Diplomová práce se zaměřuje na ztrátu blízké osoby v dětství pohledem dospělého. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na roli rodiny v životě dítěte, sleduje citovou vazbu, vazební chování, rozdíly mezi mužskými a ženskými rolemi a psychickou deprivaci. Druhá kapitola se věnuje sociologii smrti, zahrnuje dětské pojetí konceptu smrti, komunikaci s dítětem o tématu smrti, zármutek a truchlení spojené se ztrátou. Třetí a poslední kapitola pojednává o ztrátě blízké osoby a je rozdělena do pěti podkapitol. Ty se zabývají ztrátou blízké osoby v dětství, reakcemi dětí na zprávu o úmrtí, dopady na dítě ze ztráty rodiče, rodinnou situací po úmrtí blízké osoby, a nakonec odbornou pomocí pro truchlící dítě a rodinu. Praktická část práce je provedena pomocí kvalitativního výzkumu s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru. Byly uskutečněny čtyři rozhovory s lidmi, kteří zažili ztrátu rodiče v dětství. Data byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Cílem diplomové práce je zjistit, jak děti vnímají a prožívají ztrátu blízké osoby a jak tato událost může ovlivnit jejich další život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the loss of a close person in childhood from the point of view of an adult. The theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first chapter is focused on the role of the family in the child's life, it follows emotional attachment, attachment behavior, differences between male and female roles and psychological deprivation. The second chapter deals with the topic of death, including the sociology of death, children's understanding of the concept of death, communication with children about the topic of death, grief and mourning associated with loss. The third and last chapter deals with the loss of a loved one and is divided into five subsections. These remain the loss of a loved one in childhood, children's reactions to the news of death, the effects on the child of the loss of a parent, the family situation after the death of a loved one, and finally professional help for the grieving child and family. The practical part of the work is carried out using qualitative research using the semi-structured interview method. Four interviews were conducted with people who experienced the loss of a parent in childhood. Data were processed using interpretive phenomenological analysis (IPA). The aim of the thesis is to find out how children perceive and experience the loss of a loved one and how this event can affect their future life.
Klíčová slova
ztráta, rodič, dětství, rodina, dětské pojetí smrti, rodina, psychosociální dopady, odborná pomoc
Klíčová slova v angličtině
loss, parent, childhood, family, children's concept of death, family, psychosocial effects, professional help
Rozsah průvodní práce
92 s. (207 665 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na ztrátu blízké osoby v dětství pohledem dospělého. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na roli rodiny v životě dítěte, sleduje citovou vazbu, vazební chování, rozdíly mezi mužskými a ženskými rolemi a psychickou deprivaci. Druhá kapitola se věnuje sociologii smrti, zahrnuje dětské pojetí konceptu smrti, komunikaci s dítětem o tématu smrti, zármutek a truchlení spojené se ztrátou. Třetí a poslední kapitola pojednává o ztrátě blízké osoby a je rozdělena do pěti podkapitol. Ty se zabývají ztrátou blízké osoby v dětství, reakcemi dětí na zprávu o úmrtí, dopady na dítě ze ztráty rodiče, rodinnou situací po úmrtí blízké osoby, a nakonec odbornou pomocí pro truchlící dítě a rodinu. Praktická část práce je provedena pomocí kvalitativního výzkumu s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru. Byly uskutečněny čtyři rozhovory s lidmi, kteří zažili ztrátu rodiče v dětství. Data byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Cílem diplomové práce je zjistit, jak děti vnímají a prožívají ztrátu blízké osoby a jak tato událost může ovlivnit jejich další život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the loss of a close person in childhood from the point of view of an adult. The theoretical part of the thesis is divided into three chapters. The first chapter is focused on the role of the family in the child's life, it follows emotional attachment, attachment behavior, differences between male and female roles and psychological deprivation. The second chapter deals with the topic of death, including the sociology of death, children's understanding of the concept of death, communication with children about the topic of death, grief and mourning associated with loss. The third and last chapter deals with the loss of a loved one and is divided into five subsections. These remain the loss of a loved one in childhood, children's reactions to the news of death, the effects on the child of the loss of a parent, the family situation after the death of a loved one, and finally professional help for the grieving child and family. The practical part of the work is carried out using qualitative research using the semi-structured interview method. Four interviews were conducted with people who experienced the loss of a parent in childhood. Data were processed using interpretive phenomenological analysis (IPA). The aim of the thesis is to find out how children perceive and experience the loss of a loved one and how this event can affect their future life.
Klíčová slova
ztráta, rodič, dětství, rodina, dětské pojetí smrti, rodina, psychosociální dopady, odborná pomoc
Klíčová slova v angličtině
loss, parent, childhood, family, children's concept of death, family, psychosocial effects, professional help
Zásady pro vypracování
1. Promyšlení obsahu diplomové práce, náplň kapitol.
2. Studium odborné literatury zabývající se ztrátou blízké osoby a truchlením dítěte.
3. Vypracování teoretické části diplomové práce se zaměřením na prožívání ztráty blízké osoby v dětství.
4. Zpracování výzkumného plánu. Použití kvalitativního výzkumu, výzkumný nástroj: polostrukturovaný rozhovor.
5. Vypracování praktické části, analýza a interpretace získaných dat.
6. Průběžné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Promyšlení obsahu diplomové práce, náplň kapitol.
2. Studium odborné literatury zabývající se ztrátou blízké osoby a truchlením dítěte.
3. Vypracování teoretické části diplomové práce se zaměřením na prožívání ztráty blízké osoby v dětství.
4. Zpracování výzkumného plánu. Použití kvalitativního výzkumu, výzkumný nástroj: polostrukturovaný rozhovor.
5. Vypracování praktické části, analýza a interpretace získaných dat.
6. Průběžné konzultace s vedoucí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
CLEVE, Elisabeth. Drž tátu za ruku: krizová psychoterapie dvouletého chlapce. Přeložil Marie NOVOTNÁ. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 145 s. ISBN 8071068047.
GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015, 87 s. ISBN 978-80-262-0819-8.
LEVY, Alexander. Sbohem, mami, sbohem, tati: jak se vyrovnat se smrtí rodičů. Přeložil Eva KLIMENTOVÁ. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1740-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 s. ISBN 8004252362.
PLEVOVÁ, Irena a Michaela PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev: v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2022, 208 s. ISBN 978-80-271-0218-1.
SAMUEL, Julia. Cesty zármutku: příběhy o životě, smrti a přežití. Přeložil Alžběta KALINOVÁ. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-466-8.
Seznam doporučené literatury
CLEVE, Elisabeth. Drž tátu za ruku: krizová psychoterapie dvouletého chlapce. Přeložil Marie NOVOTNÁ. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 145 s. ISBN 8071068047.
GOLDMAN, Linda. Jak s dětmi mluvit o smrti. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015, 87 s. ISBN 978-80-262-0819-8.
LEVY, Alexander. Sbohem, mami, sbohem, tati: jak se vyrovnat se smrtí rodičů. Přeložil Eva KLIMENTOVÁ. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1740-4.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 s. ISBN 8004252362.
PLEVOVÁ, Irena a Michaela PUGNEROVÁ. Dětský výtvarný projev: v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2022, 208 s. ISBN 978-80-271-0218-1.
SAMUEL, Julia. Cesty zármutku: příběhy o životě, smrti a přežití. Přeložil Alžběta KALINOVÁ. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-466-8.