Cílem diplomové práce byla tvorba výukových videí vhodných k využití do výuky
chemie na středních školách. V teoretické části je představena kognitivní teorie
multimediálního vzdělávání a přehled různých multimediálních prostředků, jako jsou
videozáznamy, internet, virtuální realita, interaktivní tabule a učebnice. Diskutována je nejen
role multimédií při distanční výuce a v kombinovaném vzdělávání, ale také význam digitálních
kompetencí ve vzdělávání.
Praktická část práce je zaměřena na analýzu učebnic chemie pro střední školy z pohledu
multimediálních prvků, metodiku tvorby výukových videí a následný návrh praktického použití
videí ve výuce. Vybraná výuková videa byla ověřena a zhodnocena žáky středních škol. Závěr
práce je zaměřen na shrnutí výsledků a diskuzi jejich významu pro výuku chemie na středních
školách. Zpracovaná videa lze přímo efektivně využít ve vybraných tématech výuky chemie na
středních školách.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create educational videos suitable for use in teaching
chemistry at secondary schools. The theoretical part introduces the cognitive theory of
multimedia education and provides an overview of various multimedia tools such as video
recordings, the internet, virtual reality, interactive boards, and textbooks. Not only is the role
of multimedia discussed in distance learning and blended education, but also the significance
of digital competencies in education.
The practical part of the thesis focuses on the analysis of chemistry textbooks for secondary
schools from the perspective of multimedia elements, the methodology of creating educational
videos, and the subsequent proposal for practical use of the videos in teaching. Selected
educational videos were tested and evaluated by secondary school students. The conclusion of
the thesis summarizes the results and discusses their significance for the teaching of chemistry
at secondary schools. The developed videos can be directly and effectively utilized in selected
chemistry teaching topics at secondary schools.
Cílem diplomové práce byla tvorba výukových videí vhodných k využití do výuky
chemie na středních školách. V teoretické části je představena kognitivní teorie
multimediálního vzdělávání a přehled různých multimediálních prostředků, jako jsou
videozáznamy, internet, virtuální realita, interaktivní tabule a učebnice. Diskutována je nejen
role multimédií při distanční výuce a v kombinovaném vzdělávání, ale také význam digitálních
kompetencí ve vzdělávání.
Praktická část práce je zaměřena na analýzu učebnic chemie pro střední školy z pohledu
multimediálních prvků, metodiku tvorby výukových videí a následný návrh praktického použití
videí ve výuce. Vybraná výuková videa byla ověřena a zhodnocena žáky středních škol. Závěr
práce je zaměřen na shrnutí výsledků a diskuzi jejich významu pro výuku chemie na středních
školách. Zpracovaná videa lze přímo efektivně využít ve vybraných tématech výuky chemie na
středních školách.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create educational videos suitable for use in teaching
chemistry at secondary schools. The theoretical part introduces the cognitive theory of
multimedia education and provides an overview of various multimedia tools such as video
recordings, the internet, virtual reality, interactive boards, and textbooks. Not only is the role
of multimedia discussed in distance learning and blended education, but also the significance
of digital competencies in education.
The practical part of the thesis focuses on the analysis of chemistry textbooks for secondary
schools from the perspective of multimedia elements, the methodology of creating educational
videos, and the subsequent proposal for practical use of the videos in teaching. Selected
educational videos were tested and evaluated by secondary school students. The conclusion of
the thesis summarizes the results and discusses their significance for the teaching of chemistry
at secondary schools. The developed videos can be directly and effectively utilized in selected
chemistry teaching topics at secondary schools.
1. Zpracujte literární rešerši na téma multimediální podpora ve výuce chemie na ZŠ a SŠ, využití moderních technologií ve vzdělávání (notebook, tablet, chytrý telefon, interaktivní tabule, youtube.com, e-learning,VR, atd.).
2. Zpracujte analýzu využití multimediální podpory ve vybraných učebnicích chemie ZŠ a SŠ, RVP a vybraných ŠVP.
3. Vytvořte soubor krátkých výukových videí pomocí mobilního telefonu a grafického tabletu, se zaměřením na kritická (problematická) témata a dynamická místa. Část z nich ověřte ve školské praxi a vyhodnoťte.
4. Navrhněte možnost využití krátkých výukových videí ve výuce chemie.
5. Zpracujte výsledky formou diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
1. Zpracujte literární rešerši na téma multimediální podpora ve výuce chemie na ZŠ a SŠ, využití moderních technologií ve vzdělávání (notebook, tablet, chytrý telefon, interaktivní tabule, youtube.com, e-learning,VR, atd.).
2. Zpracujte analýzu využití multimediální podpory ve vybraných učebnicích chemie ZŠ a SŠ, RVP a vybraných ŠVP.
3. Vytvořte soubor krátkých výukových videí pomocí mobilního telefonu a grafického tabletu, se zaměřením na kritická (problematická) témata a dynamická místa. Část z nich ověřte ve školské praxi a vyhodnoťte.
4. Navrhněte možnost využití krátkých výukových videí ve výuce chemie.
5. Zpracujte výsledky formou diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1. KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
2. Dostupné učebnice chemie ČR, dostupné zahraniční učebnice. 3. Khanova škola [online]. Dostupné z WWW: https://khanovaskola.cz/
4. Didaktické časopisy a další literatura dle doporučení vedoucího DP.
Seznam doporučené literatury
1. KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
2. Dostupné učebnice chemie ČR, dostupné zahraniční učebnice. 3. Khanova škola [online]. Dostupné z WWW: https://khanovaskola.cz/
4. Didaktické časopisy a další literatura dle doporučení vedoucího DP.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis z průběhu obhajoby diplomové práce
Student: Bc. Anna CHLÁDKOVÁ
Obor: Učitelství chemie pro střední školy (maior)
Téma: Multimediální podpora ve výuce chemie
Dne 29. 5. 2024 proběhla obhajoba výše uvedené diplomové práce (DP). Po představení předsedou komise (doc. Mgr. Pavel Štarha, Ph.D.) studentka na ploše ca 10 min přehledně seznámila přítomné s výsledky své DP. V rámci DP se studentka zabývala využitím multimediálních prostředků ve výuce chemie a tvorbou multimediálních didaktických pomůcek (videí). Součástí práce je analýza učebnic (9 českých, 3 zahraniční) a v nich obsažených multimediálních prvků. Videa byla vytvořena na základě dotazníkového šetření směřovaného na učitele chemie na SŠ, z čehož vzešla čtyři zpracovaná témata. Videa byla následně rozeslána na několik škol a proběhlo dotazníkové šetření u učitelů, kteří videa ve výuce požili.
Následovalo přečtení posudků vedoucí práce (Mgr. Iveta Bártová, Ph.D., katedra anorganické chemie) a oponenta (doc. Mgr. Pavel Štarha, Ph.D., katedra anorganické chemie). Vedoucí DP neměla otázky. Oponent v rámci posudku vznesl několik formálních komentářů a dotazů k zodpovězení:
1) str. 10 - zde v teoretické části autorka uvádí, že videa mohou pomoci s výukou abstraktních pojmů. Lze toto doložit příkladem takového videa?
2) str. 39 - autorka uvádí, že „... na základních školách je poměrně dostatek interaktivních učebnic a videí, kdežto na středních školách je jich minimálně.“. Je toto tvrzení myšleno obecně nebo pouze pro chemii. Lze uvést příklady?
3) Proč nebyly analyzovány pouze interaktivní učebnice?
4) Ve videu věnovaném standardnímu elektrodovému potenciálu je aplikován rozdílný přístup při oxidaci zinku (změna ox. čísla není znázorněna) a redukci mědi (změna ox. čísla je znázorněna). Proč? Ve videu jsou slovně zmíněny pojmy ušlechtilý-neušlechtilý, u těch vy bylo vhodné je i napsat k Beketovově řadě kovů a zdůraznit tak jejich důležitost.
5) Video esterifikace - v rozpisu Fisherovy esterifikace jsou nesprávně zapsány některé strukturní vzorce (počty valenčních elektronů) a formální náboje.
6) Byly všechny strukturní vzorce nakresleny autorkou? Setkáváme se s různými přístupy a není to zcela jednoznačné. Ve psaní strukturních vzorců by jistě bylo vhodné dbát základních pravidel, jako je používání bezpatkových fontů a znázorňování reálných vazebných úhlů.
Na všechny dotazy studentka adekvátně reagovala v kultivované diskuzi. V rámci veřejné diskuze byly předneseny následující připomínky a dotazy:
Dr. Šterbinská (kat. anorg. chemie)
Byla volba téma volná nebo byl učitelům poskytnut nějaký omezený seznam k výběru?
doc. Drahoš (kat. anorg. chemie)
Proč tabulky analýzy učebnic neuvádí konkrétní počet v jednotlivých kategoriích?
Jaký počet respondentů hodnotil videa?
Proč byly zvoleny animace a ne reálná videa?
Dr. Prášilová (kat. anorg. chemie)
Kde jsou videa dostupná?
Prof. Kopel (kat. anorg. chemie)
Je program ChemDraw volně dostupný?
Na vznesené dotazy a připomínky diskutujících studentka adekvátně reagovala. Po veřejné diskusi proběhla uzavřená diskuze členů komise (doc. Mgr. Pavel Štarha, Ph.D. (předseda), doc. RNDr. Bohuslav Drahoš, Ph.D., Mgr. Jana Prášilová, Ph.D.) a hlasování o hodnocení práce s výsledkem: „A“.