Diplomová práce se zabývá souvislostmi attachmentu, sebehodnocení a soucitu se sebou v kontextu psychického zdraví a psychických obtíží u dospívajících ve věku 15 až 19 let. Cílem bylo zjistit prediktory psychického zdraví a vztahy mezi jednotlivými koncepty. Sběr dat proběhl na středních školách ve 4 krajích České republiky formou náhodného částečně stratifikovaného a skupinového výběru. Výzkumu se zúčastnilo 13 škol, výzkumný soubor tvoří 1033 respondentů. Citová vazba byla měřena pomocí nástroje ECR-CZ, psychické zdraví metodou MHC-SF a psychické obtíže nástrojem SCL-90-S. Dále byla zvolena Škála soucitu se sebou SCS-CZ a Rosenbergova škála sebehodnocení RSES. Psychické zdraví má významný pozitivní vztah se sebehodnocením i soucitem se sebou. Negativní signifikantní vztah se nachází mezi psychickým zdravím a vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Sebehodnocení i soucit se sebou negativně korelují se vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Sebehodnocení má silný pozitivní vztah se soucitem se sebou. Celková psychická zátěž pozitivně koreluje se vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Naopak negativní vztahy se nachází mezi psychickou zátěží a sebehodnocením i soucitem se sebou. Mezi pohlavími existují významné rozdíly v attachmentu, sebehodnocení, soucitu se sebou i psychickém zdraví a míře psychických obtíží. Attachment, sebehodnocení i pohlaví jsou významnými prediktory psychického zdraví dospívajících.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationships of attachment, self-esteem and self-compassion in the context of mental health and mental health issues in adolescents aged 15 to 19 years. The aim was to find out the predictors of mental health and the connections between individual concepts. Data collection took place at secondary schools in 4 regions of the Czech Republic in the form of random, partially stratified and cluster sampling. 13 schools participated in the research, the research group consists of 1033 respondents. Attachment was measured using the ECR-CZ method, mental health using the MHC-SF method, and mental health issues using the SCL-90-S method. The Self-Compassion Scale SCS-CZ and the Rosenberg Self-Evaluation Scale RSES were also selected. Mental health has a significant positive relationship with both self-esteem and self-compassion. A negative significant relationship is found between mental health and attachment anxiety and avoidance. Both self-esteem and self-compassion are negatively correlated with attachment anxiety and avoidance. Self-esteem has a strong positive relationship with self-compassion. The Global Severity Index is positively correlated with attachment anxiety and avoidance. On the contrary, negative relationships are found between The Global Severity Index and self-esteem and self-compassion. There are significant gender differences in attachment, self-esteem, self-compassion, and mental health and the Global Severity Index. Attachment, self-esteem and gender are significant predictors of adolescent mental health.
Klíčová slova
soucit se sebou, sebehodnocení, attachment, psychické zdraví, dospívající
Diplomová práce se zabývá souvislostmi attachmentu, sebehodnocení a soucitu se sebou v kontextu psychického zdraví a psychických obtíží u dospívajících ve věku 15 až 19 let. Cílem bylo zjistit prediktory psychického zdraví a vztahy mezi jednotlivými koncepty. Sběr dat proběhl na středních školách ve 4 krajích České republiky formou náhodného částečně stratifikovaného a skupinového výběru. Výzkumu se zúčastnilo 13 škol, výzkumný soubor tvoří 1033 respondentů. Citová vazba byla měřena pomocí nástroje ECR-CZ, psychické zdraví metodou MHC-SF a psychické obtíže nástrojem SCL-90-S. Dále byla zvolena Škála soucitu se sebou SCS-CZ a Rosenbergova škála sebehodnocení RSES. Psychické zdraví má významný pozitivní vztah se sebehodnocením i soucitem se sebou. Negativní signifikantní vztah se nachází mezi psychickým zdravím a vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Sebehodnocení i soucit se sebou negativně korelují se vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Sebehodnocení má silný pozitivní vztah se soucitem se sebou. Celková psychická zátěž pozitivně koreluje se vztahovou úzkostností i vyhýbavostí. Naopak negativní vztahy se nachází mezi psychickou zátěží a sebehodnocením i soucitem se sebou. Mezi pohlavími existují významné rozdíly v attachmentu, sebehodnocení, soucitu se sebou i psychickém zdraví a míře psychických obtíží. Attachment, sebehodnocení i pohlaví jsou významnými prediktory psychického zdraví dospívajících.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationships of attachment, self-esteem and self-compassion in the context of mental health and mental health issues in adolescents aged 15 to 19 years. The aim was to find out the predictors of mental health and the connections between individual concepts. Data collection took place at secondary schools in 4 regions of the Czech Republic in the form of random, partially stratified and cluster sampling. 13 schools participated in the research, the research group consists of 1033 respondents. Attachment was measured using the ECR-CZ method, mental health using the MHC-SF method, and mental health issues using the SCL-90-S method. The Self-Compassion Scale SCS-CZ and the Rosenberg Self-Evaluation Scale RSES were also selected. Mental health has a significant positive relationship with both self-esteem and self-compassion. A negative significant relationship is found between mental health and attachment anxiety and avoidance. Both self-esteem and self-compassion are negatively correlated with attachment anxiety and avoidance. Self-esteem has a strong positive relationship with self-compassion. The Global Severity Index is positively correlated with attachment anxiety and avoidance. On the contrary, negative relationships are found between The Global Severity Index and self-esteem and self-compassion. There are significant gender differences in attachment, self-esteem, self-compassion, and mental health and the Global Severity Index. Attachment, self-esteem and gender are significant predictors of adolescent mental health.
Klíčová slova
soucit se sebou, sebehodnocení, attachment, psychické zdraví, dospívající
Cílem práce je provést analýzu soucitu se sebou, sebehodnocení a attachmentu ve vztahu k psychickému zdraví u dospívajících. Na základě teoretické části realizovat výzkum, jehož cílem bude najít prediktory psychického zdraví a odhalit vztahy mezi jednotlivými koncepty. Výzkum bude realizován kvantitativně na souboru dospívajících ve věku 15 až 19 let.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je provést analýzu soucitu se sebou, sebehodnocení a attachmentu ve vztahu k psychickému zdraví u dospívajících. Na základě teoretické části realizovat výzkum, jehož cílem bude najít prediktory psychického zdraví a odhalit vztahy mezi jednotlivými koncepty. Výzkum bude realizován kvantitativně na souboru dospívajících ve věku 15 až 19 let.
Seznam doporučené literatury
Benda, J., & Reichova, A. (2016). Psychometrické charakteristiky české verze Self-Compassion Scale (SCS-CZ). Československá psychologie, 60, 120–136.
Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou. Portál.
Benda, J. (2020). Soucit se sebou a jeho role v regulaci emocí, udržování duševního zdraví a osobní pohody: Disertační práce. Univerzita Karlova.
Bowlby, J. (2010). Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2016). Handbook of Attachment, Third Edition: Theory, Research, and Clinical Applications (3rd ed.). Guilford Press.
Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Young Adults. Self and Identity, 9(3), 225–240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
Neff, K. D. (2011). Self-Compassion, Self-Esteem, and Well-Being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x
Pandey, R., Tiwari, G. K., Parihar, P., & Rai, P. K. (2021). Positive, not negative, self-compassion mediates the relationship between self-esteem and well-being. Psychology and psychotherapy, 94(1), 1–15. https://doi.org/10.1111/papt.12259
Seznam doporučené literatury
Benda, J., & Reichova, A. (2016). Psychometrické charakteristiky české verze Self-Compassion Scale (SCS-CZ). Československá psychologie, 60, 120–136.
Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou. Portál.
Benda, J. (2020). Soucit se sebou a jeho role v regulaci emocí, udržování duševního zdraví a osobní pohody: Disertační práce. Univerzita Karlova.
Bowlby, J. (2010). Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Portál.
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2016). Handbook of Attachment, Third Edition: Theory, Research, and Clinical Applications (3rd ed.). Guilford Press.
Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Young Adults. Self and Identity, 9(3), 225–240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307
Neff, K. D. (2011). Self-Compassion, Self-Esteem, and Well-Being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00330.x
Pandey, R., Tiwari, G. K., Parihar, P., & Rai, P. K. (2021). Positive, not negative, self-compassion mediates the relationship between self-esteem and well-being. Psychology and psychotherapy, 94(1), 1–15. https://doi.org/10.1111/papt.12259