V této práci jsou prozkoumána specifika vztahu osvětlení s vnímáním produktu. Konkrétně se práce zabývá tím, zda se člověku produkty pod určitým druhem světla líbí více než pod jiným druhem světla. Osvětlení je zkoumáno z hlediska barevné teploty. Také se zabývá otázkou, zda je člověk spokojen s produktem pod určitým druhem světla více nebo méně než pod jiným druhem světla. Dále zjišťuje, zda tyto vjemy souvisí s osobnostními charakteristikami. V teoretické části je prezentovaná rešerše literatury pokrývající obecně téma světla a vlivu světla na člověka, psychologie osobnosti, zrakového a chuťového ústrojí, vlivu světla a osobnosti na zrakové a chuťové vnímání a reklamní psychologie. Empirická část zahrnuje provedení dotazníkového šetření a realizaci experimentu. Před samotným experimentem respondenti obdrželi online dotazník, který se zaměřoval na vnější vlivy, které mohly ovlivnit jejich vnímání a tím zkreslit výsledky. Respondentům byl před experimentem distribuován NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Skupina respondentů v první fázi srovnávala, za jakých světelných podmínek jim produkt připadal atraktivnější. V druhé části respondenti porovnávali, za jakého osvětlení byli s produktem více spokojeni. Předmětem zkoumání je vliv světelných podmínek na vnímanou atraktivitu produktu, spokojenost s produktem a vliv osobnosti na tyto vjemy.
Anotace v angličtině
This study explores the specifics of the relationship between lighting and product perception. Specifically, the study investigates whether people prefer products under certain types of lighting compared to others. Lighting is examined in terms of color temperature. Additionally, the study addresses whether individuals are more or less satisfied with a product under specific lighting conditions compared to others. Furthermore, it examines whether these perceptions are related to personality traits. The theoretical part includes a literature review covering the general topic of light and its effects on humans, personality psychology, visual and gustatory systems, the influence of light and personality on visual and gustatory perception, and advertising psychology. The empirical part involves conducting a questionnaire survey and an experiment. Before the experiment, participants received an online questionnaire focusing on external influences that could affect their perception and potentially bias the results. Participants were also administered the NEO Five-Factor Inventory before the experiment. In the first phase, participants compared the attractiveness of the product under different lighting conditions. In the second part, participants compared their satisfaction with the product under different lighting conditions. The study aims to investigate the influence of lighting conditions on perceived product attractiveness, satisfaction with the product, and the influence of personality on these perceptions.
Klíčová slova
světlo, barevná teplota, osobnost, vnímání
Klíčová slova v angličtině
light, light temperature, personality, perception
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci jsou prozkoumána specifika vztahu osvětlení s vnímáním produktu. Konkrétně se práce zabývá tím, zda se člověku produkty pod určitým druhem světla líbí více než pod jiným druhem světla. Osvětlení je zkoumáno z hlediska barevné teploty. Také se zabývá otázkou, zda je člověk spokojen s produktem pod určitým druhem světla více nebo méně než pod jiným druhem světla. Dále zjišťuje, zda tyto vjemy souvisí s osobnostními charakteristikami. V teoretické části je prezentovaná rešerše literatury pokrývající obecně téma světla a vlivu světla na člověka, psychologie osobnosti, zrakového a chuťového ústrojí, vlivu světla a osobnosti na zrakové a chuťové vnímání a reklamní psychologie. Empirická část zahrnuje provedení dotazníkového šetření a realizaci experimentu. Před samotným experimentem respondenti obdrželi online dotazník, který se zaměřoval na vnější vlivy, které mohly ovlivnit jejich vnímání a tím zkreslit výsledky. Respondentům byl před experimentem distribuován NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Skupina respondentů v první fázi srovnávala, za jakých světelných podmínek jim produkt připadal atraktivnější. V druhé části respondenti porovnávali, za jakého osvětlení byli s produktem více spokojeni. Předmětem zkoumání je vliv světelných podmínek na vnímanou atraktivitu produktu, spokojenost s produktem a vliv osobnosti na tyto vjemy.
Anotace v angličtině
This study explores the specifics of the relationship between lighting and product perception. Specifically, the study investigates whether people prefer products under certain types of lighting compared to others. Lighting is examined in terms of color temperature. Additionally, the study addresses whether individuals are more or less satisfied with a product under specific lighting conditions compared to others. Furthermore, it examines whether these perceptions are related to personality traits. The theoretical part includes a literature review covering the general topic of light and its effects on humans, personality psychology, visual and gustatory systems, the influence of light and personality on visual and gustatory perception, and advertising psychology. The empirical part involves conducting a questionnaire survey and an experiment. Before the experiment, participants received an online questionnaire focusing on external influences that could affect their perception and potentially bias the results. Participants were also administered the NEO Five-Factor Inventory before the experiment. In the first phase, participants compared the attractiveness of the product under different lighting conditions. In the second part, participants compared their satisfaction with the product under different lighting conditions. The study aims to investigate the influence of lighting conditions on perceived product attractiveness, satisfaction with the product, and the influence of personality on these perceptions.
Klíčová slova
světlo, barevná teplota, osobnost, vnímání
Klíčová slova v angličtině
light, light temperature, personality, perception
Zásady pro vypracování
V této práci budou prozkoumána specifika vztahu osvětlení s vnímáním produktu. Konkrétně se práce bude zabývat otázkou, zda se člověku produkty pod určitým druhem světla líbí více než pod jiným druhem světla. Osvětlení se bude lišit jeho intenzitou a barevnou teplotou. Také se bude zabývat otázkou, zda člověku produkt pod určitým druhem světla chutná více nebo méně než pod jiným druhem světla. Dále bude zjišťovat, zda tyto vjemy souvisí s osobnostními charakteristikami podle pětifaktorového osobnostního inventáře NEO. V teoretické části bude prezentovaná rešerše literatury pokrývající obecně téma světla, pak téma vlivu světla na člověka a zrakového vnímání, reklamní psychologie, dále pak teoretické koncepce popisující rozdíly zrakového vnímání u lidí. Empirická část představí realizované dotazníkové šetření a realizaci experimentu. S pomocí příležitostného výběru bude soubor o rozsahu několika desítek respondentů participovat na experimentu, zabývajícím se vlivem osvětlení na vnímání produktu. Dotazník, který participanti obdrží před experimentem se bude zabývat vnějšími vlivy, které mohly ovlivnit vnímání a tím i zkreslit výsledek experimentu. Spolu s dotazníkem bude respondentovi zaslán NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Podmínkou pro zahrnutí respondenta do výzkumu bude minimálně 18 - 30 let věku, správná funkce zraku, nepřítomná intolerance na laktózu a nepřítomná epilepsie. Skupina respondentů bude v první fázi experimentu srovnávat, za jakých světelných podmínek jim produkt bude připadat atraktivnější. V druhé části experimentu budou respondenti porovnávat, za jakého osvětlení jim produkt bude chutnat více, či méně. Předmětem zkoumání bude vliv světelných podmínek na vnímanou atraktivitu produktu, chuť produktu a vliv osobnosti na tyto vjemy. Výsledky budou diskutovány v kontextu relevantních vědeckých teorií.
Zásady pro vypracování
V této práci budou prozkoumána specifika vztahu osvětlení s vnímáním produktu. Konkrétně se práce bude zabývat otázkou, zda se člověku produkty pod určitým druhem světla líbí více než pod jiným druhem světla. Osvětlení se bude lišit jeho intenzitou a barevnou teplotou. Také se bude zabývat otázkou, zda člověku produkt pod určitým druhem světla chutná více nebo méně než pod jiným druhem světla. Dále bude zjišťovat, zda tyto vjemy souvisí s osobnostními charakteristikami podle pětifaktorového osobnostního inventáře NEO. V teoretické části bude prezentovaná rešerše literatury pokrývající obecně téma světla, pak téma vlivu světla na člověka a zrakového vnímání, reklamní psychologie, dále pak teoretické koncepce popisující rozdíly zrakového vnímání u lidí. Empirická část představí realizované dotazníkové šetření a realizaci experimentu. S pomocí příležitostného výběru bude soubor o rozsahu několika desítek respondentů participovat na experimentu, zabývajícím se vlivem osvětlení na vnímání produktu. Dotazník, který participanti obdrží před experimentem se bude zabývat vnějšími vlivy, které mohly ovlivnit vnímání a tím i zkreslit výsledek experimentu. Spolu s dotazníkem bude respondentovi zaslán NEO pětifaktorový osobnostní inventář. Podmínkou pro zahrnutí respondenta do výzkumu bude minimálně 18 - 30 let věku, správná funkce zraku, nepřítomná intolerance na laktózu a nepřítomná epilepsie. Skupina respondentů bude v první fázi experimentu srovnávat, za jakých světelných podmínek jim produkt bude připadat atraktivnější. V druhé části experimentu budou respondenti porovnávat, za jakého osvětlení jim produkt bude chutnat více, či méně. Předmětem zkoumání bude vliv světelných podmínek na vnímanou atraktivitu produktu, chuť produktu a vliv osobnosti na tyto vjemy. Výsledky budou diskutovány v kontextu relevantních vědeckých teorií.
Seznam doporučené literatury
Chen, W., Huang, Z., Liu, Q., Pointer, M. R., Liu, Y., & Gong, H. (2020). Evaluating the color preference of lighting: the light booth matters. Optics express, 28(10). https://doi.org/14874-14883
Granger, G. W. (1953). Personality and visual perception: A Review. The British Journal of Psychiatry, 8-43. https://doi.org/10.1192/bjp.99.414.8
Huang, Z., Liu, Q., Luo, M. R., Pointer, M. R., Wu, B., & Liu, A. (2020). The whiteness of lighting and colour preference, Part 2: A meta-analysis of psychophysical data, 52(1), 23-35. https://doi.org/10.1177/1477153519837946
Huang, Z., Liu, Q., Pointer, M., Luo, M., Wu, B., & Liu, A. (2019). White lighting and colour preference, Part 1: Correlation analysis and metrics validation. Lighting Research & Technology, 1-18. https://doi.org/10.1177/1477153518824789
Jost-Boissard, S., Avouac, P., & Fontoynont, M. (2015). Assessing the colour quality of LED sources: Naturalness, attractiveness, colourfulness and colour difference. Lighting research & technology, 47(7), https://doi.org/769-794
Stenberg, G., Rosén, I., & Risberg, J. (1990). Attention and personality in augmenting/ reducing of visual evoked potencials. Pergamon Press plc, 1990, 12. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0191-8869(90)90151-G
Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Grada.
Tomassoni, R., Galetta, G., & Treglia, E. (2015). Psychology of Light: How Light Influences the Health and Psyche. Psychology, 06(10), 1216-1222. https://doi.org/10.4236/psych.2015.610119
Seznam doporučené literatury
Chen, W., Huang, Z., Liu, Q., Pointer, M. R., Liu, Y., & Gong, H. (2020). Evaluating the color preference of lighting: the light booth matters. Optics express, 28(10). https://doi.org/14874-14883
Granger, G. W. (1953). Personality and visual perception: A Review. The British Journal of Psychiatry, 8-43. https://doi.org/10.1192/bjp.99.414.8
Huang, Z., Liu, Q., Luo, M. R., Pointer, M. R., Wu, B., & Liu, A. (2020). The whiteness of lighting and colour preference, Part 2: A meta-analysis of psychophysical data, 52(1), 23-35. https://doi.org/10.1177/1477153519837946
Huang, Z., Liu, Q., Pointer, M., Luo, M., Wu, B., & Liu, A. (2019). White lighting and colour preference, Part 1: Correlation analysis and metrics validation. Lighting Research & Technology, 1-18. https://doi.org/10.1177/1477153518824789
Jost-Boissard, S., Avouac, P., & Fontoynont, M. (2015). Assessing the colour quality of LED sources: Naturalness, attractiveness, colourfulness and colour difference. Lighting research & technology, 47(7), https://doi.org/769-794
Stenberg, G., Rosén, I., & Risberg, J. (1990). Attention and personality in augmenting/ reducing of visual evoked potencials. Pergamon Press plc, 1990, 12. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0191-8869(90)90151-G
Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Grada.
Tomassoni, R., Galetta, G., & Treglia, E. (2015). Psychology of Light: How Light Influences the Health and Psyche. Psychology, 06(10), 1216-1222. https://doi.org/10.4236/psych.2015.610119