Diplomová práce se zabývá tématem kritických míst ve výuce základů společenských věd. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé gymnázia pohlíží na kritická místa v předmětu základy společenských věd. V teoretické části práce je nejprve vymezen pojem kritická místa a další související pojmy a poté jsou představeny výzkumy kritických míst. Praktická část zjišťuje pomocí případové studie provedené na základě rozhovorů s pedagogy gymnázia, jaká jsou kritická místa ve výuce základů společenských věd, jejich příčiny i strategie pro jejich překonání. Jsou zde popsány výsledky případové studie a provedena analýza získaných dat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with critical areas in teaching of Social Science. The main aim of the work is to find out how grammar school teachers perceive critical areas in teaching of Social Science. In the theoretical part of the thesis, the concept of critical areas and other related terms are defined. Then research of critical areas is presented. The practical part uses a case study based on interviews with grammar school teachers to find out the critical areas in teaching of Social Science, their causes and strategies for overcoming them. The results of the case study are described, and the data obtained are analysed.
critical areas, key areas, dynamic areas, curriculum, school subject, social science, grammar school
Rozsah průvodní práce
74 s. (123 268 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem kritických míst ve výuce základů společenských věd. Hlavním cílem práce je zjistit, jak učitelé gymnázia pohlíží na kritická místa v předmětu základy společenských věd. V teoretické části práce je nejprve vymezen pojem kritická místa a další související pojmy a poté jsou představeny výzkumy kritických míst. Praktická část zjišťuje pomocí případové studie provedené na základě rozhovorů s pedagogy gymnázia, jaká jsou kritická místa ve výuce základů společenských věd, jejich příčiny i strategie pro jejich překonání. Jsou zde popsány výsledky případové studie a provedena analýza získaných dat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with critical areas in teaching of Social Science. The main aim of the work is to find out how grammar school teachers perceive critical areas in teaching of Social Science. In the theoretical part of the thesis, the concept of critical areas and other related terms are defined. Then research of critical areas is presented. The practical part uses a case study based on interviews with grammar school teachers to find out the critical areas in teaching of Social Science, their causes and strategies for overcoming them. The results of the case study are described, and the data obtained are analysed.
critical areas, key areas, dynamic areas, curriculum, school subject, social science, grammar school
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Zpracování teoretické části práce
Charakteristika základů společenských věd
Kritické místo, klíčové místo, dynamické místo
Současný výzkum kritických míst
Kritická místa ve společenskovědních předmětech
Realizace praktické části práce – kvalitativní výzkum
Formulace problému
Stanovení výzkumných otázek
Sběr dat
Vyvození závěrů a jejich prezentace
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Zpracování teoretické části práce
Charakteristika základů společenských věd
Kritické místo, klíčové místo, dynamické místo
Současný výzkum kritických míst
Kritická místa ve společenskovědních předmětech
Realizace praktické části práce – kvalitativní výzkum
Formulace problému
Stanovení výzkumných otázek
Sběr dat
Vyvození závěrů a jejich prezentace
Seznam doporučené literatury
CIESLAROVÁ, Zuzana, Martina ČÍHALOVÁ a Tomáš HUBÁLEK, 2022. Kritická místa pro didaktickou transformaci obsahu – výzva pro výuku filozofie na gymnáziích. In: Česká asociace pedagogického výzkumu [online]. Olomouc: Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. Dostupné z: https://capv.cz/kriticka-mista-pro-didaktickou-transformaci-obsahu-vyzva-pro-vyuku-filozofie-na-gymnaziich/
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
MENTLÍK, Pavel, Jan SLAVÍK a Jana COUFALOVÁ, 2018. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty − konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 8(1), 9–18. ISSN 1804-8366.
NOHAVOVÁ, Alena a kol., 2021. Kritická místa kurikula ve vybraných vzdělávacích oborech. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7394-924-2.
PLUHÁČKOVÁ, Markéta, Václav DUFFEK, Václav STACKE a Pavel MENTLÍK, 2019. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 978-80-261-0924-2.
ROSS, E. Wayne, 2014. The Social Studies Curriculum: Purposes, Problems, and Possibilities. 4rd edition. Albany: State University of New York Press. ISBN 978-1-4384-5317-0.
RUSSELL III, William B. a Stewart WATERS, 2022. Essentials of Middle and Secondary Social Studies. 3rd edition. New York: Routledge. ISBN 978-1-032-10790-5.
Seznam doporučené literatury
CIESLAROVÁ, Zuzana, Martina ČÍHALOVÁ a Tomáš HUBÁLEK, 2022. Kritická místa pro didaktickou transformaci obsahu – výzva pro výuku filozofie na gymnáziích. In: Česká asociace pedagogického výzkumu [online]. Olomouc: Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. Dostupné z: https://capv.cz/kriticka-mista-pro-didaktickou-transformaci-obsahu-vyzva-pro-vyuku-filozofie-na-gymnaziich/
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
MENTLÍK, Pavel, Jan SLAVÍK a Jana COUFALOVÁ, 2018. Kritická místa kurikula, organizační a klíčové koncepty − konceptuální vymezení a příklady z výuky geověd. Arnica. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 8(1), 9–18. ISSN 1804-8366.
NOHAVOVÁ, Alena a kol., 2021. Kritická místa kurikula ve vybraných vzdělávacích oborech. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7394-924-2.
PLUHÁČKOVÁ, Markéta, Václav DUFFEK, Václav STACKE a Pavel MENTLÍK, 2019. Kritická místa kurikula zeměpisu na 2. stupni základní školy I. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 978-80-261-0924-2.
ROSS, E. Wayne, 2014. The Social Studies Curriculum: Purposes, Problems, and Possibilities. 4rd edition. Albany: State University of New York Press. ISBN 978-1-4384-5317-0.
RUSSELL III, William B. a Stewart WATERS, 2022. Essentials of Middle and Secondary Social Studies. 3rd edition. New York: Routledge. ISBN 978-1-032-10790-5.