Tato bakalářská práce se zabývá grafomotorickými schopnostmi dětí v posledním povinném roce předškolního vzdělávání. V teoretické části zpracovává teroristická východiska, které poskytují základní pochopení tématu. Výzkumný design má charakter kvalitativní. Praktickou část tvoří výsledky z pozorování dětí a z rozhovoru s učitelkou. Metody sběru dat jsou pozorování a rozhovor. Požadavky jsou sledovány podle RVP PV. Cílem praktické části bylo zjistit, jestli jsou děti v posledním roce předškolního vzdělávání připraveni v oblasti grafomotoriky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the graphomotor skills of children in the last compulsory year of preschool education. The theoretical part elaborates the theoretical background that provides a basic understanding of the topic. The research design is qualitative in nature. The practical part consists of results from observations of children and from an interview with the teacher. The methods of data collection are observation and interview. The requirements are followed according to the RVP PV. The aim of the practical part was to find out if the children are ready in the last year of preschool education in the field of graphomotor skills.
Klíčová slova
grafomotorická dovednost, dítě předškolního věku, školní zralost, školní připravenost, dítě před vstupem do školy, lateralita
Klíčová slova v angličtině
graphomotor skill, preschool child, school readiness, child before entering school, laterality
Rozsah průvodní práce
83 s. (77 633 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá grafomotorickými schopnostmi dětí v posledním povinném roce předškolního vzdělávání. V teoretické části zpracovává teroristická východiska, které poskytují základní pochopení tématu. Výzkumný design má charakter kvalitativní. Praktickou část tvoří výsledky z pozorování dětí a z rozhovoru s učitelkou. Metody sběru dat jsou pozorování a rozhovor. Požadavky jsou sledovány podle RVP PV. Cílem praktické části bylo zjistit, jestli jsou děti v posledním roce předškolního vzdělávání připraveni v oblasti grafomotoriky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the graphomotor skills of children in the last compulsory year of preschool education. The theoretical part elaborates the theoretical background that provides a basic understanding of the topic. The research design is qualitative in nature. The practical part consists of results from observations of children and from an interview with the teacher. The methods of data collection are observation and interview. The requirements are followed according to the RVP PV. The aim of the practical part was to find out if the children are ready in the last year of preschool education in the field of graphomotor skills.
Klíčová slova
grafomotorická dovednost, dítě předškolního věku, školní zralost, školní připravenost, dítě před vstupem do školy, lateralita
Klíčová slova v angličtině
graphomotor skill, preschool child, school readiness, child before entering school, laterality
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumného šetření
Realizace výzkumného šetření
Zpracování a vyhodnocení dat
Závěry
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Zpracování teoretických východisek
Příprava výzkumného šetření
Realizace výzkumného šetření
Zpracování a vyhodnocení dat
Závěry
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006, 80 s. Dětská naučná edice. Metodika. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci a děti prvního stupně ZŠ. ISBN 9788025125694.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016, 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
VÁGNEROVÁ, Marie a Youcef HADJ MOUSSA. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006, 80 s. Dětská naučná edice. Metodika. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci a děti prvního stupně ZŠ. ISBN 9788025125694.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016, 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
VÁGNEROVÁ, Marie a Youcef HADJ MOUSSA. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
Příloha číslo 1: Souhlas s účastí dítěte ve výzkumném šetření
Příloha číslo 2: Vzor záznamových archů o dítěti
Příloha číslo 3: Vzor záznamových archů o dítěti
Příloha číslo 4: Karolínka úchop tužky
Příloha číslo 5, 6, 7, 8: Karolínka grafomotorické listy
Příloha číslo 9: Emička úchop tužky
Příloha číslo 10, 11, 12, 13: Emička grafomotorické listy
Příloha číslo 14: Kubík úchop tužky
Příloha číslo 15, 16, 17, 18: Kubík grafomotorické listy
Příloha číslo 19: Vendulka úchop tužky
Příloha číslo 20, 21, 22, 23: Vendulka grafomotorické listy
Příloha číslo 24: Filípek úchop tužky
Příloha číslo 25, 26, 27, 28: Filípek grafomotorické listy
Příloha číslo 29: Liborek úchop tužky
Příloha číslo 30, 31, 32, 33: Liborek grafomotorické listy
Příloha číslo 34: Tadeášek úchop tužky
Příloha číslo 35, 36, 37, 38: Tadeášek grafomotorické listy
Příloha číslo 39: Martínek úchop tužky
Příloha číslo 40, 41, 42, 43: Martínek grafomotorické listy