Diplomová práce se zaměřuje na výuku klimatické změny na gymnáziích v Olomouci a okolí.
Metodami využitými v práci je řízený rozhovor a dotazníky. Výsledky práce naznačují značně individuální přístup mezi učiteli a různou úroveň vědomostí v odlišných tématech klimatické změny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the teaching of climate change in secondary schools in Olomouc and its surroundings. The methods used in the thesis are guided interview and questionnaires. The results of the thesis indicate a highly individual approach among teachers and different levels of knowledge in different topics of climate change.
Diplomová práce se zaměřuje na výuku klimatické změny na gymnáziích v Olomouci a okolí.
Metodami využitými v práci je řízený rozhovor a dotazníky. Výsledky práce naznačují značně individuální přístup mezi učiteli a různou úroveň vědomostí v odlišných tématech klimatické změny.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the teaching of climate change in secondary schools in Olomouc and its surroundings. The methods used in the thesis are guided interview and questionnaires. The results of the thesis indicate a highly individual approach among teachers and different levels of knowledge in different topics of climate change.
Téma klimatické změny se stalo jedním z nejdiskutovanějších environmentálních problémů současného světa a v souvislosti s tím proniká i do školní výuky zeměpisu. Dosavadní práce na téma výuky o klimatické změně na středních školách v ČR ukazovaly na velké rozdíly v samotném zařazení tématu do výuky a také v poměrně nízkém povědomí studentů o dané problematice. Diplomová práce zhodnotí současný stav rozsahu a podob výuky tématu klimatická změna na středních školách prostřednictvím srovnávací studie středních škol v Olomouci a případně i v blízkém okolí, a to na základě řízených rozhovorů s učiteli škol ochotných ke spolupráci a se zhodnocením vědomostí žáků, kteří dané výukové téma již na škole absolvovali.
Zásady pro vypracování
Téma klimatické změny se stalo jedním z nejdiskutovanějších environmentálních problémů současného světa a v souvislosti s tím proniká i do školní výuky zeměpisu. Dosavadní práce na téma výuky o klimatické změně na středních školách v ČR ukazovaly na velké rozdíly v samotném zařazení tématu do výuky a také v poměrně nízkém povědomí studentů o dané problematice. Diplomová práce zhodnotí současný stav rozsahu a podob výuky tématu klimatická změna na středních školách prostřednictvím srovnávací studie středních škol v Olomouci a případně i v blízkém okolí, a to na základě řízených rozhovorů s učiteli škol ochotných ke spolupráci a se zhodnocením vědomostí žáků, kteří dané výukové téma již na škole absolvovali.
Seznam doporučené literatury
Jurek, M., Frajer, J., Fiedor, D., Brhelová, J., Hercik, J., Jáč, M., Lehnert, M. (2022): Knowledge of global climate change among Czech students and its influence on their beliefs in the efficacy of mitigation action. Environmental Education Research 28, 8, 1126-1143. https://doi.org./10.1080/13504622.2022.2086687 Leichenko, R., O'Brien, K. (2020): Teaching climate change in the Anthropocene: An integrative approach. Anthropocene 30, 100241. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2020.100241 Körfgen, A., Keller, L., Kuthe, A., Oberrauch, A., Stötter,, H. (2017): (Climate) Change in young people's minds – From categories towards interconnections between the anthroposphere and natural sphere. Science of the Total Environment 580, 178-187. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2016.11.127 Perkins, K.M., Munguia, N., Moure-Eraso, R., Delakowitz, B., Giannetti, B.F., Liu, G., Nurunnabi, M., Will, M., Velazquez, L. (2018): International perspectives on the pedagogy of climate change. Journal of Cleaner Production 200, 1043-1052. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.296 Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009a): Global Warming Responses at the Primary Secondary Interface 1. Students’ Beliefs and Willingness to Act. Australian Journal of Environmental Education 25, 1, 15-30. https://doi.org/10.1017/S0814062600000379 Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009b): Global Warming Responses at the Primary Secondary Interface 2. Potential Effectiveness of Education. Australian Journal of Environmental Education 25, 1, 31-44. https://doi.org/10.1017/S0814062600000380
Seznam doporučené literatury
Jurek, M., Frajer, J., Fiedor, D., Brhelová, J., Hercik, J., Jáč, M., Lehnert, M. (2022): Knowledge of global climate change among Czech students and its influence on their beliefs in the efficacy of mitigation action. Environmental Education Research 28, 8, 1126-1143. https://doi.org./10.1080/13504622.2022.2086687 Leichenko, R., O'Brien, K. (2020): Teaching climate change in the Anthropocene: An integrative approach. Anthropocene 30, 100241. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2020.100241 Körfgen, A., Keller, L., Kuthe, A., Oberrauch, A., Stötter,, H. (2017): (Climate) Change in young people's minds – From categories towards interconnections between the anthroposphere and natural sphere. Science of the Total Environment 580, 178-187. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2016.11.127 Perkins, K.M., Munguia, N., Moure-Eraso, R., Delakowitz, B., Giannetti, B.F., Liu, G., Nurunnabi, M., Will, M., Velazquez, L. (2018): International perspectives on the pedagogy of climate change. Journal of Cleaner Production 200, 1043-1052. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.296 Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009a): Global Warming Responses at the Primary Secondary Interface 1. Students’ Beliefs and Willingness to Act. Australian Journal of Environmental Education 25, 1, 15-30. https://doi.org/10.1017/S0814062600000379 Skamp, K., Boyes, E., Stannistreet, M. (2009b): Global Warming Responses at the Primary Secondary Interface 2. Potential Effectiveness of Education. Australian Journal of Environmental Education 25, 1, 31-44. https://doi.org/10.1017/S0814062600000380
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu své obhajoby komisi představil hlavní cíle diplomové práce a použité metody zpracování. Dále představil hlavní zjištění svého šetření získané na základě rozhovorů s učiteli a dotazníkovým šetřením mezi studenty. V závěru své prezentace v krátkosti shrnul hlavní závěry své práce.
V reakci na hodnotící posudky vedoucího a oponenta bylo diskutováno:
představy autora práce o pružnějším přístupu k plánování časového rozvrhu v praxi;
možnosti zlepšení komunikace mezi vyučujícími různých předmětů;
vliv hodinové dotace výuky zeměpisu napříč různými gymnázii na výuku klimatické změny.
V navazující diskusi zazněly tyto připomínky a dotazy:
další možnosti implementace výuky klimatické změny do výukového procesu;
doc. Frajer: dotaz na klimaskepticismus mezi učiteli zeměpisu;
dr. Daniel: dotaz na metody použité v rámci komparativní analýzy;
seznámení účastníků výzkumu s hlavními závěry diplomové práce.