Občanská věda není nový koncept, ale v posledních letech se významně rozvíjí a nabývá na významu při vědecké činnosti, a to nejen díky moderním komunikačním technologiím. Existuje široký rozsah projektů občanské vědy dle tématu, způsobu a hloubky zapojení jednotlivých skupin a množství a kvalitě generovaných dat. Část projektů se věnuje monitoringu znečištění životního prostředí plasty. Plasty jsou produkovány v obrovském množství a jako odpad se dostávají do mořských ekosystémů, kde se kumulují. Většina plastů v mořích a oceánech pochází z řek. Jak se ale plasty dostanou do koryt řek a o jaké typy plastů se jedná, není na území České republiky dostatečně prozkoumáno. Předložená bakalářská práce uvádí základní informace o občanské vědě a plastech. Klade si za cíl vytvořit projekt občanské vědy, tj. pracovní list a metodiku pro žáky základních a středních škol, pomocí kterého je možné monitorovat makroplasty na březích vodních toků. Do pilotního testování se zapojily 4 školní skupiny, dalších 8 pedagogů poskytlo zpětnou vazbu na zaslané materiály. Na základě zpětné vazby byl pracovní list i metodika pro učitele upraveny pro budoucí použití.
Anotace v angličtině
Citizen science is not a new concept, but it has been developing significantly in recent years and has become increasingly important in scientific activity, not only thanks to modern communication technologies. There is a wide range of citizen science projects depending on the topic, the way and depth of engagement of different groups and the quantity and quality of data generated. Some of the projects focus on monitoring environmental pollution by plastics. Plastics are produced in huge quantities and enter marine ecosystems as waste, where they accumulate. Most of the plastics in the seas and oceans come from rivers. However, how plastics get into rivers and what types of plastics are involved is not well understood in the Czech Republic. The present bachelor thesis provides basic information about citizen science and plastics. It aims to create a citizen science project, i.e. a worksheet and methodology for primary and secondary school students, which can be used to monitor macroplastics on the banks of watercourses. Four school groups participated in the pilot testing, and 8 other teachers provided feedback on the materials sent. Based on the feedback, the worksheet and the teacher's guide were adapted for future use.
Klíčová slova
makroplast, metodika, plastový odpad, pracovní list, říční břeh, školní třída
Klíčová slova v angličtině
macroplastic, methodology, plastic waste, river bank, school class, worksheet
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Občanská věda není nový koncept, ale v posledních letech se významně rozvíjí a nabývá na významu při vědecké činnosti, a to nejen díky moderním komunikačním technologiím. Existuje široký rozsah projektů občanské vědy dle tématu, způsobu a hloubky zapojení jednotlivých skupin a množství a kvalitě generovaných dat. Část projektů se věnuje monitoringu znečištění životního prostředí plasty. Plasty jsou produkovány v obrovském množství a jako odpad se dostávají do mořských ekosystémů, kde se kumulují. Většina plastů v mořích a oceánech pochází z řek. Jak se ale plasty dostanou do koryt řek a o jaké typy plastů se jedná, není na území České republiky dostatečně prozkoumáno. Předložená bakalářská práce uvádí základní informace o občanské vědě a plastech. Klade si za cíl vytvořit projekt občanské vědy, tj. pracovní list a metodiku pro žáky základních a středních škol, pomocí kterého je možné monitorovat makroplasty na březích vodních toků. Do pilotního testování se zapojily 4 školní skupiny, dalších 8 pedagogů poskytlo zpětnou vazbu na zaslané materiály. Na základě zpětné vazby byl pracovní list i metodika pro učitele upraveny pro budoucí použití.
Anotace v angličtině
Citizen science is not a new concept, but it has been developing significantly in recent years and has become increasingly important in scientific activity, not only thanks to modern communication technologies. There is a wide range of citizen science projects depending on the topic, the way and depth of engagement of different groups and the quantity and quality of data generated. Some of the projects focus on monitoring environmental pollution by plastics. Plastics are produced in huge quantities and enter marine ecosystems as waste, where they accumulate. Most of the plastics in the seas and oceans come from rivers. However, how plastics get into rivers and what types of plastics are involved is not well understood in the Czech Republic. The present bachelor thesis provides basic information about citizen science and plastics. It aims to create a citizen science project, i.e. a worksheet and methodology for primary and secondary school students, which can be used to monitor macroplastics on the banks of watercourses. Four school groups participated in the pilot testing, and 8 other teachers provided feedback on the materials sent. Based on the feedback, the worksheet and the teacher's guide were adapted for future use.
Klíčová slova
makroplast, metodika, plastový odpad, pracovní list, říční břeh, školní třída
Klíčová slova v angličtině
macroplastic, methodology, plastic waste, river bank, school class, worksheet
Zásady pro vypracování
Detailně se seznámit s problematikou citizen science s ohledem na znečišťování vodního prostředí plasty
Vypracovat a připravit pracovní list pro monitoring plastového znečištění v okolí vodních toků
Vyhodnocení zpětné vazby zapojených škol a veřejnosti a zpracování došlých výsledků
Zásady pro vypracování
Detailně se seznámit s problematikou citizen science s ohledem na znečišťování vodního prostředí plasty
Vypracovat a připravit pracovní list pro monitoring plastového znečištění v okolí vodních toků
Vyhodnocení zpětné vazby zapojených škol a veřejnosti a zpracování došlých výsledků
Seznam doporučené literatury
Web of science
Seznam doporučené literatury
Web of science
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na úvod představila študentka komisii citizen science, jej výhody. Prešla na zameranie práce, teda plasty a začala históriou rastu ich produkcie a znečisťovaniu ŽP. Ukazuje hlavné zameranie štúdií zameraných na plasty. Hovorí o ENV východe. Cieľom práce bolo vytvoriť projekt občianskej vedy pre žiakov ZŠ a SŠ. Venovala sa metodike spolupráce so školami, dotazníky a pracovný list. Opisuje pôvodnú verziu pracovného listu. Ďalej opisuje spätnú väzbu (dotaznímk) a jeho použitie. Následne popisuje, ako vďaka spätnej väzbe došlo k vylepšeniu pôvodného pracovného listu. Hovorí tiež o konrkétnych ďalších výsledkov z dotazníkov. V závere hovorí o výstupe tejto práce – o využiteľnosti pracovného listu vo výuke, osvete a zapojenia sa do zlepšenia ŽP.
Vedúci práce stručne prácu charakterizoval a vyzdvihol jej význam. Hovorí o zodpovednej a samostatnej práci, s čím nemal úplne možnosť korigovať záver práce. Prácu považuje za podarenú a doporučuje k obhajobe.
Oponent hovorí o didaktickom potenciále podobnej práce, o gramatických a formálních chybách, nesprávnej citácii. Ciele sú prehľadné, chýba mu porovnanie podobných projektov s okolitými zemami a podáva návrhy, ako údaje sprehľadniť. Odporúča hlbšie využitie literatúry v neiktrorých častiach. Metodika miestami neprehľadná. Prácu považuje za užitočnú a odporučuje k obhajobe. Pokladá dotazy a študentka ich riadne zodpovedala.
Do diskusie sa zapojil doc. Tuf a dr. Hekera, doc. Václavík a dr. Mazalová. Študentka na ne pohotovo a riadne odpovedala.