Diplomová práce se zabývá rozvojem technické tvořivosti žáků na 1. stupni ZŠ. Práce nám přibližuje celkovou výuku Praktických činností na 1. stupni ZŠ, rozvoj a popis žáků mladšího školního věku. Teoretická část se primárně zaměřuje na popis hrubé, jemné motoriky žáků mladšího školního věku, charakteristiku aktivizačních metod a teoretickým popisem tvořivosti a technické tvořivosti. Empirická část analyzuje a zpracovává výsledky výzkumu, které se opírají o sadu metodických listů. Metodické listy se zaměřují na rozvoj technické tvořivosti žáků 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the development of technical creativity among primary school pupils. It provides an overview of the overall teaching of Practical Activities in primary school, as well as the development and description of primary school pupils. The theoretical part primarily focuses on describing the gross and fine motor skills of primary school pupils, characteristics of activation methods, and theoretical descriptions of creativity and technical creativity. The empirical part analyzes and processes the research results, which are based on a set of methodological sheets. The methodological sheets focus on the development of technical creativity among primary school pupils.
Klíčová slova
technická tvořivost, aktivizační metody, Pracovní činnosti, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
technical creativity, activating methods, work activities, school-age children
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem technické tvořivosti žáků na 1. stupni ZŠ. Práce nám přibližuje celkovou výuku Praktických činností na 1. stupni ZŠ, rozvoj a popis žáků mladšího školního věku. Teoretická část se primárně zaměřuje na popis hrubé, jemné motoriky žáků mladšího školního věku, charakteristiku aktivizačních metod a teoretickým popisem tvořivosti a technické tvořivosti. Empirická část analyzuje a zpracovává výsledky výzkumu, které se opírají o sadu metodických listů. Metodické listy se zaměřují na rozvoj technické tvořivosti žáků 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the development of technical creativity among primary school pupils. It provides an overview of the overall teaching of Practical Activities in primary school, as well as the development and description of primary school pupils. The theoretical part primarily focuses on describing the gross and fine motor skills of primary school pupils, characteristics of activation methods, and theoretical descriptions of creativity and technical creativity. The empirical part analyzes and processes the research results, which are based on a set of methodological sheets. The methodological sheets focus on the development of technical creativity among primary school pupils.
Klíčová slova
technická tvořivost, aktivizační metody, Pracovní činnosti, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
technical creativity, activating methods, work activities, school-age children
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle diplomové práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace empirické/praktické části
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle diplomové práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace empirické/praktické části
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., JANU, M., ČÁSTKOVÁ, P. 2015. DIDATECH – Didaktická souprava pro výuku techniky: Tvoříme a bádáme na ZŠ při práci se dřevem a přírodními materiály. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 978-80-244-4516-8.
NOVOTNÝ, J., HONZÍKOVÁ, J. 2014. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 978-80-74-14-716-6.
PECINA, P. 2008. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4551-4.
PETROVÁ, A. 1999. Tvořivost v teorii a v praxi. Příbram: Vodnář. 80-86226-05-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., JANU, M., ČÁSTKOVÁ, P. 2015. DIDATECH – Didaktická souprava pro výuku techniky: Tvoříme a bádáme na ZŠ při práci se dřevem a přírodními materiály. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 978-80-244-4516-8.
NOVOTNÝ, J., HONZÍKOVÁ, J. 2014. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 978-80-74-14-716-6.
PECINA, P. 2008. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4551-4.
PETROVÁ, A. 1999. Tvořivost v teorii a v praxi. Příbram: Vodnář. 80-86226-05-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.