V rámci magisterské diplomové práce vznikl edukační program "Jak si žije
kosmonaut?" a edukační prostředek - pracovní sešit s názvem "Slunce naše denní
hvězda" pro Hvězdárnu Prostějov odbor Muzea a galerie v Prostějově. Edukační
program i pracovní sešit jsou zaměřeny na návštěvníky mladšího školního věku,
jelikož tato skupina tvoří nezanedbatelnou část návštěvnosti hvězdárny. Záměrem
edukačního programu bylo dětem přiblížit život ve vesmíru pomocí praktických
činností. Pro účel praktických činností byl vytvořen i pracovní sešit, který dětem
přibližuje Slunce jako nezbytnou součást našeho života. Příprava i realizace
programu proběhla na půdě hvězdárny, kde bude dále zařazen do běžné nabídky
instituce. Pracovní sešit zde bude k dostání pro veřejnost a bude sloužit jako opora
při pozorování Slunce.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is to create an educational
program entitled "How's the life of astronauts?" and a
didactic resource - a workbook "Sun our daily star" for
the Astronomical Observatory in Prostějov, part of the
Museum and Gallery in Prostějov. The educational
program and workbook are dedicated to visitors of
lower school age (6-12). The aim of the educational
program was to introduce to children the life in space
through practical activities. With the intention of trying
things practically, the workbook brought children closer
to understanding the Sun as an essential part of our
lives. The preparation and implementation of the
program took place on the grounds of the observatory,
where it will be included in the regular offer of the
institution. The workbook will be available to the public
here and will serve as a support during observations of
the Sun.
Klíčová slova
muzeum, muzejní edukace, didaktické prostředky, edukační program, pracovní sešit,
hvězdárna, kosmonautika, Slunce
Klíčová slova v angličtině
museum, museum education, didactics means,
educational programme, exercise book, observatory,
cosmonautics, Sun
Rozsah průvodní práce
122 s. (153 247 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V rámci magisterské diplomové práce vznikl edukační program "Jak si žije
kosmonaut?" a edukační prostředek - pracovní sešit s názvem "Slunce naše denní
hvězda" pro Hvězdárnu Prostějov odbor Muzea a galerie v Prostějově. Edukační
program i pracovní sešit jsou zaměřeny na návštěvníky mladšího školního věku,
jelikož tato skupina tvoří nezanedbatelnou část návštěvnosti hvězdárny. Záměrem
edukačního programu bylo dětem přiblížit život ve vesmíru pomocí praktických
činností. Pro účel praktických činností byl vytvořen i pracovní sešit, který dětem
přibližuje Slunce jako nezbytnou součást našeho života. Příprava i realizace
programu proběhla na půdě hvězdárny, kde bude dále zařazen do běžné nabídky
instituce. Pracovní sešit zde bude k dostání pro veřejnost a bude sloužit jako opora
při pozorování Slunce.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is to create an educational
program entitled "How's the life of astronauts?" and a
didactic resource - a workbook "Sun our daily star" for
the Astronomical Observatory in Prostějov, part of the
Museum and Gallery in Prostějov. The educational
program and workbook are dedicated to visitors of
lower school age (6-12). The aim of the educational
program was to introduce to children the life in space
through practical activities. With the intention of trying
things practically, the workbook brought children closer
to understanding the Sun as an essential part of our
lives. The preparation and implementation of the
program took place on the grounds of the observatory,
where it will be included in the regular offer of the
institution. The workbook will be available to the public
here and will serve as a support during observations of
the Sun.
Klíčová slova
muzeum, muzejní edukace, didaktické prostředky, edukační program, pracovní sešit,
hvězdárna, kosmonautika, Slunce
Klíčová slova v angličtině
museum, museum education, didactics means,
educational programme, exercise book, observatory,
cosmonautics, Sun
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zpracovat návrh edukačního programu a didaktických prostředků.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zpracovat návrh edukačního programu a didaktických prostředků.
Seznam doporučené literatury
FULKOVÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997. 128 s. ISBN 80-7168-382-5. KASPER, T., KASPEROVÁ D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishung, a.s., 2008. 224. ISBN 978-80-247-2429-4. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 135 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4637-0.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3034-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 361 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Jolana LAŽOVÁ. Muzeum versus digitální éra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 264 s. Monografie. ISBN 978-80-244-5023-0.
JIROUTOVÁ, Jana. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, [cit. 2022-05-31]. Skripta. ISBN 978-80-244-4195-5.
KREUZIGER, Martin. Mezi zábavou a vzděláváním: Analýza edukačních programů v science centru. 2015, 93 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Petra Šobáňová.
SVÁKOVÁ, Petra. Science centra v České republice. 2016, 100 s. (150 387). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Petra Šobáňová.
Seznam doporučené literatury
FULKOVÁ, M. a kol. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997. 128 s. ISBN 80-7168-382-5. KASPER, T., KASPEROVÁ D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishung, a.s., 2008. 224. ISBN 978-80-247-2429-4. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003. 56 s. Texty pro distanční vzdělávání. ISBN 80-7290-121-4.
JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, Veronika. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 135 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4637-0.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. Monografie. ISBN 978-80-244-3034-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 361 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Jolana LAŽOVÁ. Muzeum versus digitální éra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 264 s. Monografie. ISBN 978-80-244-5023-0.
JIROUTOVÁ, Jana. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, [cit. 2022-05-31]. Skripta. ISBN 978-80-244-4195-5.
KREUZIGER, Martin. Mezi zábavou a vzděláváním: Analýza edukačních programů v science centru. 2015, 93 s. Diplomové práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Petra Šobáňová.
SVÁKOVÁ, Petra. Science centra v České republice. 2016, 100 s. (150 387). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce Petra Šobáňová.