Tato bakalářská práce se zaobírá rozvojem jemné motoriky zaměřené na manipulační funkce horních končetin předškolních dětí pod vedením ergoterapeuta. Nácvik a rozvoj jemné motoriky je velice důležitou součástí vývoje dítěte, kdy pomáhá dětem k lepší samostatnosti ve všech oblastech života a je klíčovým aspektem předškolních dětí pro nástup do školy. Cílem práce je vytvořit obecný přehled o možných poruchách jemné motoriky předškolních dětí a ukázat smysluplnost ergoterapeutické intervence pro jejich rozvoj. Pro zpracování byly využity databáze PubMed, Medline Ovid, Ebsco a Google scholar.
Anotace v angličtině
This bachleor's thesis deals with the development of fine motor skills focused on the manipulative functions of the upper limbs of preschool children under the guidance of an occupational therapist. The training and development of fine motor skills is a very important part of a child's development. It helps children to become more independent in all life areas and it is a key aspect for preschool children to start school. The aim of the thesis is to create a general overview of the types of fine motor disorders and to show the usefulness of occupational therapy intervention to deal with disorders. PubMed, Medline Ovid, Ebsco and Google scholar were used for processing.
fine motor skills, graphomotor, preschool age, occupational therapy
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaobírá rozvojem jemné motoriky zaměřené na manipulační funkce horních končetin předškolních dětí pod vedením ergoterapeuta. Nácvik a rozvoj jemné motoriky je velice důležitou součástí vývoje dítěte, kdy pomáhá dětem k lepší samostatnosti ve všech oblastech života a je klíčovým aspektem předškolních dětí pro nástup do školy. Cílem práce je vytvořit obecný přehled o možných poruchách jemné motoriky předškolních dětí a ukázat smysluplnost ergoterapeutické intervence pro jejich rozvoj. Pro zpracování byly využity databáze PubMed, Medline Ovid, Ebsco a Google scholar.
Anotace v angličtině
This bachleor's thesis deals with the development of fine motor skills focused on the manipulative functions of the upper limbs of preschool children under the guidance of an occupational therapist. The training and development of fine motor skills is a very important part of a child's development. It helps children to become more independent in all life areas and it is a key aspect for preschool children to start school. The aim of the thesis is to create a general overview of the types of fine motor disorders and to show the usefulness of occupational therapy intervention to deal with disorders. PubMed, Medline Ovid, Ebsco and Google scholar were used for processing.
fine motor skills, graphomotor, preschool age, occupational therapy
Zásady pro vypracování
Volba tématu a vedoucího bakalářské práce
Stanovení cílů práce
Tvorba osnovy
Rešeršní činnost
Tvorba bakalářské práce
Konzultace s vedoucím
Zpracování připomínek vedoucího
Odevzdání a obhajoba práce
Zásady pro vypracování
Volba tématu a vedoucího bakalářské práce
Stanovení cílů práce
Tvorba osnovy
Rešeršní činnost
Tvorba bakalářské práce
Konzultace s vedoucím
Zpracování připomínek vedoucího
Odevzdání a obhajoba práce
Seznam doporučené literatury
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária, 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
KOLÁŘ, Pavel, [2020]. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
MARTINO, Ellen M. a Jennifer E. LAPE, 2021. Occupational therapy in the preschool classroom - Promoting fine motor and visual motor skills for kindergarten readiness. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention [online]. 14(2), 134-152 [cit. 2022-11-14]. ISSN 1941-1243. Dostupné z: doi:10.1080/19411243.2020.1822261
PILLER, Aimee a Elizabeth TORREZ, 2018. Defining Occupational Therapy Interventions for Children with Fine Motor and Handwriting Difficulties. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention [online]. 12(2), 210-224 [cit. 2022-11-14]. ISSN 1941-1243. Dostupné z: doi:10.1080/19411243.2019.1592053
Seznam doporučené literatury
VYSKOTOVÁ, Jana a Kateřina MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária, 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2699-1.
KOLÁŘ, Pavel, [2020]. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-500-9.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
MARTINO, Ellen M. a Jennifer E. LAPE, 2021. Occupational therapy in the preschool classroom - Promoting fine motor and visual motor skills for kindergarten readiness. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention [online]. 14(2), 134-152 [cit. 2022-11-14]. ISSN 1941-1243. Dostupné z: doi:10.1080/19411243.2020.1822261
PILLER, Aimee a Elizabeth TORREZ, 2018. Defining Occupational Therapy Interventions for Children with Fine Motor and Handwriting Difficulties. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention [online]. 12(2), 210-224 [cit. 2022-11-14]. ISSN 1941-1243. Dostupné z: doi:10.1080/19411243.2019.1592053
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Rozvoj jemné motoriky v předškolním věku z pohledu ergoterapeuta
Vedoucí práce: Mgr. Jana Vyskotová, Ph.D. Oponent práce: Mgr. Kateřina Wolfová
Otázky vedoucího práce:
Měla jste osobně příležitost pracovat s dítětem s některou Vámi uváděnou poruchou jemné motoriky?
Otázky oponenta práce:
Máte představu (či zkušenost ze školní praxe), zda se (a které) standardizované testy pro hodnocení jemné motoriky používají v České republice?
Jaký je podle Vás rozdíl v obsahu práce dětského fyzioterapeuta a ergoterapeuta?
Druhé opravné závěrečné zkoušky (obhájení závěrečné práce) se účastní proděkanka pro studijní, sociální a pedagogické záležitosti Mgr. Anita Můčková, Ph.D.
(Na otázky vedoucího práce i oponenta studentka reagovala a zodpověděla je.)