clinical speech therapists and clinical psychologists in the diagnosis and therapy of specific types of communication disorders. It consists of two parts, namely a theoretical part and a practical part. The theoretical part includes the definition of the terms impaired communication ability and speech communication, diagnosis, therapy and defines three specific types of impaired communication ability (stuttering, mutism, developmental dysphasia). The practical part is designed as a research of quantitative nature, where the main research method chosen was a questionnaire survey, administered to speech therapists, clinical speech therapists, psychologists and clinical psychologists.
The main aim of this thesis is to find out what is the current state of cooperation between speech therapists and psychologists in the diagnosis and therapy of impaired communication skills in the current conditions in the Czech Republic
interdisciplinary cooperation, speech therapy, psychology, communication disorder, stuttering, mutism, developmental dysphasia, diagnosis in speech therapy, speech language therapy, psychological
diagnosis, psychotherapy, interdisciplinary approach
Zásady pro vypracování
1. shromáždění odborné literatury k tématu (logopedické i psychologické publikace a odborné články)
2. stanovení hlavní výkumné otázky a cíle
3. stanovení doplňujících výzkumným otázek a cílů
4. vypracování teoretické části práce
5.kvantitativní výzkum - dotázníky pro logopeda, klinického logopeda, psychologa, klinického psychologa
6. analýza a vyhodnocení nasbíraných informací
7. limity studie
Zásady pro vypracování
1. shromáždění odborné literatury k tématu (logopedické i psychologické publikace a odborné články)
2. stanovení hlavní výkumné otázky a cíle
3. stanovení doplňujících výzkumným otázek a cílů
4. vypracování teoretické části práce
5.kvantitativní výzkum - dotázníky pro logopeda, klinického logopeda, psychologa, klinického psychologa
6. analýza a vyhodnocení nasbíraných informací
7. limity studie
Seznam doporučené literatury
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
KEREKRÉTIOVÁ A. a kol.. Logopédia. Vydavatelstvo Univerzita Komenského v Bratislave 2016
LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-849-4.
LECHTA, Viktor. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8.
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
Logopedárium od A do Ž : komplexní péče o rozvoj jazyka a řeči pro MŠ i ZŠ, aneb, Hrátky s hláskami a slovy pro školky a školy. -- Praha : Forum, 2015- .
Seznam doporučené literatury
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
KEREKRÉTIOVÁ A. a kol.. Logopédia. Vydavatelstvo Univerzita Komenského v Bratislave 2016
LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-849-4.
LECHTA, Viktor. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8.
CSÉFALVAY, Zsolt a Viktor LECHTA. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
Logopedárium od A do Ž : komplexní péče o rozvoj jazyka a řeči pro MŠ i ZŠ, aneb, Hrátky s hláskami a slovy pro školky a školy. -- Praha : Forum, 2015- .
Přílohy volně vložené
Příloha 1: Dotazník určený logopedům
Příloha 2: Dotazník určený klinickým logopedům
Příloha 3: Dotazník určený psychologům
Příloha 4: Dotazník určený klinickým psychologům