Předkládaný text pojímá profesionalizaci politických kampaní v širším kontextu, jako jeden z vícero atributů hlubších transformačních procesů uvnitř politických stran. Reaguje tak i na nepříliš uspokojivý stav bádání v oblasti politického marketingu, jelikož oblast výzkumu profesionalizace volebních kampaní se v posledních letech soustředila primárně na současné západní demokracie. O volebních kampaních a procesu jejich profesionalizace v tzv. nových demokraciích toho víme mnohem méně. Předkládaný výzkum tuto mezeru vyplňuje, nabízí konceptualizaci profesionalizace kampaní a představuje i vhodné nástroje jejího měření. Předmětem studie jsou dva typologicky zcela odlišné subjekty: Česká strana sociálně demokratická (ČSSD) a Česká pirátská strana (Piráti, ČPS). V oblasti výzkumu profesionalizace kampaní tak má prezentovaný text jisté prvenství - nabízí komplexní pohled na profesionalizaci kampaní v postkomunistickém prostoru střední Evropy u dvou typologicky odlišných stran a u voleb prvního i druhého řádu. Pro samotné měření míry profesionalizace je představen Univerzální index profesionalizace (UIPC), který částečně vychází z teoretických i empirických studií, avšak je koncipován tak, aby mohl být univerzálně aplikovaný na různé stranické systémy a prostředí. Disertační práce skrze metodu process tracingu následně definuje ucelený kauzální mechanismus profesionalizace kampaní ČSSD a ČPS včetně identifikace interních a externích faktorů a případných podmínek, které k ní přispívají. Kauzální mechanismus společně s prezentovaným Univerzálním indexem profesionalizace kampaní napomáhá k hlubšímu porozumění změn, jež se dnes uvnitř politických stran odehrávají.
Anotace v angličtině
The present text conceptualizes the professionalization of political campaigns in a broader context, as one of several attributes of deeper transformation processes within political parties. In doing so, it also responds to the less than satisfactory state of research in the field of political marketing, as the field of research on the professionalization of electoral campaigns has in recent years focused primarily on contemporary Western democracies. Much less is known about electoral campaigns and the process of their professionalization in the so-called new democracies. The present research fills this gap, offering a conceptualization of campaign professionalization and introducing appropriate tools for its measurement. The subject of the study are two typologically quite different entities: the Czech Social Democratic Party (ČSSD) and the Czech Pirate Party (Piráti, ČPS). In the field of research on campaign professionalisation, the presented text is thus a first-rate one - it offers a comprehensive view of campaign professionalisation in the post-communist area of Central Europe in two typologically different parties and in first- and second-order elections. To measure the degree of professionalisation itself, the Universal Index of Professionalisation (UIPC) is introduced, which is partly based on theoretical and empirical studies, but is designed to be universally applied to different party systems and environments. Through the method of process tracing, the dissertation subsequently defines a comprehensive causal mechanism for the professionalization of the CSSD and CSU campaigns, including the identification of internal and external factors and possible conditions that contribute to it. The causal mechanism, together with the presented Universal Index of Campaign Professionalization, contributes to a deeper understanding of the changes taking place within political parties today.
Klíčová slova
politický marketing, profesionalizace kampaní, volební kampaně, process tracing, ČSSD, Piráti, kartelová strana, kybernetická strana
Klíčová slova v angličtině
political marketing, professionalisation of campaigns, election campaigns, process tracing, ČSSD, the Pirates, cartel party, cyber party
Rozsah průvodní práce
235 s. (476 546 znaků s mez.)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaný text pojímá profesionalizaci politických kampaní v širším kontextu, jako jeden z vícero atributů hlubších transformačních procesů uvnitř politických stran. Reaguje tak i na nepříliš uspokojivý stav bádání v oblasti politického marketingu, jelikož oblast výzkumu profesionalizace volebních kampaní se v posledních letech soustředila primárně na současné západní demokracie. O volebních kampaních a procesu jejich profesionalizace v tzv. nových demokraciích toho víme mnohem méně. Předkládaný výzkum tuto mezeru vyplňuje, nabízí konceptualizaci profesionalizace kampaní a představuje i vhodné nástroje jejího měření. Předmětem studie jsou dva typologicky zcela odlišné subjekty: Česká strana sociálně demokratická (ČSSD) a Česká pirátská strana (Piráti, ČPS). V oblasti výzkumu profesionalizace kampaní tak má prezentovaný text jisté prvenství - nabízí komplexní pohled na profesionalizaci kampaní v postkomunistickém prostoru střední Evropy u dvou typologicky odlišných stran a u voleb prvního i druhého řádu. Pro samotné měření míry profesionalizace je představen Univerzální index profesionalizace (UIPC), který částečně vychází z teoretických i empirických studií, avšak je koncipován tak, aby mohl být univerzálně aplikovaný na různé stranické systémy a prostředí. Disertační práce skrze metodu process tracingu následně definuje ucelený kauzální mechanismus profesionalizace kampaní ČSSD a ČPS včetně identifikace interních a externích faktorů a případných podmínek, které k ní přispívají. Kauzální mechanismus společně s prezentovaným Univerzálním indexem profesionalizace kampaní napomáhá k hlubšímu porozumění změn, jež se dnes uvnitř politických stran odehrávají.
Anotace v angličtině
The present text conceptualizes the professionalization of political campaigns in a broader context, as one of several attributes of deeper transformation processes within political parties. In doing so, it also responds to the less than satisfactory state of research in the field of political marketing, as the field of research on the professionalization of electoral campaigns has in recent years focused primarily on contemporary Western democracies. Much less is known about electoral campaigns and the process of their professionalization in the so-called new democracies. The present research fills this gap, offering a conceptualization of campaign professionalization and introducing appropriate tools for its measurement. The subject of the study are two typologically quite different entities: the Czech Social Democratic Party (ČSSD) and the Czech Pirate Party (Piráti, ČPS). In the field of research on campaign professionalisation, the presented text is thus a first-rate one - it offers a comprehensive view of campaign professionalisation in the post-communist area of Central Europe in two typologically different parties and in first- and second-order elections. To measure the degree of professionalisation itself, the Universal Index of Professionalisation (UIPC) is introduced, which is partly based on theoretical and empirical studies, but is designed to be universally applied to different party systems and environments. Through the method of process tracing, the dissertation subsequently defines a comprehensive causal mechanism for the professionalization of the CSSD and CSU campaigns, including the identification of internal and external factors and possible conditions that contribute to it. The causal mechanism, together with the presented Universal Index of Campaign Professionalization, contributes to a deeper understanding of the changes taking place within political parties today.
Klíčová slova
politický marketing, profesionalizace kampaní, volební kampaně, process tracing, ČSSD, Piráti, kartelová strana, kybernetická strana
Klíčová slova v angličtině
political marketing, professionalisation of campaigns, election campaigns, process tracing, ČSSD, the Pirates, cartel party, cyber party
Zásady pro vypracování
Disertační práce se skrze metodu process tracing věnuje profesionalizaci volebních kampaní českých politických stran ČSSD a ČPS a snaží se nalézt kauzální mechanismus, který tyto procesy doprovází, včetně dopadů na vnitrostranickou organizaci. Data, se kterými studie pracuje, jsou získána skrze hloubkové rozhovory s představiteli daných politických stran, pracovníky a externími konzultanty. Dalším významným zdrojem jsou stranické materiály, které má autorka k dispozici.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se skrze metodu process tracing věnuje profesionalizaci volebních kampaní českých politických stran ČSSD a ČPS a snaží se nalézt kauzální mechanismus, který tyto procesy doprovází, včetně dopadů na vnitrostranickou organizaci. Data, se kterými studie pracuje, jsou získána skrze hloubkové rozhovory s představiteli daných politických stran, pracovníky a externími konzultanty. Dalším významným zdrojem jsou stranické materiály, které má autorka k dispozici.
Seznam doporučené literatury
Aagaard, P. (2016). The fourth age of political communication: Democratic decay or the rise of phronetic political communication? Nordicum Mediterraneum, 11(3). https://doi.org/ 10.33112/nm.11.3.8
Beach, D., & Pedersen, R. B. (2016). Causal Case Study Methods. Foundations and Guidelines for Comparing, Matching, and Tracing. University of Michigan Press.
Beach, D., & Pedersen, R. B. (2019). Process-Tracing Methods. Foundations and Guidelines. University of Michigan Press. Bértoa, F. C., & Rama, J. (2020). Party decline or social transformation? Economic, institutional and sociological change and the rise of anti-political-establishment parties in Western Europe. European Political Science Review, 12(4), 503-523. https://doi.org/10.1017/S1755773920000260
Farrell, D. M., & Schmitt-Beck, R. (2002). Studying political campaigns and their effects. In D. M. Farrell & R. Schmitt-Beck (Eds.), Do Political Campaigns Matter? (s. 1-18). Routledge.
Harmel, R., & Janda, K. (1994). An Integrated Theory of Party Goals and Party Change. Journal of Theoretical Politics, 6(3), 259–287. https://doi.org/10.1177/0951692894006003001
Lees‐Marshment, J. (2006) Political Marketing Theory and Practice: A Reply to Ormrod's Critique of the Lees-Marshment Market-Oriented Party Model. Politics, 26(2), 119–125. doi:10.1111/j.1467-9256.2006.00258.x
Lisi, M. (2013). The professionalization of campaigns in recent democracies: The Portuguese case. European Journal of Communication, 28(3), 259-276. https://doi.org/10.1177%2F0267323113475463
Margetts, H. (2016). The cyber party: the causes and consequences of organisational innovation in European political parties. In European Consortium of Political Research (ECPR) Joint Sessions of Workshops, Grenoble, 6-11 April 2001: 'The Causes and Consequences of Organisational Innovation in European Political Parties'. Oxford Internet Institute.
Strömbäck, J. (2009). Selective Professionalisation of Political Campaigning: A Test of the Party-Centered Theory of Professionalised Campaigning in the Context of the 2006 Swedish Election. Political Studies, 57(1), 95-116. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2008.00727.x
Seznam doporučené literatury
Aagaard, P. (2016). The fourth age of political communication: Democratic decay or the rise of phronetic political communication? Nordicum Mediterraneum, 11(3). https://doi.org/ 10.33112/nm.11.3.8
Beach, D., & Pedersen, R. B. (2016). Causal Case Study Methods. Foundations and Guidelines for Comparing, Matching, and Tracing. University of Michigan Press.
Beach, D., & Pedersen, R. B. (2019). Process-Tracing Methods. Foundations and Guidelines. University of Michigan Press. Bértoa, F. C., & Rama, J. (2020). Party decline or social transformation? Economic, institutional and sociological change and the rise of anti-political-establishment parties in Western Europe. European Political Science Review, 12(4), 503-523. https://doi.org/10.1017/S1755773920000260
Farrell, D. M., & Schmitt-Beck, R. (2002). Studying political campaigns and their effects. In D. M. Farrell & R. Schmitt-Beck (Eds.), Do Political Campaigns Matter? (s. 1-18). Routledge.
Harmel, R., & Janda, K. (1994). An Integrated Theory of Party Goals and Party Change. Journal of Theoretical Politics, 6(3), 259–287. https://doi.org/10.1177/0951692894006003001
Lees‐Marshment, J. (2006) Political Marketing Theory and Practice: A Reply to Ormrod's Critique of the Lees-Marshment Market-Oriented Party Model. Politics, 26(2), 119–125. doi:10.1111/j.1467-9256.2006.00258.x
Lisi, M. (2013). The professionalization of campaigns in recent democracies: The Portuguese case. European Journal of Communication, 28(3), 259-276. https://doi.org/10.1177%2F0267323113475463
Margetts, H. (2016). The cyber party: the causes and consequences of organisational innovation in European political parties. In European Consortium of Political Research (ECPR) Joint Sessions of Workshops, Grenoble, 6-11 April 2001: 'The Causes and Consequences of Organisational Innovation in European Political Parties'. Oxford Internet Institute.
Strömbäck, J. (2009). Selective Professionalisation of Political Campaigning: A Test of the Party-Centered Theory of Professionalised Campaigning in the Context of the 2006 Swedish Election. Political Studies, 57(1), 95-116. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2008.00727.x