Diplomová práce s názvem Subjektivní pohled mládeže na kvalitu života ve výchovném ústavu se zabývá subjektivní spokojeností se způsobem svého života ve výchovném ústavu z pohledu mládeže, průběhem adaptace do tohoto typu zařízení a metodami práce, jak lze u dětí zmírnit či zcela odstranit nevhodné formy chování, osvojit si správné vzorce chování a vytvořit si novou hodnotovou orientaci. Práce je rozdělená na dvě části, teoretickou a empirickou. Obsah teoretické části tvoří téma kvality života, role rodiny v duševním vývoji dítěte, rizikové chování mládeže a problémové chování versus poruchy chování u dětí. Čtvrtá kapitola obsahuje legislativní vymezení ústavní a ochranné výchovy a zaměřuje se konkrétně na problematiku výchovných ústavů. Výstup diplomové práce je vhodný například jako inspirace pro vznik dalších hloubkových výzkumů v oblasti kvality života dětí a dospívajících, obzvlášť v prostředí ústavní výchovy či jiných druhů ústavní péče, s cílem zjistit jejich subjektivní spokojenost s vlastní životní situací.
Annotation in English
The diploma thesis entitled The subjective view of youth on the quality of life in an educational institution deals with subjective satisfaction with the way of life in an educational institution from the perspective of the youth, the course of adaptation to this type of institution and work methods, how inappropriate forms of behavior can be reduced or completely eliminated in children, how to create the right patterns of behavior and a new value orientation. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. The content of the theoretical part consists of the topic of quality of life, the role of the family in the mental development of the child, risky behavior of youth and problem behavior versus behavioral disorders in children. The fourth chapter contains the legislative definition of institutional and protective education and focuses specifically on the issue of educational institutions. The output of the thesis is suitable, for example, as an inspiration for the creation of further in-depth research in the area of the quality of life of children and adolescents, especially in the environment of institutional education or other types of institutional care, with the aim of determining their subjective satisfaction with their own life situation.
Keywords
kvalita života, mládež, výchovný ústav, rizikové chování, poruchy chování, poruchy rodiny, poruchy socializace, ústavní a ochranná výchova
Keywords in English
quality of life, youth, educational institution, risky behavior, behavioral disorders, family disorders, socialization disorders, institutional and protective education
Length of the covering note
100 s. (244 406 znaků).
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce s názvem Subjektivní pohled mládeže na kvalitu života ve výchovném ústavu se zabývá subjektivní spokojeností se způsobem svého života ve výchovném ústavu z pohledu mládeže, průběhem adaptace do tohoto typu zařízení a metodami práce, jak lze u dětí zmírnit či zcela odstranit nevhodné formy chování, osvojit si správné vzorce chování a vytvořit si novou hodnotovou orientaci. Práce je rozdělená na dvě části, teoretickou a empirickou. Obsah teoretické části tvoří téma kvality života, role rodiny v duševním vývoji dítěte, rizikové chování mládeže a problémové chování versus poruchy chování u dětí. Čtvrtá kapitola obsahuje legislativní vymezení ústavní a ochranné výchovy a zaměřuje se konkrétně na problematiku výchovných ústavů. Výstup diplomové práce je vhodný například jako inspirace pro vznik dalších hloubkových výzkumů v oblasti kvality života dětí a dospívajících, obzvlášť v prostředí ústavní výchovy či jiných druhů ústavní péče, s cílem zjistit jejich subjektivní spokojenost s vlastní životní situací.
Annotation in English
The diploma thesis entitled The subjective view of youth on the quality of life in an educational institution deals with subjective satisfaction with the way of life in an educational institution from the perspective of the youth, the course of adaptation to this type of institution and work methods, how inappropriate forms of behavior can be reduced or completely eliminated in children, how to create the right patterns of behavior and a new value orientation. The work is divided into two parts, theoretical and empirical. The content of the theoretical part consists of the topic of quality of life, the role of the family in the mental development of the child, risky behavior of youth and problem behavior versus behavioral disorders in children. The fourth chapter contains the legislative definition of institutional and protective education and focuses specifically on the issue of educational institutions. The output of the thesis is suitable, for example, as an inspiration for the creation of further in-depth research in the area of the quality of life of children and adolescents, especially in the environment of institutional education or other types of institutional care, with the aim of determining their subjective satisfaction with their own life situation.
Keywords
kvalita života, mládež, výchovný ústav, rizikové chování, poruchy chování, poruchy rodiny, poruchy socializace, ústavní a ochranná výchova
Keywords in English
quality of life, youth, educational institution, risky behavior, behavioral disorders, family disorders, socialization disorders, institutional and protective education
Research Plan
Výzkumný problém: jaká je kvalita a realita života ve výchovném ústavu z pohledu mládeže?
Hlavní výzkumný cíl: zjistit, jak dospívající vnímají kvalitu svého života při pobytu ve výchovném ústavu
Výzkumný soubor: mládež ve věku 17/18 let umístěná ve VÚ
Výzkumná strategie: kvalitativní
Výzkumný nástroj: polostrukturovaný rozhovor
Metody analýzy: zakotvená teorie
Výzkumné otázky:
1) Jak jedinci prožívají umístění do výchovného ústavu?
2) Jak mládež tráví svůj volný čas ve VÚ?
3) Jaký vztah má jedinec s rodinou a jak prožívá odloučení?
4) V jaké míře se v prostředí VÚ vyskytují konflikty mezi vrstevníky?
5) Jaký vztah má jedinec k návykovým látkám?
6) Jak se mládež cítí připravená na život po odchodu z VÚ a jakou má představu o své budoucnosti?
Research Plan
Výzkumný problém: jaká je kvalita a realita života ve výchovném ústavu z pohledu mládeže?
Hlavní výzkumný cíl: zjistit, jak dospívající vnímají kvalitu svého života při pobytu ve výchovném ústavu
Výzkumný soubor: mládež ve věku 17/18 let umístěná ve VÚ
Výzkumná strategie: kvalitativní
Výzkumný nástroj: polostrukturovaný rozhovor
Metody analýzy: zakotvená teorie
Výzkumné otázky:
1) Jak jedinci prožívají umístění do výchovného ústavu?
2) Jak mládež tráví svůj volný čas ve VÚ?
3) Jaký vztah má jedinec s rodinou a jak prožívá odloučení?
4) V jaké míře se v prostředí VÚ vyskytují konflikty mezi vrstevníky?
5) Jaký vztah má jedinec k návykovým látkám?
6) Jak se mládež cítí připravená na život po odchodu z VÚ a jakou má představu o své budoucnosti?
Recommended resources
VAŠUTOVÁ, M., Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7042-691-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda Servis, 2004. s. 240. ISBN 90-86320-33-2.
MAREŠ, J. a kolektiv. Kvalita života u dětí a dospívajících III, Brno: MSD, 2008. s. 235. ISBN 978-80-7392-076-0.
JANSKÝ, P., Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
Recommended resources
VAŠUTOVÁ, M., Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7042-691-8.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce, Praha: Svoboda Servis, 2004. s. 240. ISBN 90-86320-33-2.
MAREŠ, J. a kolektiv. Kvalita života u dětí a dospívajících III, Brno: MSD, 2008. s. 235. ISBN 978-80-7392-076-0.
JANSKÝ, P., Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.