Bakalářská práce se zabývá Callanovou metodou a jejím využitím v praxi. Cílem je zjistit, zda lektorka vyučující anglický jazyk Callanovou metodou v dané organizaci dodržuje přísně určené zásady, které jsou uvedeny v literatuře. Určila jsem také jak využité zásady aplikuje, zda jsou prováděny podle teorie. Pro tento výzkum jsem zvolila evaluační případovou studii, abych zhodnotila, které ze zásad a jak byly využity. Data byla zjišťována pomocí pozorování, které bylo doplněno o rozhovor s lektorkou. V této práci se podařilo naplnit cíl práce a sepsat metody, které lektorka využívá, občas využívá či nevyužívá vůbec.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with Callan's method and its use in practice. The aim is to find out whether the lecturer teaching English using the Callan method in the given organization adheres to the strictly determined principles that are stated in the literature. I also determined how the used principles are used, whether they are implemented according to theory. For this research, I chose an evaluation case study to evaluate which of the principles and how they were used. The data was collected through observation, which was supplemented by an interview with the lecturer. In this work, it was possible to fulfill the aim of the work and write down the methods that the lecturer uses, sometimes uses or does not use at all.
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, cizí jazyk, anglický jazyk, Callanova metoda
Klíčová slova v angličtině
adult education, foreign language, english language, Callan method
Rozsah průvodní práce
50 s.(73 822 znaků s mezerami)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá Callanovou metodou a jejím využitím v praxi. Cílem je zjistit, zda lektorka vyučující anglický jazyk Callanovou metodou v dané organizaci dodržuje přísně určené zásady, které jsou uvedeny v literatuře. Určila jsem také jak využité zásady aplikuje, zda jsou prováděny podle teorie. Pro tento výzkum jsem zvolila evaluační případovou studii, abych zhodnotila, které ze zásad a jak byly využity. Data byla zjišťována pomocí pozorování, které bylo doplněno o rozhovor s lektorkou. V této práci se podařilo naplnit cíl práce a sepsat metody, které lektorka využívá, občas využívá či nevyužívá vůbec.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with Callan's method and its use in practice. The aim is to find out whether the lecturer teaching English using the Callan method in the given organization adheres to the strictly determined principles that are stated in the literature. I also determined how the used principles are used, whether they are implemented according to theory. For this research, I chose an evaluation case study to evaluate which of the principles and how they were used. The data was collected through observation, which was supplemented by an interview with the lecturer. In this work, it was possible to fulfill the aim of the work and write down the methods that the lecturer uses, sometimes uses or does not use at all.
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, cizí jazyk, anglický jazyk, Callanova metoda
Klíčová slova v angličtině
adult education, foreign language, english language, Callan method
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Provést evaluaci kurzu anglického jazyka, kde byla použita Callanova metoda, z pohledu účastníka a lektora.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Obvyklá výuka angličtiny neprobíhá převážně jen v anglickém jazyce na rozdíl od Callanovy metody. Mým cílem je provést evaluaci úrovně reakce a učení (podle Kirkpatricka) u účastníků daného kurzu a hodnocení metody lektorem kurzu.
Výzkumná otázka:
Jak účastníci a lektoři hodnotí výstupy z kurzu, kde byla použita Callanova metoda?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody):
Bude se jednat o evaluační případovou studii. Pro sběr dat využiju kombinaci dotazníku pro účastníky a rozhovoru pro lektora. Chtěla bych vytvořit dotazníky, které účastníkům předložím na začátku lekce, měsíc po ní a poté i měsíc následující. Ráda bych zaznamenala hlavně prvotní pocity z této metody, tudíž v prvních 3 měsících. Rozhovor bych chtěla vést s lektory, které mají i dřívější zkušenost s obvyklým vyučováním anglického jazyka. Dále analyzují a interpretuji data. Nakonec shrnu hodnocení výstupu z kurzu jak účastníků, tak lektora.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.6. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31.1. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Provést evaluaci kurzu anglického jazyka, kde byla použita Callanova metoda, z pohledu účastníka a lektora.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Obvyklá výuka angličtiny neprobíhá převážně jen v anglickém jazyce na rozdíl od Callanovy metody. Mým cílem je provést evaluaci úrovně reakce a učení (podle Kirkpatricka) u účastníků daného kurzu a hodnocení metody lektorem kurzu.
Výzkumná otázka:
Jak účastníci a lektoři hodnotí výstupy z kurzu, kde byla použita Callanova metoda?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody):
Bude se jednat o evaluační případovou studii. Pro sběr dat využiju kombinaci dotazníku pro účastníky a rozhovoru pro lektora. Chtěla bych vytvořit dotazníky, které účastníkům předložím na začátku lekce, měsíc po ní a poté i měsíc následující. Ráda bych zaznamenala hlavně prvotní pocity z této metody, tudíž v prvních 3 měsících. Rozhovor bych chtěla vést s lektory, které mají i dřívější zkušenost s obvyklým vyučováním anglického jazyka. Dále analyzují a interpretuji data. Nakonec shrnu hodnocení výstupu z kurzu jak účastníků, tak lektora.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.6. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31.1. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
KUPKA, Ivan a Dagmar KRTIČKOVÁ. Jak úspěšně studovat cizí jazyky / Ivan Kupka; [překlad Dagmar Krtičková]. 2012. ISBN 9788024743875.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele - 2., rozšířené vydání Jiří Plamínek. 2014. ISBN 9788024748061.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.)
The Callan Method. Callan [online]. [cit. 2021-10-23]. Dostupné z: https://callan.co.uk/the-method/
KIRKPATRICK, James D. a Wendy Kayser KIRKPATRICK. Kirkpatrick's Four Levels of Training Evaluation. ASTD Press, 2016. ISBN 9781607280088.
Seznam doporučené literatury
KUPKA, Ivan a Dagmar KRTIČKOVÁ. Jak úspěšně studovat cizí jazyky / Ivan Kupka; [překlad Dagmar Krtičková]. 2012. ISBN 9788024743875.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele - 2., rozšířené vydání Jiří Plamínek. 2014. ISBN 9788024748061.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-313-0.)
The Callan Method. Callan [online]. [cit. 2021-10-23]. Dostupné z: https://callan.co.uk/the-method/
KIRKPATRICK, James D. a Wendy Kayser KIRKPATRICK. Kirkpatrick's Four Levels of Training Evaluation. ASTD Press, 2016. ISBN 9781607280088.