Diplomová práce se zaměřuje na téma adaptace žáka 1.třídy na školní prostředí. Práce zahrnuje počátky školního vzdělávání dítěte, což se orientuje na různé role (role žáka, učitele, spolužáků, rodičů, sourozenců) a rovněž na spolupráci mezi rodinnou a školou. Dále je zde zmíněno předškolní vzdělávání a školní zralost a připravenost. V empirické části práce je analyzováno výzkumné šetření s cílem zjistit, jak učitelé a rodiče hodnotí a vnímají adaptaci dítěte na nové školní prostředí z hlediska stanovených klíčových kompetencí z RVP PV.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the topic of adaptation of a 1st grade pupil to the school environment. The thesis covers the child's early schooling, which focuses on different roles (the roles of the pupil, teacher, classmates, parents, siblings) as well as the cooperation between the family and the school. Preschool education and school maturity and readiness are also mentioned. In the empirical part of the thesis, a research investigation is analysed to find out how teachers and parents evaluate and perceive the child's adaptation to the new school environment in terms of the identified key competences from the RVP PV.
Klíčová slova
Dítě mladšího školního věku, adaptace žáka, rodina, škola, školní připravenost, nástup do školy, spolupráce, motivace
Klíčová slova v angličtině
Young school-age child, student adaptation, family, school, school readiness, school entry, cooperation, motivation
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na téma adaptace žáka 1.třídy na školní prostředí. Práce zahrnuje počátky školního vzdělávání dítěte, což se orientuje na různé role (role žáka, učitele, spolužáků, rodičů, sourozenců) a rovněž na spolupráci mezi rodinnou a školou. Dále je zde zmíněno předškolní vzdělávání a školní zralost a připravenost. V empirické části práce je analyzováno výzkumné šetření s cílem zjistit, jak učitelé a rodiče hodnotí a vnímají adaptaci dítěte na nové školní prostředí z hlediska stanovených klíčových kompetencí z RVP PV.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the topic of adaptation of a 1st grade pupil to the school environment. The thesis covers the child's early schooling, which focuses on different roles (the roles of the pupil, teacher, classmates, parents, siblings) as well as the cooperation between the family and the school. Preschool education and school maturity and readiness are also mentioned. In the empirical part of the thesis, a research investigation is analysed to find out how teachers and parents evaluate and perceive the child's adaptation to the new school environment in terms of the identified key competences from the RVP PV.
Klíčová slova
Dítě mladšího školního věku, adaptace žáka, rodina, škola, školní připravenost, nástup do školy, spolupráce, motivace
Klíčová slova v angličtině
Young school-age child, student adaptation, family, school, school readiness, school entry, cooperation, motivation
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a odborných zdrojů
2. Stanovení cílů
3. Metodologie výzkumu
4. Sběr dat a jejich vyhodnocení
5. Závěry a přínos pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury a odborných zdrojů
2. Stanovení cílů
3. Metodologie výzkumu
4. Sběr dat a jejich vyhodnocení
5. Závěry a přínos pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie Dětství a dospívání. 2012. ISBN 9788024621531.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy / Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová. 2010. ISBN 9788025125694.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie / Jiří Mareš. 2013. ISBN 9788026201748.
JEDLIČKA, Richard. JAROSLAV KOŤA. Pedagogická psychologie pro učitele Psychologie ve výchově a vzdělávání Richard Jedlička, Jaroslav Koťa, Jan Slavík. 2018. ISBN 9788027105861.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci] / Olga Zelinková. 2011. ISBN 9788026200444.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie Dětství a dospívání. 2012. ISBN 9788024621531.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy / Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová. 2010. ISBN 9788025125694.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie / Jiří Mareš. 2013. ISBN 9788026201748.
JEDLIČKA, Richard. JAROSLAV KOŤA. Pedagogická psychologie pro učitele Psychologie ve výchově a vzdělávání Richard Jedlička, Jaroslav Koťa, Jan Slavík. 2018. ISBN 9788027105861.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci] / Olga Zelinková. 2011. ISBN 9788026200444.