Tato bakalářská práce se zabývá filozofy, kteří vytváří mediální sdělení. Práce pojednává o vybraných filozofech publikujících v mediálním prostoru. Usouvztažňuje pojmy jako je filozofie, filozof, akademický filozof, žurnalistika, publicistika, média, mediální aktivita, mediální sdělení, veřejný prostor, veřejná debata a agora. Cílem bylo zjistit, za pomocí rozhovorů, jak vybraní filozofové vnímají vztah mezi filozofii a žurnalistikou, jaká je role filozofie ve veřejném prostoru a zda existuje hranice mezi "publicistikou" a "vědou" ve filozofii.
Annotation in English
This bachelor thesis is concerned with philosophers who create media biased messages. The thesis also deals with selected philosophers who publish in the media space. It clarifies concepts such as philosophy, philosophers, journalism, media, media activity, media communication, public space, public debate and agoras. The aim is to observe with the help of the interviews, how selected philosophers perceive the relation between philosophy and journalism, what is philosophers role in the public space, and whether there is a link between "journalism" and "science" in philosophy.
Philosophy, journalism, public space, media, media activity, public debate, agora
Length of the covering note
50 s. (81 654 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá filozofy, kteří vytváří mediální sdělení. Práce pojednává o vybraných filozofech publikujících v mediálním prostoru. Usouvztažňuje pojmy jako je filozofie, filozof, akademický filozof, žurnalistika, publicistika, média, mediální aktivita, mediální sdělení, veřejný prostor, veřejná debata a agora. Cílem bylo zjistit, za pomocí rozhovorů, jak vybraní filozofové vnímají vztah mezi filozofii a žurnalistikou, jaká je role filozofie ve veřejném prostoru a zda existuje hranice mezi "publicistikou" a "vědou" ve filozofii.
Annotation in English
This bachelor thesis is concerned with philosophers who create media biased messages. The thesis also deals with selected philosophers who publish in the media space. It clarifies concepts such as philosophy, philosophers, journalism, media, media activity, media communication, public space, public debate and agoras. The aim is to observe with the help of the interviews, how selected philosophers perceive the relation between philosophy and journalism, what is philosophers role in the public space, and whether there is a link between "journalism" and "science" in philosophy.
Philosophy, journalism, public space, media, media activity, public debate, agora
Research Plan
Téma práce
Ve své bakalářské práci se budu zabývat filozofy, kteří se věnují publicistice, a jejich mediální činností. Dále budu referovat o zesnulých českých filozofech, kteří publikovali, spolupracovali s médií a vytvářeli mediální sdělení.
Cíl práce
Hlavním cílem mé práce je zmapovat vztah mezi filozofií a žurnalistikou. Dosáhnu toho pomocí rozhovorů s publikujícími filozofy. Oslovím například Miroslava Petříčka, Ivana Blechu, Terezu Matějčkovou, Martina Škabrahu, Bohuslava Binku, Václava Bělohradského, Petra Fischera a další. Pomocí rozhovorů zjistím, jak vnímají svou publicistickou činnost, jaký vidí vztah mezi svým působením v médiích a svými akademickými publikacemi, kde je jejich hranice mezi "publicistikou" a "vědou", zda si vybírají média ke spolupráci nebo čekají, kdo je osloví, popřípadě zda je pro ně důležité, o jaké médium se jedná. Skrz jejich vlastní práci se pokusím charakterizovat jejich názory, motivace a filozofické úvahy. Dále zjistím, kteří čeští filozofové pravidelně přispívají do médií jako publicisté, chodí do televize, rozhlasu a jaké formy mediálních sdělení vytvářejí. Budu se také zabývat zesnulými českými filozofy, kteří se mimo jiné věnovali také publicistice, například Erazim Kohák, Karel Kosík, Karel Berka, Jiří Němec a další. Zaměřím se také na jejich publicistickou činnost, do jakého typu médií psali, na jejich vlastní díla a filozofické názory a postoje.
Metodika práce
Polostrukturované nebo nestrukturované rozhovory. Zvolila jsem tyto techniky především kvůli vysoké specifičnosti tématu. V rámci rozhovorů se budu ptát na otázky, jak vnímají vztah filozofie a žurnalistiky, jak vnímají český mediální prostor, jejich motivace pro publikování a zda je pro je ně filozofické vzdělání výhodou.
Osnova práce
1) Výzkum autorských prací vybraných historických i současných filozofů
2) Prozkoumání historického rozměru, tedy kteří filozofové dříve publikovali a jakým způsobem spolupracovali s médii
3) Zmapování českého mediálního prostoru a zjištění, kteří filozofové v něm působí a jakým způsobem publikují
4) Rozhovory s vybranými současnými filozofy
5) Zpracování rozhovorů a informací
6) Vztažení informací z výzkumu k informacím ze zpracovaných rozhovorů
7) Sepsání výsledků
Research Plan
Téma práce
Ve své bakalářské práci se budu zabývat filozofy, kteří se věnují publicistice, a jejich mediální činností. Dále budu referovat o zesnulých českých filozofech, kteří publikovali, spolupracovali s médií a vytvářeli mediální sdělení.
Cíl práce
Hlavním cílem mé práce je zmapovat vztah mezi filozofií a žurnalistikou. Dosáhnu toho pomocí rozhovorů s publikujícími filozofy. Oslovím například Miroslava Petříčka, Ivana Blechu, Terezu Matějčkovou, Martina Škabrahu, Bohuslava Binku, Václava Bělohradského, Petra Fischera a další. Pomocí rozhovorů zjistím, jak vnímají svou publicistickou činnost, jaký vidí vztah mezi svým působením v médiích a svými akademickými publikacemi, kde je jejich hranice mezi "publicistikou" a "vědou", zda si vybírají média ke spolupráci nebo čekají, kdo je osloví, popřípadě zda je pro ně důležité, o jaké médium se jedná. Skrz jejich vlastní práci se pokusím charakterizovat jejich názory, motivace a filozofické úvahy. Dále zjistím, kteří čeští filozofové pravidelně přispívají do médií jako publicisté, chodí do televize, rozhlasu a jaké formy mediálních sdělení vytvářejí. Budu se také zabývat zesnulými českými filozofy, kteří se mimo jiné věnovali také publicistice, například Erazim Kohák, Karel Kosík, Karel Berka, Jiří Němec a další. Zaměřím se také na jejich publicistickou činnost, do jakého typu médií psali, na jejich vlastní díla a filozofické názory a postoje.
Metodika práce
Polostrukturované nebo nestrukturované rozhovory. Zvolila jsem tyto techniky především kvůli vysoké specifičnosti tématu. V rámci rozhovorů se budu ptát na otázky, jak vnímají vztah filozofie a žurnalistiky, jak vnímají český mediální prostor, jejich motivace pro publikování a zda je pro je ně filozofické vzdělání výhodou.
Osnova práce
1) Výzkum autorských prací vybraných historických i současných filozofů
2) Prozkoumání historického rozměru, tedy kteří filozofové dříve publikovali a jakým způsobem spolupracovali s médii
3) Zmapování českého mediálního prostoru a zjištění, kteří filozofové v něm působí a jakým způsobem publikují
4) Rozhovory s vybranými současnými filozofy
5) Zpracování rozhovorů a informací
6) Vztažení informací z výzkumu k informacím ze zpracovaných rozhovorů
7) Sepsání výsledků
Recommended resources
1) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada, 2015, ISBN: 970-80-247-3568-9
7) Gaël Villenueve. Philosophers in newspapers: aboout a collaboration between journalists and philosophy professors on the Libé des Philosophes. French Journal for Media Research, French Journal for Media Research, 2015, http://frenchjournalformediaresearch.com/lodel/index.php?id=471.ffhal01653042f
Recommended resources
1) SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada, 2015, ISBN: 970-80-247-3568-9
7) Gaël Villenueve. Philosophers in newspapers: aboout a collaboration between journalists and philosophy professors on the Libé des Philosophes. French Journal for Media Research, French Journal for Media Research, 2015, http://frenchjournalformediaresearch.com/lodel/index.php?id=471.ffhal01653042f
Enclosed appendices
Přílohy ve formátu PDF
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou práci. V diskusi uspokojivě reagovala na otázky z posudků i od komise.