Cílem práce bylo zjistit, jaké kategorie znevýhodnění u adolescentních žáků, kteří jsou klienty pedagogicko-psychologické poradny, ovlivňují jejich sebepojetí. Současně bylo snahou analyzovat další faktory vlivu v souvislostech speciálních vzdělávacích potřeb (SVP). Ve výzkumné části byla použita kvantitativní metodologie. Výzkumný soubor tvořilo 145 adolescentů ve věku 11 - 16 let, z toho 91 chlapců a 49 dívek. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Dotazníku sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris-2. Na podkladě dílčích cílů bylo testováno 6 stanovených hypotéz. Prokázali jsme předpoklad signifikantně nižšího skóre v Celkovém skóru sebepojetí (TOT) i subškály Nepodléhání úzkosti (FRE) pouze u žáků s psychickými a psychosomatickými obtížemi. Dále byla prokázána slabá negativní korelace Celkového skóru sebepojetí (TOT) s klasifikací z matematiky a stupněm podpůrného opatření (PO). Dívky se SVP dosahovaly v průměru signifikantně nižších hodnot Celkového skóru sebepojetí (TOT) než chlapci se SVP.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to find out which categories of disadvantages in adolescent students who are clients of the educational-psychological counseling center affect their self-concept. At the same time, an attempt was made to analyse other factors of influence in the context of special educational needs (SEN). A quantitative methodology was used in the research part. The research sample consisted of 145 adolescents aged 11-16 years, 91 boys and 49 girls. Data collection was carried out through the Piers-Harris-2 Self-concept Questionnaire for Children and Adolescents. Based on the sub-objectives, 6 stated hypotheses were tested. We demonstrated the hypothesis of significantly lower scores on the Total Self-concept Score (TOT) and the Non-anxiety subscale (FRE) only in students with psychological and psychosomatic difficulties. In addition, there was a weak negative correlation of Total Self-Concept Score (TOT) with mathematics classification and degree of support measure (PO). Girls with SVP scored significantly lower on average on Total Self-Concept Score (TOT) than boys with SVP.
Klíčová slova
sebepojetí, speciální vzdělávací potřeby, adolescence, pedagogicko-psychologická poradna
Klíčová slova v angličtině
self-concept, special educational needs, adolescence, educational-psychological counselling
Rozsah průvodní práce
90 s.(132 785 )
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo zjistit, jaké kategorie znevýhodnění u adolescentních žáků, kteří jsou klienty pedagogicko-psychologické poradny, ovlivňují jejich sebepojetí. Současně bylo snahou analyzovat další faktory vlivu v souvislostech speciálních vzdělávacích potřeb (SVP). Ve výzkumné části byla použita kvantitativní metodologie. Výzkumný soubor tvořilo 145 adolescentů ve věku 11 - 16 let, z toho 91 chlapců a 49 dívek. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Dotazníku sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris-2. Na podkladě dílčích cílů bylo testováno 6 stanovených hypotéz. Prokázali jsme předpoklad signifikantně nižšího skóre v Celkovém skóru sebepojetí (TOT) i subškály Nepodléhání úzkosti (FRE) pouze u žáků s psychickými a psychosomatickými obtížemi. Dále byla prokázána slabá negativní korelace Celkového skóru sebepojetí (TOT) s klasifikací z matematiky a stupněm podpůrného opatření (PO). Dívky se SVP dosahovaly v průměru signifikantně nižších hodnot Celkového skóru sebepojetí (TOT) než chlapci se SVP.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to find out which categories of disadvantages in adolescent students who are clients of the educational-psychological counseling center affect their self-concept. At the same time, an attempt was made to analyse other factors of influence in the context of special educational needs (SEN). A quantitative methodology was used in the research part. The research sample consisted of 145 adolescents aged 11-16 years, 91 boys and 49 girls. Data collection was carried out through the Piers-Harris-2 Self-concept Questionnaire for Children and Adolescents. Based on the sub-objectives, 6 stated hypotheses were tested. We demonstrated the hypothesis of significantly lower scores on the Total Self-concept Score (TOT) and the Non-anxiety subscale (FRE) only in students with psychological and psychosomatic difficulties. In addition, there was a weak negative correlation of Total Self-Concept Score (TOT) with mathematics classification and degree of support measure (PO). Girls with SVP scored significantly lower on average on Total Self-Concept Score (TOT) than boys with SVP.
Klíčová slova
sebepojetí, speciální vzdělávací potřeby, adolescence, pedagogicko-psychologická poradna
Klíčová slova v angličtině
self-concept, special educational needs, adolescence, educational-psychological counselling
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat sebepojetím adolescentů se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří jsou typickou klientelou pedagogicko-psychologických poraden (PPP). Kromě rizika akademických nedostatků souvisí specifičnost jejich obtíží s některými dalšími sociálními, emocionálními a behaviorálními důsledky, které mohou ovlivňovat jejich sebepojetí. Cílem práce bude porovnat úroveň sebepojetí formovaného i pod vlivem atypických vzdělávacích potřeb v rámci jednotlivých diagnostických kategorií u vybraných skupin klientů PPP.
Teoretická část se zaměří na výběr a charakteristiku jednotlivých skupin SVP a na popis nejčastějších diagnostických kategorií, které se vyskytují u klientů PPP. Dále bude teoretická část pojednávat o vývoji jedince v období adolescence, a to i ve vztahu k akademické úspěšnosti a jejímu formativnímu vlivu. Zachycen bude vývoj sebepojetí od časného dětství. Empirická část bude zaměřena na zjišťování sebepojetí adolescentů se SVP. Budou sledovány možné souvislosti, a to vše v kontextu jednotlivých diagnostických kategorií. Využit bude dotazník Piers-Harris 2, základní školní data a rozbor dokumentů. Testování proběhne formou tužka, papír. Předpokládány počet respondentů je 120. Výsledky budou zpracovávány pomocí deskriptivních statistik a testováním hypotéz. Při výzkumu se bude pracovat s nezletilými respondenty. Základem je práce s anonymizovanými údaji a dodržování etických zásad.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat sebepojetím adolescentů se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří jsou typickou klientelou pedagogicko-psychologických poraden (PPP). Kromě rizika akademických nedostatků souvisí specifičnost jejich obtíží s některými dalšími sociálními, emocionálními a behaviorálními důsledky, které mohou ovlivňovat jejich sebepojetí. Cílem práce bude porovnat úroveň sebepojetí formovaného i pod vlivem atypických vzdělávacích potřeb v rámci jednotlivých diagnostických kategorií u vybraných skupin klientů PPP.
Teoretická část se zaměří na výběr a charakteristiku jednotlivých skupin SVP a na popis nejčastějších diagnostických kategorií, které se vyskytují u klientů PPP. Dále bude teoretická část pojednávat o vývoji jedince v období adolescence, a to i ve vztahu k akademické úspěšnosti a jejímu formativnímu vlivu. Zachycen bude vývoj sebepojetí od časného dětství. Empirická část bude zaměřena na zjišťování sebepojetí adolescentů se SVP. Budou sledovány možné souvislosti, a to vše v kontextu jednotlivých diagnostických kategorií. Využit bude dotazník Piers-Harris 2, základní školní data a rozbor dokumentů. Testování proběhne formou tužka, papír. Předpokládány počet respondentů je 120. Výsledky budou zpracovávány pomocí deskriptivních statistik a testováním hypotéz. Při výzkumu se bude pracovat s nezletilými respondenty. Základem je práce s anonymizovanými údaji a dodržování etických zásad.
Seznam doporučené literatury
Gallagher, A. L., Galvin, R., Robinson, K., Murphy, C. A., Conway, P. F., & Perry, A. (2020). The characteristics, life circumstances and self-concept of 13 year olds with and without disabilities in Ireland: A secondary analysis of the Growing Up in Ireland (GUI) study. Plos one, 15(3), e0229599.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37.
Krejčířová, D., & Říčan, P. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.
Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada Publishing.
Macek, P.(2003). Adolescence. Portál.
Obereignerů, R., Orel, M., Reiterová, E., Mentel, A., Malčík, M., Petrůjová, T., ... & Friedlová, M. (2015). Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. The Piers-Harris Adolescents’ Self-Concept Scale). Praha: Hogrefe–Tescentrum.
Orel, M., Obereignerů, R., & Mentel, A. (2016). Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Univerzita Palackého v Olomouci.
Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Portál.
Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Gallagher, A. L., Galvin, R., Robinson, K., Murphy, C. A., Conway, P. F., & Perry, A. (2020). The characteristics, life circumstances and self-concept of 13 year olds with and without disabilities in Ireland: A secondary analysis of the Growing Up in Ireland (GUI) study. Plos one, 15(3), e0229599.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37.
Krejčířová, D., & Říčan, P. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.
Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada Publishing.
Macek, P.(2003). Adolescence. Portál.
Obereignerů, R., Orel, M., Reiterová, E., Mentel, A., Malčík, M., Petrůjová, T., ... & Friedlová, M. (2015). Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. The Piers-Harris Adolescents’ Self-Concept Scale). Praha: Hogrefe–Tescentrum.
Orel, M., Obereignerů, R., & Mentel, A. (2016). Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Univerzita Palackého v Olomouci.
Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Portál.
Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Karolinum.