Diplomová práce se zabývá konceptem vzdělávací únikové hry a jejím využitím ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. První část práce zpracovává teoretické informace o didaktických hrách, o gamifikaci a výukové únikové hře. Druhá část závěrečné práce pojednává o vytváření reálných a digitálních únikových her pro výuku matematiky a jejich praktickém využití v hodinách matematiky a zkoumání přínosu únikové hry pro žáky a jejího vlivu na motivaci pro výuku matematiky. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jaký vliv má využití únikové hry na motivaci žáků ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the concept of the Educational Escape Room and its implementation in teaching mathematics at primary school. The first part of the thesis provides theoretical information about didactic games, gamification, and educational escape rooms. The second part of the paper deals with creating digital and real educational escape games for mathematics and its consecutive implementation in teaching mathematics and whether the educational escape room benefits the student's motivation. The main objective of the thesis is to find out what impact the usage of the educational escape room in the teaching of mathematics has on the student's motivation.
Klíčová slova
úniková hra, digitální úniková hra, reálná úniková hra, gamifikace, motivační prvek ve výuce matematiky, matematika na 1. stupni ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Escape Room, Escape Game, gamification, motivational element in the teaching of mathematics, mathematics at primary school
Rozsah průvodní práce
127 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá konceptem vzdělávací únikové hry a jejím využitím ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. První část práce zpracovává teoretické informace o didaktických hrách, o gamifikaci a výukové únikové hře. Druhá část závěrečné práce pojednává o vytváření reálných a digitálních únikových her pro výuku matematiky a jejich praktickém využití v hodinách matematiky a zkoumání přínosu únikové hry pro žáky a jejího vlivu na motivaci pro výuku matematiky. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit, jaký vliv má využití únikové hry na motivaci žáků ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the concept of the Educational Escape Room and its implementation in teaching mathematics at primary school. The first part of the thesis provides theoretical information about didactic games, gamification, and educational escape rooms. The second part of the paper deals with creating digital and real educational escape games for mathematics and its consecutive implementation in teaching mathematics and whether the educational escape room benefits the student's motivation. The main objective of the thesis is to find out what impact the usage of the educational escape room in the teaching of mathematics has on the student's motivation.
Klíčová slova
úniková hra, digitální úniková hra, reálná úniková hra, gamifikace, motivační prvek ve výuce matematiky, matematika na 1. stupni ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Escape Room, Escape Game, gamification, motivational element in the teaching of mathematics, mathematics at primary school
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury včetně internetových zdrojů.
Zpracování teoretické části diplomové práce.
Vytvoření únikové hry pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ.
Realizace výzkumného šetření.
Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury včetně internetových zdrojů.
Zpracování teoretické části diplomové práce.
Vytvoření únikové hry pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ.
Realizace výzkumného šetření.
Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
RŮŽIČKOVÁ, Bronislava. Didaktika matematiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0815-5.
BINMORE, K. G. Teorie her: --a jak může změnit váš život. Praha: Dokořán, 2014. Aliter (Argo: Dokořán). ISBN isbn978-80-7363-549-7.
KLEMENT, Milan; ČÁSTKOVÁ Pavlína a kolektiv. Trendy ve vzdělávání & DidMatTech 2022 sborník abstraktů mezinárodní konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6124-3
BÁRTEK, Květoslav; DOFKOVÁ, Radka a kolektiv. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018, ISBN 978-80-244-5401-6
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
RŮŽIČKOVÁ, Bronislava. Didaktika matematiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0815-5.
BINMORE, K. G. Teorie her: --a jak může změnit váš život. Praha: Dokořán, 2014. Aliter (Argo: Dokořán). ISBN isbn978-80-7363-549-7.
KLEMENT, Milan; ČÁSTKOVÁ Pavlína a kolektiv. Trendy ve vzdělávání & DidMatTech 2022 sborník abstraktů mezinárodní konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6124-3
BÁRTEK, Květoslav; DOFKOVÁ, Radka a kolektiv. Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018, ISBN 978-80-244-5401-6