Diplomová práce se zabývá aktivní dopravou do/ze školy u studentů středních škol
v Olomouckém kraji. Hlavním cílem práce je zjistit bariéry aktivní dopravy na kole doa ze školy u studentů vybraných středních škol v Olomouckém kraji. V rámci
diplomové práce byly použity kvantitativní a kvalitativní metody sběru dat. Sběr dat
kvantitativního výzkumu se konal v roce 2022 na vybraných středních školách
v Olomouckém kraji na vzorku 324 studentů. Kvalitativní výzkum doplňující výsledky
z kvantitativního výzkumu proběhl v roce 2023 na vybrané střední škole ve dvou
třídách. Z výsledků výzkumů je zřejmé, že aktivní dopravu do/ze školy využívá
přibližně 30 % studentů, ale jen 0,9 % z celkové počtu studentů jezdí na kole. Hlavními zjištěnými bariérami, které studenti považují za nejdůležitější jsou počasí, doprava (hustota provozu), čas, vzdálenost, nebezpečí na silnicích, únava, motivace a uskladnění kola ve škole. Tato práce může sloužit politikům měst, pedagogům a řídícím pracovníkům při navrhování intervencí aktivní dopravy do/ze školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with active transport to/from school among high school students in the Olomouc region. The main aim of the study is to identify barriers to active transport by bicycle to and from school among students at selected high schools in the Olomouc region. Quantitative and qualitative methods of data collection were used in the thesis. The quantitative research data collection took place in 2022 at selected high schools in the Olomouc region with a sample of 324 students. Qualitative research complementing the results from the quantitative research was conducted in 2023 in a selected high school in two classes. The research results show that around 30 % of students use active transport to/from school, but only 0,9 % of the total number of students use bicycles.
The main barriers identified that students consider most important are weather, traffic (traffic density), time, distance, road hazards, fatigue, motivation, and bike storage at school. This work can serve urban policymakers, educators, and managers in designing active transportation interventions to/from school.
Klíčová slova
aktivní doprava, jízda na kole, pohybová aktivita, bariéry aktivní dopravy, zdraví
Klíčová slova v angličtině
active transport, cycling, physical activity, barriers to active transport, health
Rozsah průvodní práce
62 s. (79 205 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktivní dopravou do/ze školy u studentů středních škol
v Olomouckém kraji. Hlavním cílem práce je zjistit bariéry aktivní dopravy na kole doa ze školy u studentů vybraných středních škol v Olomouckém kraji. V rámci
diplomové práce byly použity kvantitativní a kvalitativní metody sběru dat. Sběr dat
kvantitativního výzkumu se konal v roce 2022 na vybraných středních školách
v Olomouckém kraji na vzorku 324 studentů. Kvalitativní výzkum doplňující výsledky
z kvantitativního výzkumu proběhl v roce 2023 na vybrané střední škole ve dvou
třídách. Z výsledků výzkumů je zřejmé, že aktivní dopravu do/ze školy využívá
přibližně 30 % studentů, ale jen 0,9 % z celkové počtu studentů jezdí na kole. Hlavními zjištěnými bariérami, které studenti považují za nejdůležitější jsou počasí, doprava (hustota provozu), čas, vzdálenost, nebezpečí na silnicích, únava, motivace a uskladnění kola ve škole. Tato práce může sloužit politikům měst, pedagogům a řídícím pracovníkům při navrhování intervencí aktivní dopravy do/ze školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with active transport to/from school among high school students in the Olomouc region. The main aim of the study is to identify barriers to active transport by bicycle to and from school among students at selected high schools in the Olomouc region. Quantitative and qualitative methods of data collection were used in the thesis. The quantitative research data collection took place in 2022 at selected high schools in the Olomouc region with a sample of 324 students. Qualitative research complementing the results from the quantitative research was conducted in 2023 in a selected high school in two classes. The research results show that around 30 % of students use active transport to/from school, but only 0,9 % of the total number of students use bicycles.
The main barriers identified that students consider most important are weather, traffic (traffic density), time, distance, road hazards, fatigue, motivation, and bike storage at school. This work can serve urban policymakers, educators, and managers in designing active transportation interventions to/from school.
Klíčová slova
aktivní doprava, jízda na kole, pohybová aktivita, bariéry aktivní dopravy, zdraví
Klíčová slova v angličtině
active transport, cycling, physical activity, barriers to active transport, health