Tato bakalářská práce se zabývá metodami pro výzkum divergentního myšlení. Cílem práce je zjistit, do jaké míry spolu souvisí kreativita v kresebném projevu měřená Urbanovým figurálním testem tvořivého myšlení a kreativita v projevu verbálním měřená Testem divergentních asociací DAT a Testem neobvyklého užití AUT. Tato studie byla provedena na základě testování 49 respondentů ve věku od 20 do 47 let. Relevantní data byla získána prostřednictvím online testů (DAT a AUT test) a tištěné formy Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Respondenti a respondentky byli získáni samovýběrem a metodou sněhové koule. Tato korelační studie ukazuje na existenci statisticky významného vztahu mezi skórem v Urbanově figurálním testu a skórem v Testu divergentních asociací DAT (p<0,001). Nebyl nalezen vztah mezi skórem v Urbanově figurálním testu a fluencí v Testu neobvyklého užití AUT (p=0,056). Nepotvrdila se statistická souvislost mezi skóre v DAT testu a fluencí v AUT testu (p=0,14). Neprokázala se ani statistická souvislost mezi věkem (p=0,82) či pohlavím (p=0,068) a bodovým skóre v Urbanově figurálním testu.
Annotation in English
This bachelor thesis is concerned with methods for research on divergent thinking. The study aims to find out to what extent figural creativity measured by the Figurative Urban Creativity Test and verbal creativity measured by the Divergent association task and the Alternative uses task are related to each other. This study is based on testing of 49 respondents of an age from 20 to 47. We obtained the relevant data by online testing (DAT and AUT) and printed form of the Figurative Urban Creativity Test. Respondents were acquired by opportunity sampling and snowball sampling. This correlation study indicates that there is a significant relationship between the Figurative Urban test scores and the DAT scores (p<0,001). There was no significant relationship to be found between the Figurative Urban test scores and the fluency of AUT (p=0,056). There was no significant relationship between DAT scores and fluency of AUT (p=0,140). There was also no significant relationship between the Figurative Urban test scores and age (p=0,82) and no significant relationship between the Figurative Urban test scores and gender (p=0,068).
Keywords
Kreativita, divergentní myšlení, DAT, AUT, TSD-Z.
Keywords in English
Creativity, divergent thinking, DAT, AUT, TSD-Z.
Length of the covering note
69 s. (104 525 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá metodami pro výzkum divergentního myšlení. Cílem práce je zjistit, do jaké míry spolu souvisí kreativita v kresebném projevu měřená Urbanovým figurálním testem tvořivého myšlení a kreativita v projevu verbálním měřená Testem divergentních asociací DAT a Testem neobvyklého užití AUT. Tato studie byla provedena na základě testování 49 respondentů ve věku od 20 do 47 let. Relevantní data byla získána prostřednictvím online testů (DAT a AUT test) a tištěné formy Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Respondenti a respondentky byli získáni samovýběrem a metodou sněhové koule. Tato korelační studie ukazuje na existenci statisticky významného vztahu mezi skórem v Urbanově figurálním testu a skórem v Testu divergentních asociací DAT (p<0,001). Nebyl nalezen vztah mezi skórem v Urbanově figurálním testu a fluencí v Testu neobvyklého užití AUT (p=0,056). Nepotvrdila se statistická souvislost mezi skóre v DAT testu a fluencí v AUT testu (p=0,14). Neprokázala se ani statistická souvislost mezi věkem (p=0,82) či pohlavím (p=0,068) a bodovým skóre v Urbanově figurálním testu.
Annotation in English
This bachelor thesis is concerned with methods for research on divergent thinking. The study aims to find out to what extent figural creativity measured by the Figurative Urban Creativity Test and verbal creativity measured by the Divergent association task and the Alternative uses task are related to each other. This study is based on testing of 49 respondents of an age from 20 to 47. We obtained the relevant data by online testing (DAT and AUT) and printed form of the Figurative Urban Creativity Test. Respondents were acquired by opportunity sampling and snowball sampling. This correlation study indicates that there is a significant relationship between the Figurative Urban test scores and the DAT scores (p<0,001). There was no significant relationship to be found between the Figurative Urban test scores and the fluency of AUT (p=0,056). There was no significant relationship between DAT scores and fluency of AUT (p=0,140). There was also no significant relationship between the Figurative Urban test scores and age (p=0,82) and no significant relationship between the Figurative Urban test scores and gender (p=0,068).
Keywords
Kreativita, divergentní myšlení, DAT, AUT, TSD-Z.
Keywords in English
Creativity, divergent thinking, DAT, AUT, TSD-Z.
Research Plan
Bakalářská práce se zaměří na výzkum divergentního myšlení.
Nejprve bude prostudována související odborná literatura a sepsána teoretická část práce.
Výzkum bude kvantitativní a účelem tohoto výzkumu je hledání vztahu mezi proměnnými - konkrétně mezi výsledky verbálního a figurativního testování divergentního myšlení.
Urbanovým testem figurálního myšlení bude otestováno určité množství lidí (cca 50). Testování proběhne prezenčně – participanti budou vypracovávat test v předem zvolené místnosti s poskytnutím přesných instrukcí k vypracování. Jakmile bude sesbíráno dostatečné množství dat, budou tato data zpracována a vyhodnocena. Následně budou výsledky figurálního testování porovnány s výsledky získanými verbálním testem divergentního myšlení (Divergent Association Task – DAT).
Cílem je zjistit, jestli budou vzájemně korelovat či nikoli. Výsledky šetření budou náležitě zpracovány a interpretovány v praktické části práce.
Psaní práce a výzkum budou průběžně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
Research Plan
Bakalářská práce se zaměří na výzkum divergentního myšlení.
Nejprve bude prostudována související odborná literatura a sepsána teoretická část práce.
Výzkum bude kvantitativní a účelem tohoto výzkumu je hledání vztahu mezi proměnnými - konkrétně mezi výsledky verbálního a figurativního testování divergentního myšlení.
Urbanovým testem figurálního myšlení bude otestováno určité množství lidí (cca 50). Testování proběhne prezenčně – participanti budou vypracovávat test v předem zvolené místnosti s poskytnutím přesných instrukcí k vypracování. Jakmile bude sesbíráno dostatečné množství dat, budou tato data zpracována a vyhodnocena. Následně budou výsledky figurálního testování porovnány s výsledky získanými verbálním testem divergentního myšlení (Divergent Association Task – DAT).
Cílem je zjistit, jestli budou vzájemně korelovat či nikoli. Výsledky šetření budou náležitě zpracovány a interpretovány v praktické části práce.
Psaní práce a výzkum budou průběžně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
Recommended resources
Urban, K. K. (2005). Assessing creativity: The Test for Creative Thinking-Drawing Production (TCT-DP). International Education Journal, 6(2), 272-280.
Olson, J. A., Nahas, J., Chmoulevitch, D., Cropper, S. J., & Webb, M. E. (2021). Naming unrelated words predicts creativity. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(25), e2022340118
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2010). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press.
Epstein S. E., Pacini R., Denes-Raj V., and Heier H., Individual Differences in Intuitive-Experiential and Analytical-Rational Thinking Styles, Journal of Personality and Social Psychology, 71:2, pp. 390–405, 1996.
Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2009). Intelligence and personality as predictors of divergent thinking: The role of general, fluid and crystallised intelligence. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 60-69.
Zhang, S., Yang, X., Si, S., & Zhang, J. (2021). The neurobiological basis of divergent thinking: Insight from gene co-expression network-based analysis. NeuroImage, 245, 118762.c
Recommended resources
Urban, K. K. (2005). Assessing creativity: The Test for Creative Thinking-Drawing Production (TCT-DP). International Education Journal, 6(2), 272-280.
Olson, J. A., Nahas, J., Chmoulevitch, D., Cropper, S. J., & Webb, M. E. (2021). Naming unrelated words predicts creativity. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(25), e2022340118
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2010). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press.
Epstein S. E., Pacini R., Denes-Raj V., and Heier H., Individual Differences in Intuitive-Experiential and Analytical-Rational Thinking Styles, Journal of Personality and Social Psychology, 71:2, pp. 390–405, 1996.
Batey, M., Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2009). Intelligence and personality as predictors of divergent thinking: The role of general, fluid and crystallised intelligence. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 60-69.
Zhang, S., Yang, X., Si, S., & Zhang, J. (2021). The neurobiological basis of divergent thinking: Insight from gene co-expression network-based analysis. NeuroImage, 245, 118762.c